Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 619 ggr
NovaRoll
0

Vintervila eller???

Hur många av er alla där ute ger era hästar vintervila från den huvudsakliga sysselsättningen? eller kör ni på som vanligt med träning/tävling? och i så fall varför gör ni som ni gör?

amsson
0

Våra hästar brukar få en veckas vintervila. både dom och vi kan behöva lite semester iblandGlad

Magica
0

jag brukar ta det lungt under januari då brukar det vara som kallast och då behöver vi båda vår energi till att hålla oss varma.

NovaRoll
0

Själva då vi håller på med trav (ponny) ställer vi dom från allt vad sulky heter from. nu till Feb. då dom går tufft resten av året. Därmed inte sagt att dom inte gör något alls utan går mycket långsamma jobb i rockard, ridträning (klättring) i skog, slädturer vid snö överhuvud taget väldigt varierande….när nedträningen är avslutad får dom ca. 4v. då dom endast är häst för att sen börja uppträningen under lekfulla former som i nedträningen för att bygga upp buk rygg och bakställ (påskjut) och i Feb. början ställas i sulkyn igen och träna tempo + kondition, banjobb gör vi inte fören i mars….

shirley
0

ca 2veckor ev längre beroende vilken häst det e…..

gejsa
0

Jag rider inte regelbundet alltså 6-7 dagar i veckan. Så dom får vila emellanåt ändå. Däremot hade vi vintervila från vagn när vi körde ponnytrav. Vi red endast då.

bubbelbubbel
0

i år kommer hästarna få semester, allihopa.
förutom lite promenader när vi har lust och inte fryser ihjäl. det blir mest mys och pyssel i vinter :)

Bobby
0

Jag har planerat att låta vår ponny få vila när det blir som halast ute. Ca 2-3 veckor. Han har ingen sommarvila då jag anseer att på sommaren är det både som bäst och roligast att rida.

fridak
0

roger går bara varannan dag ungefär och så får vi se hur det blir i vinter, är det inget ridbart underlag är det ju ingen idé att försöka sig på det…

J-Parnebo
0

Kanel ska få 3 veckors vila , eftersom ja åker bort i tre veckor , hoppas han är pigg och glad efter vilan ;)

Alex
0

Den här vintern lär det inte bli nån speciellt inplanerad vila för Sylgja, hon har ju stått sen i juli så.. ;) Fast å andra sidan kommer det ju inte bli ridning varje dag direkt… Först ska hon få vänja sig vid allt nytt och konstigt, så blir det en lugn igångsättning sen.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst