Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 2803 ggr
Lindbygarden
0

Stackars ponny. eller vinnande rollkurskoncept?

fann denna länk i min sökan efter meer kunskap.. Inte på någon krigsstig utan undrar hur detta inte ska påverka andning, kontraherande muskegrupper samt vena jugularis?

Troligt ( är en glad amatör som blir lycklig för smååå framgångar, gissar med tanke på vilka muskelgrupper som utsätts) är att frambensrörelserna blir luftigare och större när man släpper upp hästen i form men är träningsformen rumsren?

http://www.syndicatlinaro.com/SLforu…=22151&t=22151

CBA
0

Usch det där ser inte klokt ut…stackars häst :o(

Vad uppnår man med sånt där tror man?!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

pippa__
0

Usch!!! VRF??? *snyft*

Lindbygarden
0

Jag vet faktiskt inte vad de får ut av det? Jag söker runt efter information och har hittat trådar på buke fullspäckade med spekulationer men EXAKT vad det gör och hur det skulle göra vet jag inte!

Men jag vet att de muskler som bla hjälper till att lyfta framben och boggbad är inblandade..

Fortsättning följer.. hoppas att det kan bli lite diskussion på en schyst nivå som kan leda till lite klarhet kring vad och varför..

Men mina barn skulle då inte få lov att spänna in pållar sådär.

warum_nicht
0

jag tycker att Coby van Baalens förklaring till det var vettig. det finns att läsa mer om händelsen på www.eurodressage.com www.tidningenridsport.se

en bild säger mer än tusen ord, visst, men en bild kan ljuga som en borstbindare också…

Lizzan
0

Men gud! stackars häst :S

[slo]
0

Bläddrar man ner lite hittar man följande:

It serves no purpose to lunge a horse/pony in the way shown on the relevant pictures. We always lunge in the normal way and this was a one-off incident from which my student has learned and which lasted no longer than half a minute.

Skrivet av den som uppger sig att vara tränaren i fråga. Men vad jag inte förstår då, är om det inte gör någon nytta att longera på det viset, varför gör man det då?

Är det någon som är duktig på franska (för det är det va?) och kan översätta resten…? Hade varit intressant!

Marija
0

Ser ju bedrövligt ut! :/

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Lindbygarden
0

har kikat igenom den lååånga tråden på bukefalos gällande ponnyn och där har det även stått om att tränaren sagt att flickan på eget bevåg har gjort detta.. jag får dock inte kläm på varför man helt plötsligt får för sig att göra detta första gången under EM på en tävlingsplats…samt var kommer idén ifrån?

Marster
0

Ush stackars ponny. tror dom på något sätt att det ska vara bra ?

Johanna
0

men gud… ser ju helknas ut… skulle aldrig jobba min häst på det sättet….

warum_nicht
0

kanske för att hästen skulle longeras och på ett mästerskap så är det bara ryttaren som får göra det? om hon inte gör det i vanliga fall så är det inte konstigt om hon råkar göra fel.

Due-Boje
0

Jag tycker självkart att det är fel att longera på detta sättet. Men med tanke på att jag sett ryttaren rida flertalet gånger då vi brukar vara på samma tävlingar vet jag hur hon rider. Hon rider otroligt mjukt, både med säte och med hand. Till skillnad från vad vi ser i svergie…

[slo]
0

Bra gjort av er att jaga bort den fina kunskap vi hade här på forumet  en gång inom bland annat detta området…

Pandoer
0

om man läser i tex ridsport, där det också stod om det här, så kan man läsa att någon (ryttaren eller annan, vet inte vilken riktigt) hade longerat såhär när tränaren kom, och tränaren hade då låtit hästen gå såhär något varv för att visa hur fel det var. Sen hade de spänt upp till normal längd. Jag vet inte om  det verkligen är sant, men det är vad jag hört..ändå fel, men om så är fallet så blir det genast annorlunda

Magica
0

Om jag fattar detta rätt så hände det på EM???? Om man är helt nybörjare så kan man göra fel men tävlar man på EM nivå då bör man ha så mycket kunskaper och vett att veta att detta är vansinnigt.

Jag blir så ¤¤¤¤¤¤ förbannad. Det är en vuxen med… nä jag vet inte vad jag ska säga så jag är tyst och knyter nävarna. Jag tror jag går och frågar om min häst häst vill leka med mig istället.

Jag kanske ska prova om jag kan binda ihop hans svans med underläppen, säkert en tränings metod som skulle uppskattas i rollkur världen Fundersam

warum_nicht
0

#13 hur jagar man bort kunskap?

Mulla
0

Jag såg oxå bilden i ridsport.. Usch.. Med tanke på att den hästen går jättehöga klasser så förstår jag inte, VARFÖR? Tycker det där borde förstöra hästen eller? Jätteknepigt..

Lindbygarden
0

Jag köper inte att detta var första gången… Tyvärr..

Lindbygarden
0

#11 Jag är nog tyvärr lite för luttrad för att tro att en tonåring som rider på den nivån skulle "råka" spänna in sin häst så in i norden fel!Oskyldig

[slo]
0

#16 Ett sätt är att se till att personen som besitter kunskapen totalt tappar intresse och nöje med att befinna sig på ett visst ställe, i detta fallet ridsoirt.ifokus.

Forssen20
0

I ridsport så skrev hon att hennes elev fick själv spänna inspänningstygeln, hon lät hästen trava ett varv och se om hennes elev upptäckte felet, och det gjorde hon och hon själv rättade till det.

VILKET JAG INTE TROR PÅ ETT DUGG. Men låter sin elev spänna in en sån fin häst så mycket?

[slo]
0

#21 Vänd på det, eleven kanske hade kollat på dom ryttare inom eliten som håller på med det, och istället för att förklara med ord spännde tränaren in hästen för att visa och förklara vad som händer och varför.

Bobby
0

Men knappast på en tävling…

Undrar om det inte var just denna ponny som vann EM?

Mangis
0

Varför skulle man inte kunna göra en poäng på en tävling? Särskilt om eleven själv måste longera. Det luktar väldigt mycket spekulation här…

Jag är själv inte tillräckligt kunnig för att ens vilja pröva denna arbetsmetod, för mig verkar den tvingande mer än utbildande. Men jag är heller inte tillräckligt välutbildad inom hästens anatomi för att döma ut den. Det överlåter jag åt experter. Mitt val är att definitivt inte ens försöka.

Due-Boje
0

Nej, det var inte den ponny som vann. Det var tyska Louisa Lüttgren på den gamla veteranen Dornik B som vann. Angela var bästa holländare och kom på en 4e plats individuellt.

Due-Boje
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tror på att Angela kan gjort fel, hon tänkte kanske inte på att inspänningen inte kan ge efter, på samma sätt som hennes hand när de arbetar på detta sätt uppsuttet… Självklart BORDE hon förstå detta, men på ett EM är det mycket som står på spel, speciellt om man vet med sig att man är en av medaljfavoriterna. Hon kanske trodde att detta var det bästa sättet att lösgöra hästen för hand på en kort tid. Vad vet jag…

warum_nicht
0

sen så tror jag knappast att Angela brukar ägna sig åt longering hemmavid. det skulle inte vara ovanligt eller konstigt om hon åkte till stallet till en framskrittad och påklädd häst. det funderar inte riktigt på samma sätt söderut som vi är vana vid här. så jag tycker inte att det är så märkligt om hon inte visste hur hon skulle spänna in den…

så man kan nog inte veta om det är så som Coby van Baalen (tränaren) säger, bara spekulera. man borde också ha i åtanke att van Baalens har verkat aktivt MOT rollkur.

Lindbygarden
0

#27 du har en poäng där då det förmodligen är lika mkt pengar vilket  genererar hästskötare i europa.. Men en så enorm inspänning.. någon gång måste hon väl ändå sett en häst longerad?

Kattapult
0

Ush jag tycker det ser heelt fruktansvärt ut :S

warum_nicht
0

som sagt, det vet man ju inte… har man inte gjort det så kanske man inte inser sitt misstag förens hästen är ute på volten och även då kanske det tar en stund att inte bara veta vad som felar utan vad man ska ändra på för att det ska bli rätt. för allt vad vi vet så kan den vara hingstig eller vad som helst och att hon av de anledningen fått instruktion om att spänna kort. ganska lätt för en 16åring att råka överkompensera..

Lindbygarden
0

Här har ni alla en länk till diskussionen på bukefalos också! Kan finnas fler bilder med mm.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=812797&highlight=rollkur

warum_nicht
0

Mrs-Dibs, kan det kallas diskussion när alla sitter och håller med varandra? =)

Lindbygarden
0

Det är väl ngt nyanserat? Nu läste jag faktiskt inte hela tråden ( jag har ju småbarn här hemma som jag hoppar fram och tillbaka till så jag hinner inte beta igenom alla "dittendatten kommentarer")  Sen kan man vandra vidare i trådarna angående fenomenet och se vad andra tycker och tänker..

Det som är synd är att… nu hoppar jag lite ifrån ponnyn till annat men det är att kända ryttare och tränare i sverige inte kan uttala sig.. De måste ju även de ha en åsikt eller hur..

