Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 520 ggr
Asagard
0

Blir han C-ponny?

Hittade en intressant ponny på blocket. Eller intressant och intressant, men jag tyckte han såg rätt fin ut men blev tveksam då det var några saker som jag inte tycker stämmer.

Det står att han är 1½ år gammal och ca 120 cm hög. Beräknad slutmankhöjd 135-138 cm. Tycker det låter mycket att växa. Köpte en 2-åring som var 130 cm hög och han växte inte mycket mer efter det. Nu hann han inte bli mer än 3 innan han dog, men jag tror knapast att han skulle blivit D-ponny utan max en 135 cm om vi hade tur.

Hur mycket växer en 1½-åring ungefär innan den är klar? Kan den växa nästan 20 cm till?

Sen står det att den är NF-Welshkorsning. Okej, men den är ju skäck?? Varken welsh eller NF får vara skäck. Borde man dra öron till sig?

Lorita
0

Detta skrev jag när Ametist var 1½ år

"Min hingst född 040617 (1½ år) han är nu som jag fått honom till 137cm men det är ett ungefär. Hans mamma är 142 cm och hans pappa är 159cm."

han var 130 cm den våren och nu när han är 3½ är han ca 145 cm, jo det knakar om honom. Jag tror att han vuxit i stort färdigt nu och bara kommer bli bredare.

Kiara växte en cm från 122 till 123 cm från det att hon var tre tills hon var fyra.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

maqiil
0

Beror inte det också på hur stor mamman och pappan är?

Asagard
0

#2 Jo, det är sant. Jämnför dock med mitt russ som är 120 nu och också 1½ och jag tror knappast att han blir C-ponny  - 128 kanske om jag har "tur". :-)

Flaxii
0

Vet inte, det är ju olika. Beror ju på hur stora föräldrarna är, vilken ras det är, men också om han får all den mat och näring han behöver, om han är frisk osv.