Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2311 ggr
jn84
0

Börja använda achenrem?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dandelion går alltid och tokgapar när man rider honom så jag tänkte stänga igen truten på honom med en achenrem. Det är inte så att han blir stark utan eller att det är något problem för mig när han gapar, men det känns inte rätt och det är knappast snyggt.

Problemet är att han HATAR achenremmen. Att skritta fram med den är inga problem, i traven början han protestera lite smått och när det är dags för galopp då är han fly förbannad och dansar omkring som en tok!

Hittills har jag försökt rida dressyr på banan två gånger, men det har slutat med att vi blir jätteosams och jag har fullt upp med att hålla mig kvar så det blir liksom aldrig någon riktig träning av det hela.

På hopptävlingen igår hade jag också remmen men tog av den vid framhoppningen för jag orkade inte försöka vinna där med för det hade slutat med katastrof.

Funderar på om jag ska rida ut med den, men då blir det väldigt jobbigt om han protesterar i galoppen för då kommer han lyckas skicka av mig. På volten finns det ju liksom ingen möjlighet att sticka.

Vad har ni för tips? Hur ska jag bära mig åt för att få honom att gå med på att stänga munnen? Eller är det kanske så att det blir nåt fel när jag har remmen, att bettet hamnar fel så det gör ont eller liknande?

Bilden (tagen av Sanna) är väl lite väl extrem, men det visar hur han kan se ut och också hur tränset och bettet sitter.

jn84
0

Putt!

Var är Snuttan när man behöver henne? Skrikandes

Snuttan2
0

Jag är ute hos min häst å jobbar med henne eller skriker på min pojk ;) Måste få göra något annat med ju :P

Jag tror att något mer är fel ärligt talat.

Varför går han och tok gapar? Det är ju ett sätt att uttrycka en protest, antinge emot att det gör ont/obehag just nu eller tidigare gjort och är i förväg protest. Ligger bettet bra? Inga problem med tänderna? Ligger sadeln bra? Inga kroppsproblem? Du är inte stel i rygg eller fjädring i armar?
Har han blivit felriden förrut och därför lärt sig att ridning och bett är obehag och protesterar?

Att han vid större och större press på arbete (högre gångart) protesterar mer tycker jag ser ut som att det vid mer arbete gör ont/tar emot/är obehagligt.

Du rider inte för tränare?
När är han kollad utav vetrinär senast?
Är sadeln utprovad?

LinaN
0

Håller helt o fultl med Snuttan, något verkar vara "fel" på hästen. En häst som är nöjd med bett o inte ahr ont i övriga kroppen gör itne fula miner, gapar och håller på.

om du sätter achenrem på honom kommer du bara förvärra problemet men iaf rätta till det rent estetiskt. Achenremmen är ett satans otyg. många spänner den på tok för hårt…. och det är vedervärdigt o se.

så följ de råd du fått av Snuttan, för ajg kunde itne uttryckt mig bättre själv. :)

teta o rid bettlöst istället, o se om problemet frösvinner, prova ett annat sorts bett. Rider du bettlöst o han uppför sig, så är det ju problem i munnen (inte helt 100 men det är en god fingervisning) eller byt till olika sorters bett, prova tjockare, smalare, rakt, delat och tredelat. testa en vecka i streck med de olika.  

men framförallt, ta ut vetten o be denne kolla tänderna…. o även om det itne syns några vargtänder så kan de ändå ligga o skava under tandköttet!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Thorsson
0

om du vill testa annan nosgrimma óm det inte är något fel påhästen. så testa engelsk nosgrimma ':)

Snuttan2
0

Thorsson, den du visar på bilden är inte en engelsk, utan en remont.

Snuttan2
0

Annan nosgrimma kommer fö bara att som högst knipa igen käften på henne, inte rätta till Varför hon protesterar. Inte det humanaste att göra precis…    :(

Thorsson
0

sååå heter det ;) Tack snuttan ;)

Thorsson
0

sååå heter det ;) Tack snuttan ;)

[Angel88]
0

du kan även prova ett pullar träns, kolla oxå så att bettet inte sitter för hårt eller för löst, det kall synast en rynka..

Snuttan2
0

Samma förslag igen, dvs, att hitta något annat att täcka över det hela med och knipa igen käften på hästen. Gråter

fridak
0

kanske har för tjockt bett/för liten mun? jag har ingen aning, spekulerar bara lite….

[Angel88]
0

#10 det kan vara så att hästen bara har en olat med att gårunt och gapa.. det vet ja en annan häst som gjort dom sattepullar träns på henne och hon trivdes jätte bra med det..

Mandysan
0

Jag skulle ha provat att byta bett och tagit ut vetrinären för att kolla tänderna..

Thorsson
0

men det är mycket bättre att ha stång bett :)
2-delat= är det för stort kan det trycka uppe i gommen
3-delat= är det för stort/litet kan det knipa och nypas.

Snuttan2
0

Jag lider :S

thilda-
0

Eller så kan du korta något hål på nosgrimman (?) eller vad de nu heter på "ridspråk" och dra åt den ett eller två hål??

Då jag kör min kuse så springer hon oxå och gapar. och jag använder en nosgrimma som "spärrgrimma" vilket som gör att hon inte kan gapa lika lätt.. den ska sitta åt ganska hårt knappt få in ett finger

[Jennniie]
0

Står i samma stall som Jn84 och har ridit hennes häst. Hon har kollat tänderna regelbundet. Så det är nog inte problemet. Hon rider på ett smalt 3delat bett.

Mandysan
0

Hmm.. Kan det vara sadeln då? Eller att bettet skaver?

Det är inte bara att dra åt och stänga igen munnen utan man ska ta reda på orsaken… Om man bryr sig om sin hästs välbefinnande vill säga..

Magica
0

Jag håller med Snuttan. försök att ta reda på varför han gapar och protesterar. Det hjälper inte med att spänna ihop truten på dom bara. det finns en anledning till att han gör så. du får leka lite deketektiv och fundera ut vad som kan vara problemet. lycka till jag är helt övertygad om att du hittar "felet" och fixar det.

elin
0

Skulle mer tro att du kanske har för hård hand om han gapar..

/Elin

Mangis
0

Om det är hästen på bilden #0 så tycker jag att bettet ser för långt ut, men det kan vara vårt att avgöra. Det är också ett tips att se till att du har en mycket mjuk och lätt hand. Många hästar gapar om de upplever handen som hård. Det är inte heller särskilt ovanligt att de försöker springa ifrån handen…

Peppe
0

eftersom jag idag varit hos tandläkaren med Blacky och fått höra ett långt föredrag om bettets längd så har jag fått inbankat vikten av ett bett som inte är för långt. det bett du har på bilden är toklångt! du får nog minska 2 storlekar eller nåt. Blacky som är maxad d-ponny med ett inte alltför litet huvud har stl 9.5 med fasta ringar.

storleken går inte efter läpparnas storlek utan skallbenet.

sen om det är därför han tjaffsar emot uttalar jag mig inte om, men jag skulle definitivt skaffat mindre bett för den där längden skadar din hästs mun allvarligt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

pippa__
0

#22 9,5??????????????? Det har min minishettiskille!!!!!

[Jennniie]
0

Det kan ju vara så att hon styr på just den där bilden också och eftersom han har öppen mun så rör sig bettet mer än vanligt.

Mangis
0

#23 Mangis, som är lätt i typen med litet huvud men 151 cm, har 10,5. Mycket vanligt med för stora bett.

Peppe
0

#23 antingen måste han ha enorm skalle eller så har han slitskador på första tänderna i "tuggtandraderna" eller va de nu heter ;) tänderna de tuggar med

Snuttan2
0

Eller så är det för att på bilden så är hennes händer ca 20cm ifrån varandra, vet inte vad hon gör, men händerna hålls iallafall inte ihop och det finns nog anledning även där till att han gapar…

thilda-
0

Min B-ponny har 10,5cm på bettet

Peppe
0

#27 för att bettet ska åka ut så mycket så måste bettringen ha åkt in i munnen på andra sidan om det vore lagomt

#28 har ni varit hos tandläkare det senaste året?