Men men det är väl så det är med lite små ludd hit och dit..

Lindbygarden
0

Nej kanske inte ska kalla det en diskussion men det är matnyttigt och en hel del information som jag tycker att det kan vara bra att läsa..

[slo]
0

Warum_nicht, nej jag tänkte samma sak… Läste 4 sidor ungefär, men alla sitter ju bara och håller med varann.

Finns det ingen i Sverige, som har internet och hänger på nåt forum, som kan svara på varför man spänner in så mycket och vad det gör för nytta? Allt hittils är ju bara spekulationer, både här och det jag läst på buke.

Lindbygarden
0

Jag tror att anledningen till alla spekualtioner är just pga att det är en KRAFTIGT inspänning och inte i gråzonen så att säga.

Folk tycks inte vilja acceptera och tro på tränarens ord. Att ryttaren gjort detta själv och endast denna gången..

Längre fram i buketråden påstår en person att hon var på tävlingsplatsen och såg denna häst utsättas för samma inspänningar vid flera tillfällen.. Men huruvida källan är tillförlitlig eller säker kan jag inte säga då jag inte känner personen.. Det är det som är kruxet när man är anonym.. man kan påstå en massa saker…tyvärr!

Men mycket som cirkulerar kring ridning och mkt som händer är rena spekulationer.. det gäller det mesta..

#35 Jag har ställt den frågan flera flera gånger men får inga svar.. Det är för min del huvudpunkten…

warum_nicht
0

jag har läst hela tråden nu… och jag tycker att det är lite synd när man bara ägnar sig åt känsloargument. men jag tycker att bukefalos verkar ha en ganska tydlig ådra av grupptryck, det har jag sett vid flera tillfällen.

jag vill se båda sidor av saken av en anledning; att vi ska få en konstruktiv debatt så att vi kan med större säkerhet veta vad som är bra för våra hästar. för mig så räcker det inte med en bukefalostråd som skriker i kör att "det ser onaturligt ut!", "det ser ut att göra ont!", "jag vill spy/gråta!"… det behövs studier för att vi ska veta om detta är skadligt, smärtsamt, obehagligt för hästen! det vet vi faktiskt inte nu. vi vet inte hur det var i det här fallet med ponnyn. det spekuleras bara.

MEN! som motvikt för några spekulationer…

*tränaren är en uttalad rollkurmotståndare. (något som bukegänget missat) van Baalens har skrivit böcker, gjort filmer, skrivit artiklar osv MOT rollkur. så VARFÖR i herrans namn skulle hon komma på att krulla ihop en ponny på EM där man har alla ögon på sig? ingen normal människa med hennes officiella åsikter skulle göra något sånt. det vore extremt korkat.

*tränaren har gett en trovärdig förklaring.

*ryttaren är inte ofelbar av anledningar jag skrivit tidigare i tråden.

*ponnyn är fin och säker, den visar inga tecken på skadad mun, skadad nacke, ömhet i rygg, hälta… går med gott stöd, jämnhet, takt, schwung och balans. den är inte märkligt musklad.

*ponnyn tävlas internationellt och dopingtestas ofta, man kan knappast ha mörkat eventuell smärta med behandling. 

det finns säkert mer att säga om det men betänk fotografen:

*äger rättigheterna till sina bilder och kan sälja dem till högstbjudande. en uppståndelse som denna skapade mer köpare.

*fotografen säger sig vara chockad men går inte för att hämta tävlingsledare eller överdomare, utan hämtar kameran istället. fotografen tillkallar inte någon efteråt heller. varför inte undrar man om händelsen verkligen varit så grym och chockerande för att inte tala om uttdragen?

*kan det vara så som tränaren säger? ponnyn kanske bara gick så en kort stund? det är därför fotografen bara har några bilder på en felaktigt inspänd ponny som inte är stressad eller svettig.

*hade fotografen fått fler bilder över en längre tid, dvs hela passet så skulle det vara mer trovärdigt. en sensationsfotograf hade utan tvekan hellre velat ha bilder på en löddrig och stressad ponny, det hade sålt bättre.

*varför var det bara fotografen som kunde vittna om detta? hade det här pågått i ett helt pass så säger allt förnuft att det borde blivit uppståndelse på plats.

