Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 514 ggr
J-Parnebo
0

står stilla?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte min häst i Maj nån gång i år av sandra (hästen) och han kunde stå still i över en timma även om nån ledde och en satt på. och han lyssnar inte på skänklar heller , men efter ett tg började han gå jätte bra , men nu har han börjat igen .. han gick när det var andra hästar med , men det gör han inte längre , och det är inget fel på sadeln för han står still barbacka med , men han går jätte bra hemåt

står han still bara för att han är lat och envis eller vad är det med han?'

han har inte ont nånstans och har inte var skadad nån gång.

[slo]
0

Tycker det låter som att han har hittat ett kanonsätt att slippa jobba :)

bubbelbubbel
0

ja det låter precis som jango.
hon kan tvärnita och ställa sig och "njuta av den fina utsikten", sen är det precis som hon tittar på klockan, "såå, nu har det gått 20 min nu går vi hem". eh nääää !
kämpa på, tids nog går han. se bara till att du vinner fajten !

J-Parnebo
0

#1 #2  okej :) för försöka ha det tålamodet :)

AusaBausa
0

Så gjorde Ludde med mig också i början…han kunde bara tvärnita o stå still o vänta ut mig..jag hoppade av ledde honom en bit o sen upp igen..gick en bit sen tvärnit igen…lurade honom och "låtsades" hoppa av la bara bak benet bak sadeln o då när han började röra sig så satte jag mig igen, haha! så sur han blev…mga ggr vi fick vända hem för vi kom ingenstans. tillslut sa jag ifrån vem som bestämde o efter ett tag slutade han..tror det mest var frågan om o testa o att jag inte vågade säga ifrån…

[slo]
0

Beroende på hur du vill hantera din häst så ser jag två enkla sätt att lösa det på. Antingen tvingar du honom framåt med vad som krävs, eller så vänder du honom och backar några steg. Går han villigt framåt då är det bara att rida vidare, annars fortsätt backa tills han börjar gå framåt åt rätt håll istället. 

Träna mycket på att han ska gå när du ber honom och stå still när du ber om det också, det tror jag ger bäst resultat i längden.

Marster
0

låter som istadighet, monty robert förklarar det och hur man blir av med det i sin bok Från min häsnder till dina. många saker i den boken har funkat skitbra till min pålle :D

Maja
0

Woho, det är en Dúfa-kopia!! :D

Dotterhäst bland isisarna är exaaakt sån.. Anledningen till detta var att hon var ute som foderhäst när hon var ung i.o.m. att ägaren inte kunde ha kvar sina hästar, men inte ville sälja dem ändå.. Dúfa kom till en som inte kunde det här med unghästar direkt.. Började hästen galoppera så var det visst "Oj, nämen hon galopperar, jaha, låt henne göra det då!!" och "Oj, hästen stannade, då vänder vi hem då.." och tror ni inte hon fortsätter så idag.. Fråga bara Alex.. ;) Hihi.. Nog för att hon gillar den kusen som bara den, men ändå.. ^^ Hihi..

Om vi säger såhär.. Jag har känt för att dumpa den där kusen i diket X antal gånger, hon driver mig till vansinne!! Hon kan stå stilla i timme efter timme med en rytande ryttare som hotar med slaktbilen och korvmaskinen, men nääääääääe.. Varför ska man jobba när man kan stå stilla? :D

Alex lyckades dock få igång henne riktigt bra, så fråga henne.. ;)

Alex
0

Och Alex är sämst på att förklara och dessutom vet hon knappt själv vad det är hon gör i såna där lägen.. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

#8 - Börjar nynna på "Ridum, ridum".. XD

davidia
0

arne gör sådär i sina test perioder,han bara stannar och glor.och vill inte gå och vill gärna hem.men då väntar jag en stund och försöker att mana på honom och sen går vi frammåt tills jag vill vända hemmåt.skit tråkigt….

J-Parnebo
0

jag hoppas verkligen han ger sig snart .. för hann går inte ens när man leder ibland