Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 532 ggr
Loa-bg
0

Tips om sadel?

Jag fick med två sadlar till Peppe, en hopp- och en dressyrsadel. Dom sas vara utpassade men det är tveksamt för ingen av dom sitter bra alls!

Problemet nu är att jag måste hinna nya sadlar… Men vad ska jag ha? Jag vill köpa begagnade. Hoppsadeln får inte kosta mer än 6000 och dressyrsadeln 4000 kr.

Nån som har tips på bra sadlar? Inte Stübben då det är det han redan har och vi har kommit fram till att det märket inte passar honom.

Mvh //Loa

Lorita
0

Kan det inte räcka med att stoppa om dom, det ska man ju göra när man använt sadeln ett tag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Loa-bg
0

Tror inte det hjälper :/ Dom lyfter baktill när man rider så hela undersidan av sadeln är nog för svängd. Min häst har ganska platt rygg.

LinaN
0

finns ju sadelprovare med begagnade sadlar, kasnke en idé o få hjälp av en sådan?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Bobby
0

Vore kanske bra att ha ut en sadelutprovare…

Snuttan2
0

Vi kan ju inte tipsa om några när vi inte har någon anning om hur han ser ut och vad som skulle kunna passa…

Vad för sadlar fick du till (märken & model), bilder på hans rygg?

Annars säger jag som LinaN & Bobby, en BRA utprovare (tyvärr är kursen för att bli sadelutprovar värdelös :() om du inte vet säkert hur man provar ut sadlar är mkt bra…

Loa-bg
0

Vi har pratat med ett flertal sadelutprovare, men de tar bara in begagnade sadlar om man köper en ny, och det är jag inte intresserad av. Det var en sadelutprovare som kunde tänka sig att ta in mina sadlar, men han hade inga begagnade sadlar att sälja…

Så det är jäkla skit, visst kan jag ut och leta begagnade själv, men jag är inte tillräckligt duktig på att se om en sadel ligger bra.

Sadlarna han har nu är en Stübben Maestoso och en Stübben Siegfried. Skickar med en bild på hans rygg, när vi ändå är igång, tycker ni att den är platt? Det tycker inte jag och min dressyrtränare, men flera andra har sagt det :/

Loa-bg
0

Vet inte varför, men av nån anledning går det inte att bifoga bild. Provar igen senare.

Snuttan2
0

Då provar du ut ny sadel med sadelmakare, hittar någon som passar å säger att du behöver tänka på saken. Köper inte sadeln, utan skriver ner märke, model, storlek på bom å säte osv och letar sedan upp den på den privata begagnatmarkanden ;)

Loa-bg
0

#8 Haha, så kan man ju göra ;) Men om de säger att man bör stoppa om den för att få den att passa perfekt? Eller tror du man kan hitta en sadel som passar direkt?

Om inget annat kanske man bara kan köpa en begagnad hos en sadelutprovare. I så fall väljer jag ju INGDAMS, dom har många sadlar och ska vara duktiga. Men först måste jag få mina egna sålda Skrikandes

Någon som vet en sida där man presenterar alla Stübben-sadlarna?

Snuttan2
0

Nummer ett som ska passa är BOMMEN. Själva stoppningen är bara finlir för att passa in det allra sista och ha mjuk pålstring.

Ingdams är duktiga!

svenska Stubben 

Loa-bg
0

#10 Tack! Casas sadel passar inte heller, så vi ska åka iväg med Peppe och Casa till Laholm och testa ut sadlar. Har blivit rekommenderad av andra att testa den sadelutprovaren. Vår ET varnade oss för ett flertal sadelutprovare som inget kunde och bara fått en utbilding på två dagar och bara ett märke då, men denna sadelutprovare ska vara bra :) Får hoppas att det löser sig.

Kan tyvärr inte lägga upp bilder nu heller, vet inte vad som hänt :/