Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 7974 ggr
jn84
0

Sadelstorlek till b-ponny?

Har ingen bra helkroppsbild på Pedro, men han är polsk import och 126 cm hög. Inte jättespinkig och inte jättegrov utan lagomt mittemellan.

Vad skulle ni uppskatta att man har för tumstorlek på sadeln till honom?

Låter 16" för stort?

Anna
0

Borttaget, fel tråd

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

jn84
0

Åh, jag som trodde jag fått råd ;)

Johanna
0

ni kan väl prova nån sadel o se hur den ligger??

reddie
0

mkt beror väl på rumpan som ska sitta i sadeln

min "16½" är lagom till mig och min travare som är 165 cm, "17" sadeln är lagom åt honom men för stor för mig

[Jennniie]
0

Jag tror att 15 tum skulle passa. Annars blir den nog lite för stor på själva honom. Men det beror ju på Emma, jag vet inte hur stor hennes rumpa är*fniss* Jag hade 16tum på spottis, den var lagom för mej då.

Mandysan
0

Tumstorlek bestämms framför allt efter ryttaren, 17" är lagom åt mig men pålllan har toklång rygg så vi har en 17.5"…

jn84
1

Jo, jag vet att tumstorleken beror på ryttarens bak. Men samtidigt kan ju en b-ponny inte ha en 17,5" sadel även om det ryttaren gillar det bäst.

Jag tror inte att en 16" sadel är för stor för ryttaren, men risken finns ju att det blir för stort för ponnyn..

Mixie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min förra sadel låg på ett russ och var 16,5" passade bra hon var normalstod :) Dock ingen manke alls!
Inte den sadeln på bilden och inte hennes egentliga ryttare heller jag "provsatt" bara ;) Hästen var 124 cm :)

//Mickan

Asagard
1

Jag har haft både 15"-sadlar och 16"-sadlar på mina russ. Men det beror ju också helt på vilken slags sadel det är och hur hästen och ryttaren är byggda. Det bästa man kan göra är att ta med sig sin häst och sin sadel och åka på en sk. sadelprovardag och där få råd och tips om hur sadeln ska ligga och kanske få tips om ev omstoppning, mm.

Hm, om ryttaren behöver en 17,5"-sadel, så bör nog ryttaren byta häst. :-)

Kristina-
0

Vi har 16 på våra russ som är B ponnys.

LinneaG
0

Johanna, en i mitt gamla stall har en gammal sadel till en b-ponny, gammal men kanske värt att testa?

jn84
1

Tack för alla tips!

Nu har jag bestämt hur jag ska göra :)

Snuttan2
0

Tum-storleken ni pratar är enbart för ryttarens skull!

Det är hur stor bak man har ;)

Sedan kan ryttaren ha så pass stor bak och behöva större storlek på sätet, vilket kan gör att sadeln blir för lång för hästens bäryta på ryggen.

Storleken hästen bryr sig om är bomvidden. Och formen på bommen.

Believer
0

hur lång rygg har han ? det avgör ju också. som min arab, han har väldigt kort rygg, så till honom har jag 16". han kan som max ha 16,5".