Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettdressyr
Läst 2018 ggr
NinaToy
0

Skritt

Hur länge ska man skritta fram? Snuttan skrev ju att ledvätskan hos friska hästar var normal och att man inte behövde skritta fram, men på ridskolan har de alltid tjatat om att det är så viktigt. Tror mest på snuttan faktiskt, men varför säger de så på ridskolorna då?

Snuttan2
0

För att ridskolans hästar knappast är helt friska och trevliga rakt egenom i kroppen och det är en bra regel att ha om man måste välja mellan ingen framskritt och framskritt :p Och ridningen där är väll många gånger inte den mest hällsosama för hästen heller, deras hästar behöver det antagligen.

Och min regel var när du inte hämtar hästen ifrån boxen, utan ifrån tex hage. Har hästen varit inspärrad i box som inte är så naturligt så behöver hästen röra lite på sig först.

Gäller förstås att hästen är frisk. Och att man inte tränar på elit-nivå, och att man gör det med vett, att man mjukar upp lite fint och inte pressar hästen innan den är riktigt uppvärmd om man nu ska göra något svårare, annars får man ju sträckning ändå.

Gäller ju att göra med vett och tänka efter lite på vad man gör och sitter på för häst…

Jag skrittar fö fram ridskolans hästar när jag rider dem. De står stilla mkt, är långt ifrån ok rakt egenom kroppen och dåligt ridna. De behöver framskritt helt enkelt.

emsems
0

mirran står ute mest hela tiden, är helt frisk och ung. skrittar ändå fram miiiinst 10 min och av minst detsamma. känns inte rätt att sitta upp och blrja galoppera. däremot skrittar jag itne alltid fram på lång tygel utan kan pilla med saker som att gå undan för skänkeln mm

[slo]
0

Beror ju på vad man menar med att skritta fram… Jag brukar börja med att plocka lite, se så pålle är med på vad jag begär. Om jag inte är röksugen, då blir det 5 min framskritt :)

MiaMaria
0

Skrittar Jätten på lång tygel till ridhuset, ja såvida han inte är på rackartygs-humör… Tar kanske 5 min dit och när jag sen kommer in skrittare jag ca 5 min på halvkort-kort tygel och känner igenom honom

NinaToy
0

Okej, tack för era svar! :) Jag brukar skritta fram i ca 5 minuter eftersom han kommer direkt från boxen, sen trava fram lite.

gejsa
0

Jag skrittar alltid fram oavsett var dom har stått.

Anna
0

Jag skrittar också alltid fram. Vissa dagar längre än andra dock, beroende på om hon stått ett par dagar eller ridits dagen/dagarna innan.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Maja
0

Skrittar alltid fram ca 10 minuter.. :)

Har dock hänt några gånger att jag har dragit iväg i trav.. ^^

ElisabethA
0

Jag skrittar alltid fram 15-20 minuter. En välkänd hopptränare sade en gång att det tar 40 min skritt innan hästen är helt uppvärmd i muskler, senor och leder. Jag brukar ha det i åtanke när jag tycker att det är länge med 20 minuter…

gejsa
0

#9# Ja, jag har också märkt att vissa hästar tar längre tid på sig att mjuka upp sig. Precis som vi själva. *ler*

Hur många vill börja springa ett maratonlopp utan att träna och mjuka upp sig?

Min fjording tex tar väldigt lång tid på sig att bli uppvärmd. Till skillnad på min gamle halvblod/fullblod Gobban. Han känns fräsch tidigt.

Alex
0

Beror på vad man ser som skritta fram. Är det lugn skritt på långa tyglar så skrittar jag knappt fram alls. Är det däremot skritt överhuvud taget, i friskt tempo och med en arbetande häst, ja då blir det rätt mycket längre oftast.

För att ha långa tyglar och låta hästen gå i sin egen takt är knappst uppvärmning. Uppvärmning blir det först i friskt tempo, där hästen faktiskt jobbar med musklerna. Jämför med er själva - inte tusan blir ni värst uppvärmda av att bara gå i vanlig, lugn promenadtakt.. Men att gå i lite tempo med stavar t.ex…

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Murre_Uddiz
0

Jag brukar få pållen att trampa på, på långa o sen kortare o kortare tyglar i båda varven och börja ställa mera sen :) Och tempoväxlingar i skritt o sånt så den inte somnra ;) haha

halludu
0

skrittar till paddocken (tar 5-10min) på långa tyglar sen kortar jag upp tyglarna och arbetar hästen i skritt innan jag travar..

fridak
0

på  hellånga tyglar skrittar jag bara fram några varv i paddocken sen plockar jag upp tyglarna men skrittar vidare i ca 5 min. roger verkar inte tycka att det är spec. kul att skritta på långa tyglar i paddocken ,antingen stannar han för att titta på ngt el. för att leta grässtrån utanför paddocken el så vill han springa…så därför blir det vara några varv på lång tygel, sedan kort, sedan trav på halvlång, trav på kort, pusta, trav + galopp på korta och halvlånga tyglar=min och rogers uppvärmning i paddock.

ute så är det skritt på lång tygel lite längre än i paddocken, när jag skrittar ute brukar det vara på lång. lite kort tygel sedan trav på kort och galopp på kort. men uppvärmningen ute består nog eg bara av skritt och trav. rider vi lite på ängen innan så blir det skritt trav galopp som uppvärmning.

Mulla
0

Läste inte igenom alla, kanske är fler som skrivit som jag!

MEN… ja tror att man borde skritta fram noga, visst.. hästen springer i hagen och kan gasa iväg från 0-100 men det väljer den ju själv! Han ger ju inte gärnet om han känner att det tar imot! När vi sitter på blir det ju extra belastning + att vi kanske kräver lite samtidigt!? Jag brukar inte skritta så länge men jag skrittar först på lång tygel och sedan börjar jag arbeta hästen från skritt… Brukar göra lite skänkelvikningar och flytta hästen för innerskänkeln i bägge varven! tar ca 10-15 minuter!

När jag ridit klart så travar jag av hästen på långa tyglar och sedan sitter jag av och leder honom några varv eller går ut och går ett varv!

Det är ju så olika hur man värmer upp sina hästar, men såhär brukar jag göra oavsätt om det är hoppning eller dressyr jag ska rida den dagen!Glad

ciss
0

Cola är ganska het och det går inte att dra iväg i galopp med henne direkt på stallplanen. Sedan så känns det så fel att göra så mot henne.

Jag skrittar alltid fram, har alltid gjort och kommer alltid att göra. Det känns bra att låta henne lunka på en stund i skogen innan jag tar tyglarna och börjar kräva saker av henne.

Jag & Fanny brukar skritta i ungefär tio minuter innan vi travar en sträcka som är ungefär trettio meter. Sedan brukar vi skritta i ungefär fem minuter till.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

Due-Boje
0

Klart man ska skritta fram.. När jag var på tullstorp och praoade för ett antal år sen höll Minna ett föredrag om varför det är så viktigt att skritta fram. Synd att du inte var där snuttan..;)

Snuttan2
0

Due-Boje: Hade du läst mina inlägg hade du sett varför Minna antagligen är i behov utav att skritta fram och faller egenom de regler jag har när jag inte skrittar fram ;)

Jag tycker fö inte om M Teldes ridning så att det är hon som sagt något betyder inte särskilt mkt för mig :p

Johanna
0

jag skrittar oxå alltid fram, men jag har många vänner som inte gör det.. förutsatt att hästen ej stått inne…

Finns lika mycket olika sätt som det finns hästägare.. Glad

Kattapult
0

Skrittar alltid fram. På vintern skittar jag fram extra länge pga att det är kallt. :)

Terrierlina
0

Idrottsmän värmer upp, ser ingen anledning till att hästar inte skulle behöva det….. Vissa mer, andra mindre…

tessa
0

jag skrittar alltid fram Yrla, först från marken och sedan ett par varv på lång tygel, alternativt halvlång om det bär ut i skogen… samma visa när vi är på hemväg, sista biten leder jag alltid hästen, efter att ha spänt upp sadelgjorden lite och nosgrimma =)

reddie
0

Jag har en nästan 2 km lång nerförsbacke innan jag kommertill plan mark och "dressyrbanan" (kohagen) så det bli alltid ca 20 minuters framskrittning - minst.

Peppe
0

äsch jag ser ingen anledning att inte skritta fram ordentligt..de kan ju knappast skada så varför inte liksom…?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Cydonia
0

Jag skrittar ALLTID fram. Ibland blir det 5 minuter, ibland 30. Men oftast runt en kvart. =)

AliceL
0

Jag skrittar alltid på lång tygel ett tag, tills jag känner att jag har tillräckligt mkt bjuding och att hon är tillräckligt mjuk för att börja samlas. däremot brukar jag både skritta, trava och galoppera på långa tyglar innan jag börjar korta henne.

Snuttan2
0

Gamal tråd :P

Peppe, det kan skada om man har häst som inte mår bra utav att skritta utav olika anledningar eller ha lång uppvärmning. Man kan ju mkt väll värma upp i långsam försiktig trav.

De som inte kan rida min fjutt ordentligt för att de inte kan sätta takt med sätet kan Inte skitta henne alls, absolut inte i början utav ett pass och är därför lättare att mjuka upp i trav då man kan gå i ren gångart.

Ser man på travhästar mjukar de ofta upp i trav så fort de kommer fram till underlag för det eller travar ur stallet. Finns ingen anledning för de att gå rent i skritt och de får bättre ordentligare uppmjukning i trav ändå.

PonnyAnnie
0

Jag skrittar alltid fram 20 min samt skrittar av.