Mandysan
0

Min häst på 150cm som är tjockskallad har 10.5 eller 11.5 på hennes bett…

Mandysan
0

Min häst på 150cm som är tjockskallad har 10.5 eller 11.5 på hennes bett…

Snuttan2
0

Min älg på 1,70 (stort huvud) har jag 12,5 på tredelat, 11,5 blir för smalt. 11,5 på tvådelat.

jn84
0

Alltså bilden är inte rättvis, det är en av mina medryttare som brallar omkring på volten för bildernas och fartens skull.

Jag tror som snuttan, att något är fel, det knepiga är bara att komma på vad. När jag fick honom fick jag med ett rakt bett, men när jag hade veterinären ute så tyckte hon att jag skulle ha ett kortare bett med fasta ringar. Så det köpte jag. Men sen när jag ridit mer och mer och lärt känna honom allt bättre så har han känts för stark på det bettet. Så jag provade att rida honom på det smala tre-delade som jag fick med honom och det har han gått super på till en början.

Men det är nu det börjar bli jobbigare. Tror inte det är fel på tänderna eller sadeln. Eller är ganska säker på det. Däremot är det nog just bettet. Men det är inte för långt, möjligen för kort för att ha rörliga ringar på. Skulle vilja hitta ett likadant som jag har, fast med fasta ringar. Har letat länge, men alla bett är så väldigt tjocka..

Ska testa att rida med det raka igen och se om han förändras. Eller bettlöst om jag har någon att låna av.

Snuttan2
0

Fast beror det på bara bettet tror jag inte att att han skulle protestera mer för högre gångart…

Utan då skulle han bara protestera hela tiden och vid varje tygeltag…

Hur är det med sadeln, utprovad?
Vetrinär?

Peppe
0

en möjlighet kan ju vara att han var hel och fin i munnen med det korta bettet som veterinären rekomenderade. när du bytte till det längre så var han ju hel till en början men att det för långa har slitit ut tänderna med tiden så han har ont i tänderna av det nu och därför börjar trilskas. det slår sönder tänderna och sliter ut dom med ett för långt bett. jag skulle kört med det veterinären rekomenderade

Snuttan2
0

Borde ju finnas anledning till att vet. rekommenderade det bett den gjorde för din hästs mun, är med Peppe på denna…

jn84
0

Men alltså hon rekommenderade bara att jag skaffade ett kortare med fasta ringar, och då köpte jag ett på 11,5. Men hon rekommenderade också att jag varierade mellan olika bett, tex rakt ute och tredelat på banan så att betten ligger olika på tänderna.

Bettet han har nu är också 11,5 så det är lika långt som vet rekommenderade. Men eftersom det inte har fasta ringar så skulle jag tro att det skulle behöva vara lite längre för att inte nypa i mungipan.

Tänderna är regelbundet kollade och han likaså. Sadeln är inte utprovad, men han går bra med den och det känns inte som att det är där felet sitter, utan i munnen…

Kan återkomma när jag ridit med det raka och se om det blir någon skillnad.

Snuttan2
0

När du kollat tänderna, har inte vetrinären/tandläkaren även varit intresserad utav att hjälpa dig med vad för vett som skulle ligga bra i hans mun?

Hur vet du att sadeln fungerar bra?

Eftersom jag är aningen hypokondriker (eller vad böjelsen nu blir) när det kommer till fel på hästar så går jag direkt till att oroa mig över alla möjliga kroppsliga fel som det kan vara som bidrar till att hästen blir frustrerad å spänner sig i käckarna och gapar vid försök till arbete…  :(

paronskrutten
0

Tycker bettet ser rätt skarpt ut, men å andra sidan har jag ingen egentlig uppfattning om bett..

