Albino.
Jag undrar lite om Albino-hästar.
kan en albino ha blåa ögon?
dör albino - hästar tidigare?
Skriv allt ni vet om albino hästar! :)
Hästar som är albino har väl för det mesta blåa ögon? Kanske kan vara gråaktiga också..? någon som vet lite mer?

Ja jag har oxå fått för mgi att albinos har blåa ögon. Men jag kanske e helt ute och cyklar..

Mäniskor och kaniner har iaf röda ögon och katter med tror jag. Har hästar blå då?
Jag har fått för mig att äkta albinos hos hästar inte finns? Jag har för mig att det man kallar albino hos häst egentligen är cremello.
(Riktiga albinos saknar helt pigment och har röda ögon)

#4: Jag har också läst något liknande. Men tycker faktiskt att det är konstigt då albinismen finns hos alla andra djurslag även människan.
Men de kallar dem i alla fall för cremello hos hästar. Så det har jag lyckats snappa upp i alla fall. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det är helt riktigt hästen är ett av få djur som inte muterat till albinism. Förr trodde man att cremello var albino i dag vet man bättre.
Vad kallas då de hästar som är vita, har rosa hud och stålgrå ögon??
Har sett ett par under mina år och de har alltid kallats albino…

#7 Det är en cremello
och det kommer att bli vanligare nu när man vet att det inte är en albino

Aha okej! Tack så jättemycket. :) För jag har kollat på en D-ponny o han är registrerad som Albino … kan skicka med en bild på honom! Berätta gärna mer. :P

en bild till.

här kommer den. :P

…går ju inte. :P

han har stålgrå ögon.
Cremello är en isabell med dubbelt gulanlag. Felaktigt har cremello kallats Albino en gång i tiden, men bör väl "på svenska" kallas Gulvit eller Pärlvit, lite beroende på om det är brun (svart) eller fux som är grundfärgen. Hästar med färgen "Cremello" har dubbla gulanlag och därmed Homozygot för gulanlaget.
En häst med dubbla gulanlag, ger alltid avkomma med antingen dubbelt eller enkelt gulanlag, beroende på vilken färg den andra föräldern har.
Jo eftersom hästen har blåa ögon är det ju ingen äkta albino, men jag trodde att de kallades albino i alla fall, också liksom. Fast det är ju klart att man ska kalla det vid sitt rätta namn egentligen =)

#15 måste cremellon vara isabell med dubbelt gulanlag?? Kan man inte få en cremello av gulsvart+ gulbrun? Eller måste det var den röda (fux) genen med i dvs isabell (gulfux)?

#18 det fick jag slå upp om den är fux och har dubbla gulanlag så är det en cremello/gulvit, om den har svart/brun grundfärg så blir det perlino/pärlvit. (hoppas det blev rätt)
jaha.. då blev jag liiiite klokare… så Pärlvit och gulvit är alltså inte samma sak?

Det är det inte dom pärlvita är mer skimrande som pärlor lite gulare också har dom då svart/brun som grundfärg. Dom gulvita är mer gräddfärgade men båda varianterna har blå ögon.
Sidan 74-75 i hästens färger, den bästa julklapp mina barn gett mig, tror jag