Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 820 ggr
Between
0

Fuskar

Min ponny fuskar alltid när vi ska svänga eller göra en volt.

Bara man tar i tygeln så tvär svänger hon.  Hur mycket man än trycker ut hon med benet kan ha sporrar också men hon bryr sig inte . Spec i höger varv så genar hon hela tiden.

Väldigt jobbigt på tex hopptävlingar när man måste ta ut svängen och hon bara svänger på en gång. Men hoppar gör hon ändå men mitt ben slår alltid i hinder stödet.

Någon som har något tips på hur man kan träna bort det?

[Quellii]
0

Prova att lägg innertygeln mot halsen samtidigt som du använder både vikt och skänkel, fungerar det inte så stanna, backa tillbaka en bit och börja om. Det är viktigt att öva öva och öva :)

Annars finns det säkert nån med ett annat förslag ^^

AliceL
0

din häst är säkert stel i sidan och vill inte riktigt forma sig, vilket är jobbigt. har du ingen duktigt ryttare/tränare i närheten som kan testa din ponny och analysera felet och säkert hjälpa dig?

Flaxii
0

Prova att lägga innerhanden litegrann över manken så att innertygeln trycker lite mot halsen. Led lite, litegrann med yttertygeln (men tänkt på att hästen ska vara ställd inåt). Lägg också till innerskänkeln, men sitt inte och tryck, du ska inte "strypa" hästen med skänkeln. Banka hellre till ordentligt en gång än att sitta och krama och gnugga med skänkeln.

Snuttan2
0

Jag skulle nog ta ut ET till den hästen och kiropraktor och/eller naprapat se över dig..

För hästen kan ju göra så pga stelhet eller andra fel i rörelseapparaten… Eller för att du helt enkelt inte har full rörelse och när du tar i tygeln så vrider du felaktigt egenom ryggraden och däregenom ber hästen svänga….

Du rider inte för tränare?