Helena

jn84
0

Nä, veterinären sa inget om bett på det sättet. Bara att hon tyckte att variation mellan rakt och tredelat var bra (och pessoa, men det tänker jag inte ha)

När jag provred i en annan sadel förut som inte låg bra (det blev otrevliga märken på ryggen efteråt) så protesterade han inte genom munnen, utan mer direkt med kroppen.

Det hindrar iof inte att sadeln ligger fel nu. Skulle kunna prova genom att rida barbacka, men är det inte sadeln då, utan bettet som är fel så kommer jag hamna på backen…

Men sadeln ligger med jämnt tryck över ryggen och ligger inte på ryggraden. Hans ägare var med och provade ut den och hon tyckte den låg bra, men hon är ju inte expert.

LinneaG
0

Jag har inte märkt att han gapat faktiskt. Ibland känns de som om han biter fast i bettet, men aldrig gapat.
Men har bara ridit honom 4 el 5 ggr också.

Snuttan2
0

Det är inte du som äger honom? 

Fast det säger ju inte att denna ligger ok :/

Hur var det med tränare? Som kan se att det inte är ni som kanske sitter för hårt med händerna, inte släpper upp ryggen eller något?

jn84
0

Jag har ridit för tränare, men inte just för tillfället. Men i helgen kommer hon ut igen.

Han går väl egentligen inte och gapar, utan mer tuggar på bettet så att munnen är öppen mycket… Fast just nu vet jag inte riktigt vad han gör, kör upp huvudet iaf och så fort achenremman är borta så går han fint i alla gångarter. Och lägger jag dessutom bort dressyrspöt så går han ännu finare. Känns ofta som att han bara är arg på mig för att jag kräver saker av honom och det inte sker på hans villkor, men är hellre överdrivet hypokondrisk än avfärdar allt som dumheter..

Det är inte jag som äger honom, men hans ägare hade en egen sadel på honom, utprovad av Mustang. Men jag vette sjutton om den låg så mycket bättre. Efter den fick han skav på manken och då var den inte gammal alls och blev omstoppad efter tre månader…

Snuttan2
0

Tugga på bettet = dåligt. Det är en spänd rörelse att göra, något hästen gör om den itne är nöjd på något vis. Så som nervös, spänd, rädd, stressad, arg osv.
En avslappnad och eblåten häst går med stängd, nöjd mun och suger på bettet vid arbete.
Så tuggandet är heller inte bra…

Och köra upp med huvudet är ju inget bra. Det är ju att gå emot bettet, ryttaren och sänka sig under sadeln.

Men han gör så här med alla ryttare (ägaren med)?  

Bra attityd, hellre reda ut att det inte är något fel så att man inte sitter på skadad häst och tvingar den till något :)

Thorsson
0

Snuttan2: Att hästen går och tuggar på bettet berättar att den trivs med det, det har jag frågat många om. Så om den tuggar på bettet är det bra. kanske inte om det stor tuggar på det. men aja.

fridak
0

#45 jag har också hört det av många men man hör alltid lite olika varianter från olika personer och det sista buden har varit att om det småsuttar på bettet så är det ok men tuggar det är ngt fel. oftast så är ngt fel om hästen producerar extremt mkt saliv så det rinner och bubblar ur munnen men lite,lite nästan som läppglans är ok

Snuttan2
0

Thorsson varför skulle det vara bra då?

Du kan inte förklara det?

Jag har förklarat min stånpunkt kort redan, att bara säga att "jag har hört tvärtom" funkar inte…

Alex
0

Du har ingen möjlighet att testa bettlöst? Så kan du ju få en idé om det beror på bettet eller nåt annat i alla fall…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

LinaN
0

Jag hakar upp mig på den otroligt sorgsna blicken hästen har och missnöjet som verkligen lyser ur ögonen.

testa bettlöst, rid med lättare hand… o busrid itne för att få actionbilder!

