Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1176 ggr
Petloveer
1

Första Ponny!

Hej! I år fyller jag 13 år och mina föräldrar har lovat mig en egen ponny! Men jag har några frågor jag väldigt gärna vill ha svar på! 1. Jag är 152 cm lång och väger 36 kg och undrar vilken storlek Jag skulle ha på ponny? Har funderat på Maxad C men skulle jag inte växa ur den efter några år? Vill helst kunna hantera den själv isåfall utan problem! 2. Vilken typ av ponny bör jag leta efter? Läromästare? Tycker hoppning är roligt och det är även det jag är bäst på, men på senaste tiden har jag börjat intressera mig för dressyr också, Allround ponny? 3. Hur stor erfarenhet ska man ha? Jag känner till dom flesta sjukdomar och vet hur man behandlar dom samt vet hur man sätter på utrusning (täcken, benskydd, sadel,träns osv) Jag hoppar runt 70 cm och fatta galopp såklart, kan få hästen att gå på tygeln och på dom flesta hästar att gå ner i form. Tar privatlektioner varannan vecka och övar mycket då. Tränare har sagt till mig att jag har väldigt fin sits och balans och kontroll och det är även bra att jag är lung och vill framåt. Brukar få rida "problemhästar" så har lite erfarenhet av det. Är jag redo? Eller ska jag vänta ( skulle få den i december isåfall och ta lektioner med den flera gånger i veckan) Jag skulle även stå på ett stall med många erfarna ryttare. Jag skulle vilja gå långt inom ridningen:)

Urhasten
3

1. Hitta en ponny, en individ, som känns lite större eller lagom. Det viktigaste är att du inte är för obalanserad på hästen så att det hämmar dig som ryttare och häst som häst och Er som ekipage. 

2. Du ska garanterat hitta en läromästare - en ponny som tycker om att lära sin ryttare hur den ska bete sig i olika situationer. Gärna en allroundponny. Växer ni ihop med tiden kommer ni klara av det ni känner passar er bäst. En läromästares kännetecken är ofta en individ som passerat unghäståldern och som också är van och välbildad. Det vill säga när du blir osäker smittas det inte av allt för mycket på hästen, utan stöttar upp dig tryggt. Och givetvis även tvärt om om det finns något nytt du vill lära hästen.

3. Det är helt klart att föredra att ha 40-60 års erfarenhet, men vi alla har en gång varit nybörjare 🙂 Det viktigaste är att du känner dig redo, med den kunskap du har OCH är genuint intresserad av att fortsätta lära dig. Exempelvis, när du och dina föräldrar inte har kunskapen tar hjälp av en veterinär, hovvårdare och hästfolk som ni litar på. Våga tänka själva och våga tänka öppet. En hovvårdare som verkat och det inte blir bra är viktig att våga byta till en annan då. Att ha egen häst innebär mycket ansvar. Det är ingen barnlek, men det är inte svårt med sunt förnuft! 

Jag hade enligt mig bra med erfarenhet och kunskap när jag köpte min första häst, men jag har lärt mig miljoner nya saker under resans gång. Önskar dig ett stort lycka till!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Petloveer
0

#1 Tack för att du tar tid till dig och svarar på mina frågor, Jag uppskattar det verkligen:) Jag vill verkligen lära mig mer om hästar och deras beteende samt skötsel! Jag läser att jag kan få tag på och jag kommer fortsätta med det!:)

mimao
0

Är också 13, är 152cm lång, och väger 36 kg😂😂 hahah

Urhasten
0

#2 Jag hoppas att det går bra för dig. Du kan få mycket hjälp på sajten naturlik hovvård också, om du är intresserad av bland annat hovar och hovmekanism, men också hästhälsa i sin helhet 🙂

Uppdatera gärna om hur det har gått sen.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Connie90
0

Skulle satsa på en d ponny, jag e vuxen och e158 och rider en c, men jag har slutat växa och vill ej tävla, men det e på gränsen :-) men vill man tävla så skulle jag satsa på d som man kan tävla på längre (som du ej förhoppningsvis växer ur innan 18år) Och som första häst tycker jag absolut en läromästare, de flesta e ganska allround så du hinner nog hitta de du trivs bäst med. Har du folk i din närhet som e kunniga eller duktiga inom hästhantering gör de ej så mycket att du ej kan allt, du lär dej mycket på det. Annars skulle jag nog ta hjälp av någon annan eller skaffa mej mer vetskap själv angående hästskötsel via fodervärdsskap eller att vara medryttare på en häst ett tag.

[Allanboysen]
0

Tycker du ska skaffa dig en D-ponny. Den största ponnyn som man får ha som är som störst 148cm. Eftersom du är lätt kan du ha vilken typ av ponny som helst. En läromästare är alltid en bra första ponny, som man kan komma långt på. :) 

Om du har hästen inackorderad i ett annat stall kan du alltid fråga andra som haft häst längre om vad dem skulle gjort, bett dem kolla om hästen har något sår etc. 

Du får tävla ponny tills du fyller 20 år, så om du inte växt ur den kan du ha kul med din ponny i 7 år. :) Självklart får du rida den när du är äldre än 20 men inte tävla.

Linnea
0

#6 Du får tävla din ponny hur länge du vill men är du äldre än 20 så tävlar du mot storhästar. Har själv en c-ponny som är på väg ut på tävlingar så småningom. Själv är jag 30.

Skynda långsamt så går det fortare.