hopprädd häst=(
hejsan!! vad gör man om ens häst har tappat gnistan inom hoppningen. min häst hoppar men det är ovilligt och segt. vad kan man göra för att få tillbaka gnistan?=/
pausa från hoppningen kanske? har du hoppat mycket? eller haft nån olycka? Vet du att hästen inte har någon skada/problem fysisk som smärtar vid hoppning?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
i somras brakade vi in i ett hinder, men hon har ingen skada.vi har haft uppehåll i typ 5 veckor nu , ska börja o prova att hoppa igen. jag hoppar bara en gång i veckan så jag tror inte att hon är uttråkad, det är nog sen vi brakade in i hindret, men vad gör man för att få det att funka bra igen?
kanske gå ner till grunden igjen, det lär knappast va att hon hoppat sig less i så fall.
Jobba kavaletter och låga hinder tills det kjänns naturligt och bekvämt, sen öka lite och lite tills man evt möter motstånd från hästen, sen gå litegrann tillbaka og prova sakta och smått att öka ?
aa det låter bra!! jag får nog göra så
inte så kul när man måste börja om men ibland kommer bakslag och då är det bara o ta sig an dem… tack för hjälpen!!
det va så lite så :)

hoppas det löser sig :)
fin häst! :)

Ser ut att vara en fin häst
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Ett sätt kan vara att prova något nytt, kanske hoppa ute i skogen eller så, över nåt lågt omkullfallet träd eller egenuppställt hinder på nån skogsstig. Många hästar uppskattar det mer. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Säger som Alex! =)
tack allihopa!! ska prova era tips!!:)XD

ut o hoppa lite i skogen, och träna mkt på bommar och småhinder. Har precis samma problem med min d-ponny, fattar inte vad som hänt :'(
ta och hoppa lite i naturen..över träd/stockar och andra små pinnar.sånt som hästen kanske skulle hoppat om den va vild..
köpte en d- ponny förra sommaren som va väldigt less på att hoppa, det vi gjorde va att lägga upp ett mycket omväxlande arbete för honom, ut och busa, markarbete, konditionsträning och markarbete på bommar studs och små hinder. Idag tycker han att det är kul igen och han litar verkligen på sin ryttare något som han inte gjorde då….
Se själv ….

#14 wohoo! ja, det såg ju ut att funka :P
#14 åå va fin bild tänk om min häst ocks hade hoppat så fint

#14 jag vill ha din häääääst!!! vi tänkte ringa på honom förra veckan för min häst va såld då, men dom drog sej ur i sista stund 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
han ska besiktigas imorgon

de e ju typiskt…
jag hatar när folk går hela vägen, men drar sej ur med pennan i handen och kontraktet framför (jaja lite överdrivet)… dom visste redan från första samtalet att han åt hösilage och då va de inga problem me de, men sen va de minsann de när dom provridit 5 ggr
vadå drog dom sig ur för att han åt hösilage ????

jaa…han får en lätt hosta (och då menar jag LÄTT hosta) av hö, men dom verkade tro att han skulle få värsta anfallet med andnöd. dom visste hela tiden att han hostade av hö (vi är inte ens 100% säkra på att det var höet, för de va så dålig ventilation i stallet för ett år sen så de kan ha varit de med, eller en kombination, men vi vågar inte chansa så han får äta hösilage) så dom drog sej ur…hon tjejen var störtförälskad i honom för övrigt. hon va livrädd i början (har visst vart med om en del) men efter att ha ridit Peppe en gång va hon itne alls rädd längre. så hon blev ju av med sin rädsla iaf till nästa häst hon provar…
tråkigt att höra men det finns mycket konstigt folk som provar hästar, och om det inte är något allvarligt fel så bör det ju inte vara något att tänka på. men allt är ju beroende på situation och pris
Har ni ridhus eller paddock, löshoppa med cavaletti, låt henne trava över bommar och hoppa lite studs kanske.
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.
om jag får säga som jag tycker så bör du va ute o busrida :)
glöm skänklar, rida iform o gud vad allt de där nu heter!
dra ut en sväng i skogen o bara rida låt pållen få sträcka på benen lite ;)

är det ingen som rider för instruktör med sina hästar.? :o
jag rider för instruktör..:D

tack för tipsen:D nu var det ett tag sen jag la upp den här tråden och jag kan säga att mixan hoppar 1-1.10 cm igen:D:D<3<3<3 gjorde lite av varje och rätt som det var så lossnade allt=D tack än en gång<3
Lägg hoppningen på hyllan! och gå ut i skogen och rid på ängen ett tag , sedan kan du rida i skogen och hoppa över små natur hinder, det brukar odm tycka är kul :)
I sommar gick jag omkull med min häst så vi höll på att bryta nacken båda två , vi for in på rönken med hästen för att se att inget var fel , han hade klarat sig bra, oh det roliga var att han sträct ut två upphakningar han haft i ryggen , som vi inte har vetat om , samma dag gjorde vi det , DAgen efter, släppte jag honom i löshoppnings ringen med ett hinder på 40 cm, med samma färg på dom bommmarna som vi gick omkull över , han tvekade lite först men sen hoppade han det , varför jag löshoppade honom redan dagen efter var för att se så att han inte blev hopprädd.. , han fick hoppa det två gånger, sen så fick han gå in i stallet igen, för att han var så duktig, Veckan efter löshoppade jag honom igen , för att fortsätta förebygga att han inte skulle bli rädd , dock endast upp till 90 cm, han vägrade en gång på 90, men det var för att han kom fel, inte för att han bldv rädd. sen tre eller 4 veckor efter omkull irdningen löshoppade jag honom en sista gång innan jag provade på att sitta upp och hoppa , då tänkte jag för skojjs skull kolla hur mkt han vågar, vi började med upp värming så klart, sen la jag upp hindret på 90 klarade galant sen 1 meter, Det var en stor lucka mellan hindret och hästen, samma sak i 110 och 115 , och 120 , sen började jag bli smått skrajj men jag testade ändå , det blev 125 och sedan 135 , sen höjde jag upp till 140, lät han kolla på hindret och sen bara smacka på han lite , så han fick AVGÖRA själv om han ville hoppa eller inte , och den togika jäkeln hoppade det , FRÅN TRAV… jag tänkte , jag har en hopphäst för livet , vi gick om kull över ett hnder för 4 veckor sedan , hindret var 1meter högt , och nu hoppar han 14?= :O , jag provade att lägga upp 145, han klarade det! . sen vågade jag inte testa nå mer , och han började bli trött så jag tänkte jag sänker det till 1 meter sen 70 sen 30 och sen bara bom på marken , och han var så jäkla duktig den dagen så det var itne sant :d ,, Så nöjd som jag var då har jag aldrig varit , Nån fler som hamnat i en sådan olycka att gått omkull med hästen på träning ? ..
Hoppa inte lika ofta, ta inte ut henne under hoppningen, dra inte i munnen, var snäll, avsluta alltid med lägre höjder så den känner att det är lätt ;D