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Thorsson
0

Snuttan2: Och varför inte det? Vad ska jag förklara?
fridak: Ok, :/ Calle dregglar hejdlöst, men hast gillar sitt bett. han tuggar på det inne i stallet, suger och dregglar hejdlöst mkt när vi reider, Jag rider med rätt långa tyglar, kortar lite när jag ska samla honom och så. Rider med ett pelham :)

Peppe
0

angående skum från munnen. enligt tandläkaren var det inte bra med en massa skum som droppade. men jag kommer tyvärr inte ihåg varför men det var nåt av felen Blacky hade. det är skrämmande hur tandläkare kan veta hur hästen är att rida genom tänderna. nästan som en hästpratare ;)

Alex
0

Hästar gör väl som vi normalt, sväljer saliven… Så dreglar de väldigt mycket så finns det väl risk att bettet på nåt sätt gör det svårt för dem att svälja det.

Thorsson - Skulle ju vara intressant att höra en logisk förklaring till varför hästen skulle tugga på bettet när det trivs med det. Känns ju som större risk att det försöker bli av med det eller nåt, trivs den med det borde den väl inte bry sig värst mycket om det, eller?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Snuttan2
0

Alex säger det jag vill åt Thorson så jag tänker vara tyst….

reddie
0

appropå tugga på bettet vid stress…
…var ute och red idag, Skulle rida till en parkering och rida dressyr. Det är ca 25 min skrittväg dit. Reddie gick lungt och sög på sitt tredelade syntetbett ända till vi kommer till en ganska smal bro/väg med öppna sidor och en liten å som rinner under. Där är det lite småläskigt att gå så han stressade upp sig och började öka skritten och då tuggade han för fullt på bettet, hörde hur riktigt hur han slog ihop tänderna.
När vi kommit 10 m fram på vägen gjorde vi halt, gick fram och han sög på bettet igen.

Loa-bg
0

Skrev om "dregel" i en annan tråd innan, kopierar bara det jag skrev:

Letade på nätet och så här stod det på ett ställe: om hästen tuggar på bettet ligger det för nära tänderna, det ska ligga på lanerna. Om hästen skummar mycket beror det på att hästen inte kan svälja saliven. Kan bero på att nosgrimman sitter för hårt och hindrar hästens förmåga att gå i rätt form för hästen kan inte skjuta fram underkäken då.

Jag tycker det låter vettigt. För jag har sett hästar som slår med huvudet ideligen, lägger öronen bak, viftar på svansen och har en ryttare som drar i dom, och dom skummar så det hela ekipaget är nerdreglat.

Min uppfattning är att hästen ska suga på bettet och precis som någon sa, få ett "läppstift". Jag och Casa kommer bra överens, jag har ett vanligt tredelat, har mjuk hand och han är lugn och mjuk och får ett "läppstift" :)

VeNyRa
0

detdär med att tugga på bettet har jag hört att det är bra, men jag vet inte vad jag ska tycka, det man har hört har man ju gått efter men efter att ha läst alla era spekulationer så vet jag inte längre vad jag ska tro.

De är indivuduellt kanske?!

Snuttan2
0

Nej, att tugga är en spänd gest, alltid.

En spänd häst som börjar tugga kan även göra det för att lösa upp käckarna för att komma närmare till avslappning, men de är inte avslappnade medans de gör det.

VeNyRa
0

#57 det är nog nått sånt jag hört. typ stretcha käkarna lr nått. borde inte uttala mej, inte mitt ämne.

thilda-
0

#28 japp… Hon har mkt fina tänder!

jn84
0

Jag hade en yngre tjej som provred honom idag och då kunde jag kolla hur han gick med bettet. Hon hade ingen koll på att rida hästen i form, så så länge hon skrittade och han själv sökte sig neråt så gick han med stängd mun och sög på bettet. Men så fort hon började trava och inte riktigt hade balansen och stödet så började han tugga på bettet.

Ska be någon titta när jag rider hur han ser ut då.. Då vet jag iaf precis vad vi har att jobba efter..

mazze
0

Många säger "tugga på bettet" när hästen egentligen suger på det. Det bästa är att ta reda på vad folk menar när de utrycker sig. Att tugga på bettet är något man absolut inte vill då det förstör tänderna.

jn84, prova ett bett med fasta ringar el bettlöst för att utesluta ett ev bettproblem. Blir det inte bättre skulle jag kolla sadeln, vad är det för storlek? Har han breddat sig sen sadeln provades ut?
Hur länge sedan var tandis ut? en del hästar kan behöva det en gång i halvåret. 
Hittar ni då inget skulle jag kolla m veterinär el ET el likn.