Marster
0

skrittar alltid fram. minst 10 min men om jagg känner för mer så skrittar jag lite längre :D

Loa-bg
0

Kanske om en häst är helt frisk att man inte behöver skritta fram, fast jag tycker det är väldigt onödigt. Hur jobbigt är det att skritta fram? Och hur kan man vara så säker på att hästen är helt frisk?

Jag skrittar alltid fram, skulle inte få för mig annat!

J-Parnebo
0

Jag brukar skritta i 20 minuter innan jag börjar travaa , och så har jag lång tygel hela tiden tills ja ska galoppera

Lorita
0

Klart att man alltid ska börja med att skritta fram först på lång tygel och sen ökar man samlingen i skritt efter hand.

Dels är det bra att få igång blodcirkulationen lugnt få hjärtat att börja jobba lite lätt. Sen känner man hästens dagsforma absolut bäst när man skrittar på lång tygel, då känner man om hästen går rent om den naturligt, länger sig och om den har kraften i steget. Sen när man vet de kan man anpassa resten av ridpasset efter dagsformen.

Att hoppa framskridande det är mycket dumt tycker jag för man få så mycket av att lyssna på sin häst. Sen skrittar man av hästen inte bra för att slagprodukterna ska gå ur musklerna utan också för att lugnt avsluta rid tiden med hästen, en lite mys stund. Jag lägger hjärna in lite skritt på lång tygel mitt i också. Det för att känna om hästen förändrats i sin skritt och för att få en återhämtning så att man får ut mer av resterande träning och mindre risk för träningsverk.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

DojoKelder
0

Skrittar ALLTID fram och skulle inte kunna tänka mig annat!

Magica
0

För att slippa skriva så mycket var god läs Loritas inlägg. Jag gör även så att jag går brevid i början, sitter upp efter en 5 min och kliver av och skrittar av honom på slutet. Även när jag rider ut.

Jag behöver oxå värmas upp och skrittas av Flört

Katter3
0

Jag skrittar alltid fram. Att strunta i det och börja trava/galoppera på direkten skulle inte känts vidare bra.

Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se

Mistique
0

Jag skrittar fram 5-10 min. Då det känns bra och hur jag hinner med osv. Sedan skrittar jag 10 min på kort tygel. Rider på böjda spår, jobbar med ställning osv. Sedan trava fram under lätt ridning ett tag utan att begära hästen så mycket. Sedan börjar man ställa och böja.

Lina
0

har en tjej i byn som skrittar över grusvägen (10m) sen travar 200m kanske sen e de galopp som gäller. galopperar till stalldörren också. Konstigt att hennes hästar blir T-märkta?Fundersam

fridak
0

#37 likadant med en tjej som tidigare stod i stallet, flyttat runt mellan många olika stall och numera finns i grannstallet. el. hennes häst skrittar aldrig, han taktar när det eg. ska skrittas. Men hon verkar vilja det för hon hetsar honom till det. sen är det full fart överallt som gäller. och hästen är skadad ofta, när hon skulle igång efter ngn månads vila började hon med att sätta upp hinder på 1,20 och höjde dem emellanåt. inna hade hon en outbildad ungponny som de skulle ut och tävla med en gång, ponnyn blev väl 7-8 år sen dömdes hon ut och så fick de pengar till nya hästen….

svampi
0

Samma som #13

Cavello
0

Jag skrittar alltid fram längre dels på långa tyglar och dels på kortare tyglar där jag böjer henne osv. då hon är grisepassig annars.

wewwa
0

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag skrittar Alltid fram ordentligt. Man värmer ju upp själv oxå innan träningen mm…

pocca
0

det är ju en ren självklarhet att man ska skritta fram :S man måste värma upp hästen, annars kan den bli stel i leder och muskler. minst 10 minuter om jag själv får säga det :) men hästar är individer och vissa kanske behöver skrittas fram länge och vissa lite kortare, men alla hästar måste skrittas fram, i mitt tycke. men samtidigt som man skrittar fram så ska dom bjuda framåt som någon annan sa :)

först skrittar jag fram 10-15 minuter på helt långa tyglar, både i paddocken och ute i naturen. det första varvet i paddocken får hästen slöa lite :P men sen får den bjuda framåt. efter hand kortar jag tyglarna och låter hästen skritta lite till. sen travar jag lugnt, men inte slött en kort bit, sen paus etc. etc. xD det GÅR att se om en häst är tillräckligt uppvärmd. jag brukar kolla om dom lyfter upp svansen en aning, då är dom uppvärmda :) fast har man ett arabiskt fullblod så blir det problem haha xD torr humor :P

Flaxii
0

För mig är absoluta minimum 10 min. Har man en äldre häst eller en häst som har problem med leder och sånt bör man skritta längre. Samma sak gäller avskrittning, men då skrittar jag tills han inte flåsar eller så längre.

Ellen95
0

Jag brukar skritta fram cirka 10-15 minuter. Sen tar jag och börjar värma upp i trav sen skrittar jag igen en stund.