Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1600 ggr
Alexandra13
0

Hjälpa mig?

Jag har ridit samma häst två ggr nu på ridskolan, och jag ska rida henne på Måndag också(man har samma häst 3ggr sen byter man häst). Och hon är en väldigt pigg häst 0_o och ridläraren säger hela tiden bak med axlarna och slappna av, men hur man göra det när man är avslappnad och sitter på en pigg häst? =S

Och sen så försöker jag luta mig så långt bakåt jag kan, men hon travar ändå fort ändå om jag gör det, det är svårt å rida lätt i traven när hon travar så fort..Tips på hur man kan få henne att trava lite långsammare?

Håll tummarna för mig :P Om jag inte galopperar på Måndag måste jag sluta på ridskolan! =S Eftersom mamma inte vill slänga ut så mkt pengar, men för nåt år sen sa hon att jag fick sluta om jag inte galopperade, men jag galopperade faktiskt efter att hon sa det..så jag hoppas jag galopperar på Månda också..

bubbelbubbel
0

spänner du dig, så känner hästen det, och då vet den att kan spela på din rädsla. berätta för din ridlärare hur du känner dig, och försök verkligen slappna av.
försök hålla in henne i traven så det inte går fullt så fort.

sen förstår jag inte varför du måste sluta på ridskolan för att du inte galopperar….

Maja
0

En häst blir hetare om man själv är nervös. Om du sätter dig på hästen och slappnar av så kommer hästen att inse "Jaha, hon är lugn, då är det ingen fara, då kan jag också slappna av". Jag vet att det kanske kommer vara svårt, men ge inte upp! Hon kanske inte slappnar av direkt, men om du bara har tålamod och är lugn med henne så kommer hon att kunna slappna av och bli lugnare.. ;)

När mina hästar travar för fort så brukar jag lägga in dem på en volt. Det blir lite jobbigare för dem, så då kan de inte springa hur fort som helst..

En pigg häst är ofta en som springer så fort den kan, om du får henne att lugna ner sig så antar jag att traven kommer att bli lugnare även den.. :)

Ang. galoppen - Inte ska du väl sluta rida bara för att du inte galopperar!! Det kan gå flera veckor utan att jag galopperar med hästarna, men jag rider ändå.. ^^ Men hur är det - vill du inte galoppera? Vågar du inte? Är det p.g.a. att hästen är för pigg? Om du känner dig osäker så kan du säga det till din ridlärare.. Säg "Jag känner att jag inte riktigt klarar av att galoppera på ***** eftersom jag tycker att hon är för het för mig", eller vad det nu är.. :) Lycka till!!

gejsa
0

Jag har för mig när Elin började rida så tog det lång tid innan man fick galoppera. Det är ju inte det viktigaste. Hur många terminer har du ridit? Galoperar dom andra men inte du menar du?

Alexandra13
0

Skulle ni kunna slänga ut mycket pengar för att bara få skritta & Trava ;)

Jag vill ju själv galoppera, så det var bara bra att hon säger så ;)

Maja
0

#4 - Hihi.. Jag tror att jag fick betala 135 kr per lektion, vissa lektioner skrittade jag bara.. :) Träna i skritt är minst lika viktigt som att kunna galoppera/trava, nu rider jag iofs islandshästar, så nu lade vi in lite tölt/trav också.. ;) Men, men, jag tycker inte att du ska sluta rida bara p.g.a. att du inte får galoppera!! :)

Bobby
0

Om hästen travar för fort kan du prova med att du rider lätt långsammare samtidigt som du håller in den…

Alexandra13
0

#3 jag har ridit i 2½år, så det blir nog 3terminer eller nåt.

Ja jag är nästan den enda som inte galopperar, en som heter Elin i min ridgrupp är utvecklingsskadad, och hon galopperar bara ibland.

Det är en sak jag inte nämnt, det är att det står människor på läktaren. Och då känner jag mig lite osäker, eftersom jag rider så dåligt, och ibland när man rider förbi hör man hur dom viskar om dom som rider, jag har hört ganska mkt om dom andra och mig. Men viska/prata om dom som rider kan dom göra nånannan stans.

#2 jag vågar galoppera, jag galopperat massor, men jag trillade då av, och satt inte upp igen(Det var på en hopptävling, terminsavslutning) så dumt att inte sitta upp.

Hästen jag rider heter Felicia och hon är jättesnäll, men hon är för pigg.

Lorita
0

#4 jag har betalat 300 kr för ridlektioner där jag bara skrittat och varit väldigt nöjd efteråt. Det är iskritt och trav man kan finns lipa ridningen. Jag tycker inte din mamma sa ha så bråttom, tycker du det är roligt att rida så är det värt pengarna.

Att slappna av första frågan, fårsök att sjunka ihop. Sitt på en stol rak i ryggen lägg händerna under rumpan och försök bli så tung som möjligt. där har du den hållning du ska ha på en pigg häst. Du rider med sätet, känns när du svankar att du lättar lite, det betyder framåt för hästen, tyngden betyder nu stoppar vi upp lite.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Flaxii
0

Ang. det här med att slänga ut pengar. Det är ju inte kul att rida när man har en press på sig att man måste galoppera? Det är väl bättre att man gör det när man känner sig mogen för det?

[Angel88]
0

#7, hej jag har oxå bara ridit i 2,5 år :). fast jag tror att ja komit längre än dig efter som ja ridit för tränare, inte på rid skola. prova att bli med ryttare och försök få en prevat lektion i sitts träning. Jag fick det av en klass kanbrat på skolan (hon rider i yung rider i dresyr lanslaget nu)( ja gick föresten på ett häst gymnasium), hon sa åt mig att sitta mer rakt, hålla upp händerna mer och vara still med sätet och skänklarna, bara röra höften upp och ner i lättridning. faller du framåt betyder det fortare.Kämpa på jag vet hur det känna att vara ut tittad. att rida i en grupp där den som ridit mindre innan dig har 5-6 års rid erfaren het, det är hämskt. kämpa på, lusläs böker angående sitts det hjälper. och sudera dom andra grupperna när dom rider, lägg eventuella fel och brister på minnet och även när dom gör rätt. be någon filma dig, det är då mycket lättare för dig att analysera din roidning.

Jag själlv har både hoppat en meter och börjat smått på skolorna, öppna och sluta.. går bra när läran förklarar. kän att du har bly ikroppen rumpan, när du rider henne, prova och sitt ner när hon vill dra iväg, släpp gärna stigbyglarna och jobba henne med din sitts, va stila med händerna, sedan kan du börja krama mjukt och försiktigt i tyglarna.. det brukar hjälpa mig..

Flaxii
0

OT, men det gör ont i mina ögon att se alla stavfel…>.<

[Angel88]
0

#11 ursekta mig då, för att ja inte kan stava!!!!!!!!!!!!!!!!! jag har dyselexi, det vill säga läs och SKRIV SVÅRIGHETER!!!!!!!!

lisette
0

#11 inte speciellt snällt att skriva så, det finns folk som har problem med skrivandet!