Hoppas det löser sig för dig.

thilda-
0

oj menade #29 på mitt inlägg

Thorsson
0

Alex: Det är vad jag har hört är bra, att hästen ska tugga på bettet. Jag har väl inte läst om det direkt så jag ska väl bara knipa igen, för hur man än vrider på det så har jag alltid fel! Varför har så många fått lära sig fel då? Många här inne säger ju det med, jag har inte läst om det så jag vet ointe varför, men när jag frånga varför Calle dräggla så fick jag höra att han tuggade på bettet och jobbade bra! Inte mitt fel att jag har hört det och iunte kan förklara det sen!?

fridak
0

Thorsson: lyssna på vad alla har att säga men förlita dig inte blint på någon och plocka ut de bitar du tycker verkar mest vettiga.

Thorsson
0

fridak: Jag är ledsen att jag brusade upp sådant, det va inte lönt att göra det. Jag har bara hört en sak om det så jag har inte haft något att jämnföra med. Det är nog därför jag håller stenhårt på det och är lite sur över att de säger att det inte alls går ihop.

fridak
0

Thorsson: jag har också hört att tuggar hästen på bettet så är det bra, men sen har jag hört lite olika, allt från att bett som gör att hästen tuggar jättemkt är skitbra till att minsta lilla hästen tuggar/suger på bettet är helkasst. Men när man hör ngt nytt så är det bara att tänka över det och se om det låter rimligt/vettigt eller ej. Om man tänker efter så kan det ju inte vara superbra att hästen producerar en massa saliv så den inte hinner med att svälja det, eller producerar "normalt" med saliv men itne kan svälja det…iofs så finns det ju hur mkt folk som helst som spottar varannan sekund, undrar hur det är med deras sväljningsreflex;)

Thorsson
0

fridak: haha, ja det kan man ju undra ;) Men man kan eg. inte säga vad som är rätt eller vad som är fel. Det aknske är rätt när det gäller en annans häst när den suger på bettet, en annans när den små tuggar, en annans som inte rör bettet alls. Man kan inte säga att min häst hatar bettet, när den tuggar p´+å det, att det ligger fel i munnen, eller att den hä'sten som inte rör bettet hatar det och inte jobbar ärligt för det :/ Förstår du mig? :)

fridak
0

Thorsson: jo jag förstår, det du menar är att eftersom alla hästar är olika indivder så beter de sig olika.

Thorsson
0

fridak: ja :)

[Lill-Jonna]
0

Lill-Jonna hatar achenrem. Inte när hon rids men när man späner den så slänger hon lite med huvudet

Thorsson
0

Men då hatar hon den väl inte om hon rids med en?

Ida_79
0

#70 om hon nu hatar den,varför rider du då med den om hon visar tydligt att hon inte gillar den???

warum_nicht
0

intressant tråd..

ang tuggning: hästen ska inte tugga på bettet. den ska inte heller salivera kraftigt så som nån beskrev. hästen ska suga på bettet och producera ett jämt vitt skum, då snackar vi inte raklödderspruta utan ett skum som lägger sig som ett sorts läppstift. 

utefter vad jag har sett så brukar gapande hästar dras med något av följande problem:

*en dålig hand

*en dålig sits

vanligast är dock dålig träning, hästen är inte ordentligt lösgjord, alt. att hästen har krav på form/prestation som den inte kan möta upp pga brister i exteriören.

warum_nicht
0

för övrigt så finns det väldigt många ryttare som man skulle vilja ge bettförbud… oavsett hur väl avpassat det än är så är bettet sorgligt ofta den berömda kniven i apans hand.

Lizzan
0

Kolla om hon har ont någonstans?