Lära dig utan lektioner? Bloggar?
Hej! Jag heter Mimmi och är ny här, jag har lite frågor. Jag undrar om man verkligen lär sig att vara vara hos en medryttarhäst utan lektioner? Bara rida på en äng och rida ut ibland? Lär man sig verkligen på det? Och sen också om nån kanske har en blogg där ni skriver mycket om hästar eller tips o trix typ? Så kan ni gärna tipsa om den nere i kommentarerna. :)
Lär sig gör man alltid när man rider. Är man total nybörjare kan det dock vara bra att ha någon erfaren som redan har provat en del och gjort en del misstag; de kan nämligen tipsa en om dem så man slipper göra dem själv. ;) Är du helt "grön" på att rida hade jag absolut satsat på lektioner av något slag om jag var du.
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
Jag har inte ridit på ridskola på väldigt länge, har bara haft medryttarhästar. Med min förra medis red jag aldrig på lektion, utan vi red nästan bara på uteturer. Det ger verkligen! För det första, balans och sits. Det var en väldigt hoppig häst, och jag gillade att rida barbacka, så nu är min balans grymt bra och jag sitter kvar för det mesta, i både bockningar, 180-graders vändningar osv. Balans och trygghet i sitsen kommer av att rida ofta, i alla gångarter, sen spelar det inte så stor roll av man gör. Nu vet jag inte vilken nivå du ligger på, men sen går det också att testa sig fram själv med att ha hästen i form, skänkelvikningar osv.
Sen lär du dig otroligt mycket i hantering, att kolla efter skador, behandla, osv. Du lär dig att sköta om en häst, i alla olika situationer, och det är väldigt nyttigt.
Så jag skulle helt enkelt säga att det beror på vad du vill. Vill du komma långt i dressyr eller hoppning så är kanske inte end medis utan träningsmöjligheten något du ska satsa på. Vill du rida för att du tycker det är kul, för att få rida ut och helt enkelt lära känna dig själv och din häst så tycker jag att du ska köra. Tiden med mina medisar har varit otroligt kul och lärorik!
Tack så mycket för svaren! Jag har både bockat o stegrat o Hållt mig kvar även med ridskola i några år och privatlektioner.