Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 5785 ggr
Vrilen
2016-03-10 20:38
0

Hur gör man?

Hoppas att jag har gjort rätt nu^^

Min delfodärvärldshäst är väldigt rund om magen och har dålig kondis. Hur bygger man kondis och muskler på ett bra sätt. Jag rider henne ca 2-3 dagar i veckan så jag kan inte rida henne så jätte mycket. Hon går i lösdrift året om och dygnet runt. Rundisen är ganska ung (6 år) och inte så utbildad och kan bara grunderna. Så hur bygger man bättre flås och muskler?

Urhasten
2016-03-10 20:53
0

Först hade jag pratat med hästens ägare. För att se om ni är överens om att hästen är tjock och så att ni är ense om vad hästen är i behov av.

Sedan hade jag helt enkelt skrittat en hel del. Överallt och ingenstans. Upp och ned. Dessutom kan det vara skönt att longera/voltarbete på åkrar tills man blir svettig. Det kräver inte vidare mycket kunskaper och det är oftast väldigt kul.

Sedan hade jag också gjort bomarbete. På rakt och böjt spår. Det är oftast uppskattat och stärker hästens balans, uthållighet, styrka och blir lösgörande om ni fokuserar på att arbeta fokus på ben över bom för att sedan sträcka ut sig därefter. 

Lycka till!

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Lindorm
2016-03-10 20:57
3

Intervaller, övergångar, klättring, cavaletti :) Det är vilan efter träning som är viktigast för muskelbygge så även om du 2-3ggr/vecka så borde du kunna få ett väldigt bra resultat särskilt som hon går på lösdrift och på så sätt kan göra sig av med eventuell mjölksyra och träningsvärk. Variera träningen och öka gradvis längd och intensitet. Det är bättre att hästen jobbar korta stunder kvalitativt än att den arbetar långa stunder, blir trött och börjar använda kroppen mindre hälsosamt. Skritt är också fenomenalt på att bygga styrka och man kan göra massor med roliga skrittövningar med sidvärtesrörelser, skolor, bommar, samling-längning bl.a.

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback

Carolinefvs
2016-03-14 22:38
0

Det där låter exakt som min häst när jag fick hem henne! Ut och skritta över stock och sten i skogen, backträna, longera över cavalettibommar, ut och intervallträna (trav eller galopp beroende på hur dålig kondis hon har), galoppera i ett sandtag om du kan hitta något, bygg upp småhinder med studs och framför allt - glöm inte att stretcha och massera (helst med linement) efter varje träningspass! Lycka till med din knubbis :)

Carolinefvs
2016-03-14 22:39
0

Och juste - tänk på att låta henne ha lite ork kvar så att hon inte blir helt slutkörd. Och försök variera mycket så att hon får wn allsidig träning ;)

Vrilen
2016-03-15 20:29
0

Tack så jätte mycket ska försöka med något imorgon när jag ska till stallet <3

Vrilen
2016-03-15 20:33
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Oj juste Vrilen hälsar

Vrilen
2016-04-09 12:45
0

Putar upp tråden lite! Nu är hästen i '' hårdträning '' och rids 6 gånger i veckan. Hon börjar redan gå ner i vikt och få mindre hull! Jag behöver lite tips på ridövningar vi kan göra!

Hundtassens
2016-04-10 15:20
1

Kom ihåg det dom även nämnde innan att vila är extremt viktigt för hästen!

Vrilen
2016-04-10 18:54
0

Ja de förstås. Hon har en eller två vilodagar i veckan och rids en gång om dagen så hon får vila ordentligt.

Vrilen
2016-04-13 12:26
0

Några ideer på vad jag ska göra när jag åker till stallet idag?

Urhasten
2016-04-13 18:42
0

#10 Förlåt, jag kanske tolkar allt helt fel, men det känns verkligen som att man bör ha egna idéer och uppfattningar vad man vill ha ut av sitt umgänge med hästarna. Annars finns det ingen vidare mening med att vara där. Du måste känna inom dig att du ska tillföra någonting gott. Sedan förstår jag om man kan ha idétorka och sådant någon gång, men några grundläggande idéer och tankar/mål med sin och hästens träning borde ligga i grund för er.

Vrilen
2016-04-13 19:07
0

Jag har ideer på vad jag kan göra men jag ville bara ha några tips på vad man kan göra eller vad ni brukar göra… Förlåt om jag uttryckte mig fel.

sosom11
2016-04-14 19:21
0

Man börjar väl med långa skrittrundor i skog och mark så att hästen får lyfta ordentligt på fötterna. Sen inlägg i trav. Börja smått med ställning och form. tömkörning, longering och löshoppning, tillsist längre turer i alla gångarter. Så har jag gjort på dom festa hästar jag tillridit.

EW

Tiktak697
2016-04-16 01:03
0

En så ung höst ska villa mer och hård träning kan de få 3 dagar i veckan och icke hård träning 6 dagar vilket som både tar på deras kroppar rid varannan dag . Så kör vi på fåra tävlings höstar alltså får de ca 4 dagar i veckan rids alltså varannan dag effektivt och låter kroppen åter hämta sig

Mvh Tiktak

Urhasten
2016-04-16 06:53
0

#14 Instämmer med dig.

Vrilen
2016-04-16 08:41
0

Okej eftersom jag inte äger hästen så är det inte jag som bestämmer men jag ska säga till ägaren att hon ska få mer vila ^^ Tack för svaren