Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1239 ggr
Octavia
2

Freejump soft up (pro)

Har länge varit intresserad av freejumpstigbyglar, men dock så har jag ingen häst att ha de på. (Men ska provrida en som kan komma att bli min framtida medryttarponny)

Men, då undrar jag:

När är det bra att köpa dem? Liksom om man bara hoppar småhinder på skoj eller om man börjar tävla.

Är de värda priset? De kostar ganska mycket, dock så finns det en billigare version som jag tror att jag är mer inne på.

Hur skyddar och tvättar man dem? Finns det något bra sätt att förvara de på ett bra sätt så att de inte riskerar att bli trasiga i förtid, och finns det något sätt ni rekommenderar att man tvättar de på.

Vad är det för skillnad? Vad tillför de för bra och dåliga egenskaper mot de flesta andra stigbyglgar. Gör det på något sätt större skillnad om man använder deras stigläder.

Quirinia
0

Jag har själv inte freejumps men har ridit väldigt många gånger i dom och ärligt talat märker jag ingen, absolut ingen, skillnad. Jag har ett par plaststigbyglar från Compositi (ca. 179kr) och de fungerar finfint men inte lika klumpiga som "standard"stigbyglarna i metall.