--------------------------------------------------

ja jag kanske är ute och cyklar… men kritiskt tänkande har aldrig skadat någon. källkritik mot internet lär sig barn i mellanstadiet nu för tiden….

warum_nicht
0

#35. jag kan anta att hästen spänns in för att bli lösare i nacken och då lättare för en liten ryttare att hålla ihop även när dom sätter mycket tryck. hurvida det är vettigt eller ej uttalar jag mig inte om, så länge hästen inte tar skada så är det upp till ryttaren.

hade det varit en elev till mig så skulle jag förespråkat lite mer träning istället men det är bara min åsikt.. har inga elever på EM nivå..=)

warum_nicht
0

#34 jag tycker inte att det är så matnyttigt då det mest var tyckande, inget argumenterande. dessutom en hel del faktafel.

Lindbygarden
0

hehehe… det där med källkritik… var det riktat mot mig?

Jag håller med om att det är bättre med en icke vinklad dialog.. och att buke har ett enormt grupptryck.. hade ngn stuckit ut huvudet där så -Zaaapp! (En av anledningarna till att jag trivs här, här får man tycka och tänka, ibland blir man lite grinig men det går över..)

Samtidigt tycker jag att det är bra att människor reagerar på vad de ser och att man ifrågasätter.. mkt viktigt hos dagens unga också.. Annars blir det sk överpräster som du nämnde i en tråd.. inte alls bra… Tycker att det är skönt att folk faktiskt reagerar..

Sen så tycker jag inte att ryggen ser vidare trevlig ut på bilderna.. tyvärr!

Håller med om att man borde tillkallat ngn vid händelsen men samtidigt bra att det fotograferades…

(nu har jag en mkt tjurig bebis i knät)

[slo]
0

#38 Du verkar kunna en del om det här, kul!

Men om man jobbar i den änden, borde man inte få merjobb med att få med bakkärran då? Är det en genväg till att få högrest nacke och ganska lite häst i handen?

Lindbygarden
0

#38 du syftar på i detta fall med ponnyn? Det kan jag köpa…

Istället för att gå tillbaka till rollkurstråden… är det detsamma  man vill uppnå där?

warum_nicht
0

#40, nej, jag går faktiskt inte till personnivå.. det är mer nått som alla ska tänka på, det är jätteviktigt med källkritik!

nej, ryggen var inte så trevlig på bilderna, men så var den ju felaktigt inspänd också…

de som med flit spänner in på det sättet har fokus endast på nacken skulle jag tro. en pusselbit där, en från ett annat håll… det är kanske som att beta av en bit i taget?

jag tror att anledningen till att ingen tillkallades är som van Baalen sa, det var över på nån minut.

ja, självklart ska man reagera! men hur konstruktivt är det med "jag spyr" "jag blir arg" "lär er att rida"… ?

det sista jag såg var nån som inte kunde anmärka så mkt på nånting men denne tyckte att ponnyn på en prisutdelning (en bild dessutom) var fin med lagerkrans men "hade ledsna ögon" eller nått i den stilen. vad för resultat hoppas man att få när man reagerar på en händelse med sånt?

warum_nicht
0

#41 jag skulle inte påstå att jag kan så mkt, tycker att jag blir mer okunnig ju mer jag lär mig…

jag ser det inte som en genväg utan som en träningsmetod, ett så kallat system bland många andra metoder och system.

det här med bakkärran är jag inte med på riktigt? går hästen framför skänkeln (dvs jobbar rätt med bakbenen och över ryggen) borde du som ryttare kunna placera hästens huvud var som helst.

Lindbygarden
0

#43 hehehehe

ja då droppar ju nivån ganska mycket…* kan inte sluta skratta*

det hade dock varit trevlig t om våra kända ryttare och tränare kunde uttala sig rent generellt kring den sk rollkuren… eller hur?

Eller vår veterinärkår….

En bit i taget lär det ju vara för man får ju inte med sig en god form med den typen av inspänning..

Jag är ju född 75 och skolad på glada 80 och 90-talet… med att formen ska komma baaaakifrån.. skit i nacken och riiiid så kommer det av sig själv.. Största fasan var att rida ett sto som mer än gärna gick bakom lod.. henne vågade man inte ta i…. Alla form av inspänning och hjälptyglar var total förbjudet..

Så då blir det verkligen… "-Jaahaaa?"… har jag missat ngt?

warum_nicht
0

ja, jag tycker att det är värt att prata om iaf… det är för mkt hysh hysh inom dressyren åt alla håll, inte bara i den här frågan. det är därför som global dressageforum är väldigt bra initiativ! tiden får utvisa om det leder någonstans

Lindbygarden
0
warum_nicht
0

#41 du får gärna utveckla det här om bakkärra, tror inte jag är med på vad du menar riktigt?

[slo]
0

#48 Jag har inte varit inne sen förut, därför det inte kommit något svar.

Men vad jag menar är, att på dom bilder jag har sett så ser det inte ut som att det är speciellt mycket aktivitet där bak, utan all fokus riktas på att hästen ska kröka in nacken till bogen. 

Jag är lärd att, precis som Mrs.Dibs, rider man en häst bakifrån så hamnar huvudet på rätt plats automatiskt. Vilket i mina öron låter vettigare än att spänna in huvudet och hoppas på att bakbenen kommer med förr eller senare…  

Fast som sagt, rollkur är inget jag vet speciellt mycket om och har inte heller sett det i verkligheten, men jag tvivlar på att alla fotografer bara har otur med sina bilder…

warum_nicht
0

nej på bilden är det inte särskillt mkt aktivitet där bak men bilden är inte målet med träningen. målet är tävlingen och på banen så är hästarna väl aktiverade bakifrån och ryttaren har skaffat sig väldigt mkt inverkan. så jag ser det inte som en genväg, tvärt om så är det svårare att få till det kan jag tänka mig men dom får ju till det. jag är övertygad om att ingen drar in huvudet och hoppas på det bästa, det finns väldigt mkt mer planering och ryttarkänsla inblandat än så.

det verkar vara genomgående att ingen vet nått om rollkur och att dom aldrig sett det utföras men ändå har väldigt bestämda åsikter om det. se till hela bilden, se träning och resultat, se på hästen, på dess hållbarhet osv.

maqiil
0

Stakars häst ! :*(

Flaxii
0

Ingen har ju bevisat än att det ÄR skadligt för hästen, att hästen musklas konstigt osv., det finns ju inga studier på det, och studier är det enda som kan bevisa sanningen. Nu spekulerar vi ju bara. Men ska jag uttala mig helt korrekt så ser det förjävligt ut. Enligt min åsikt kan det ju inte vara nyttigt för hästen, men grejen är ju den att hästen ifråga faktiskt inte har tagit skada av det, vad jag vet. Nej, jag vet inte, har lite delade åsikter…

divansson
0

Usch va hemskt

Snuttan2
0

Jag undrar vad det betyder att Warum_Nicht här är döpt efter rk/hyperflexion-ridande ryttarrinnas häst.. Oskyldig

Lauth
0

# 54 Att hästen är hur läcker som helst?

Snuttan2
0

Fast när man ser den så rids den för det mesta och det är svårt att komma bort ifrån hur den visas. Finns ju andra lika snygga hästar att titta på som desutom visas på ett sätt så att det är värt att dreggla över hur de kan röra sig.

warum_nicht
0

54- ja du snuttan, varför inte?

warum_nicht
0

…och jag undrar vad det betyder när antydningarna kommer… brist på sakargument?

Snuttan2
0

Jag är inte med i disskutionen.

Jag har bara roligt när jag läser den.

Varför inte? För att vad man väljer visar vem man är. Genom att välja det namnet utgår man normalt sett ifrån att du uppskatar det settet hästen visas och det säger ju sitt om vad för ridning du uppskattar.

Sehvrin
0

#59 Är du säker på att han valt namnet efter hästen? Är du medveten om att "Warum Nicht" betyder "Varför Inte" på tyska och inte alls behöver ha nåt med hästen att göra?

(ledsen att inlägget blev OT, men det kändes som om det var ett onödigt påhopp att reagera på hans användarnamn. Sen vet jag ju inte vad han valt det efter, men jag tyckte att det var värt att upplysa om att det faktiskt inte behöver vara kopplat till fallet…)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Snuttan2
0

Nej, hur kan jag vara säker på det? ;) Jag tänkte på att det kunde vara bara för den tyska betydelsen, men chanserna är ju större för att det är hästen man tänkt på.

warum_nicht
0

…lösa antydningar alltså…

LinaN
0

*suckar djupt*

oavsett om detta pågick i 30 sekunder eller 30 minuter på EM så är det ändå felaktigt. Och att göra bort sig själv som tränare och sin elev på det här sättet vart väldigt tanklöst. När man dessutom är motståndare till rollkuren så varför ens riskera att hamna i sånt här blåsväder. det blir ett klassiskt "leva som man lär" fast man inte gör det…. 

kritiskt tänkande i allra högsta grad, oavsett vad som hände där på EM har de gjort bort sig, hur ädelt försöket än må vara. 

Det ser itne det minsta vackert ut. Men det kunde dessutom varit värre. Och glad för att de titne var värre är iaf jag.

Warum nicht, som namn eller just det tyska orden, vad spelar det för roll? man får väl heta vad man vill? o det är bara en generell åsikt.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.