Hovböld.
Kan man röntga givaren för att konstatera hovböld om hästen inte visar större relation vid klämman med visitertång?
Jag har ingen erfarenhet av att röntga en hov för att se eventuell böld, men jag har min första häst fick en hovböld en gång. Mitt sto fick kanske en hovböld en gång, men den är jag riktigt osäker på eftersom hästen var öm på just den hoven på den specifika punkten. Inom något dygn var det en öppning mellan lamellranden och hovväggen, men inget mer. Det gick det snabbt över och jag hann liksom aldrig se hur det blev efteråt, mer än att jag rehabiliterade hålväggen som vart efter.
Vad visar hästen för symtom?
Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️
En vanlig röntgen visar troligen inte om det finns någon hovböld. Men det kan ändå vara värt att röntga om diagnosen är osäker. Det är nämligen ungefär samma symptom på hovböld och hovbensfraktur. En ytterligare diagnos som ger liknande symptom är när de får blödningar i hoven, alltså som ett blåmärke i sulan. Skillnaden mot hovböld är att det inte finns några bakterier inblandade. Och man bör helst undvika att karva hål där det är en blödning, eftersom man istället släpper in bakterier när man öppnar.
Har man inte möjlighet att röntga direkt, ställ hästen på box och avvakta några dagar och undersök igen. Det är bättre att missa en hovböld än att karva sönder en hel hov i hopp om att hitta något som kanske inte ens finns…