Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketthoppning
Läst 568 ggr
jn84
0

Klubbhoppningen!

What? Trodde Jennie hade skrivit en tråd redan, hon har ju en del att berätta ^^

Kan berätta om min dag iaf.

Jag var som sagt LIVRÄDD att det skulle vara en grind inne på banan som vi skulle behöva hoppa över. Men icke, istället fanns det en MUR! Ungefär en miljon gånger värre än en grind, särskilt eftersom Dandelion ryggade för den redan när vi nosade på den innan…

Hursomhelst, jag började hoppa fram ute och var som spagetti i benen. Men efter några bra språng kändes det ändå ganska bra. 

Sen var det framhoppning inne i ridhuset och första hindret trodde jag inte skulle vara några problem, men när han tog ett jättesprång redan på det så hajade jag att muren inte skulle gå nå vidare. Vet inte riktigt vad som hände, men jag bröt ihop och började tvärgrina.. Generad Så jäkla rädd och jag fattar faktiskt inte varför jag utsätter mig för hoppning när jag tycker det är så otäckt!

Men nånstans bestämde jag mig iaf för att jag skulle våga så jag red mot muren (fortfarande framhoppning) och han hoppade som ett ljus! Världens underbaraste häst! Sen fick vi ta den en gång till i framhoppningen innan det var dags att hoppa hela banan på riktigt.

Kan väl knappast kalla det världens snyggaste runda, men vi kom runt utan att ens vara nära att trilla av! Men vi rev ett hinder så det blev ingen omhoppning. Men jag är så himla stolt över pållen som var så kolugn och hjälpsam hela tiden!

Sen när det var dags att gå banan i 80:n så insåg jag att jag gjort mitt för dagen. Jag hade tagit mig runt banan en gång och allt kändes toppen så jag ville sluta där, inte försöka mig på ännu en utmaning. Så vi strök oss. Efter det beslutet kände jag mig bara lättad och ångrar mig inte för en sekund!

Nästa tävling kanske vi kan våga oss på att hoppa 80:n också. Då kanske inte hälften av krafterna går åt till att vara livrädd ;)

LinneaG
0

Va kul att det gick bra! Synd att ja inte kunde komma och kolla!

bubbelbubbel
0

men vad skönt för dig ändå att det gick så bra !
tycker du ska vara stolt över dig själv! :)

jn84
0

Jag är faktiskt väldigt stolt! Både över mig och över Dandelion. :)

Och jag tror inte att jag är fullt lika hopprädd längre. Lite träning med tränare så är jag snart med i fighten igen ;)

[Jennniie]
0

Haha.. Nu kan jag ta mej tid och skriva om gårdagen.. Jaa det var ju då klubhoppning och jag var där för att hjälpa till och hålla hästar osv. Men inte nog med det, när Eve och Johanna hade hoppat 70klassen så fick Eve bråttom till tåget hon skulle ta till intensivkursen som hon skrivit om här.. Så hon frågade mej om jag ville hoppa Pepini, Haha.. Jag velade fram och tillbaka säkert 10 gången, eftersom jag aldrig suttit på hästen förut, inte hoppat ordentligt på typ 6månader och aldrig tävlat 80cm förut. Men jag bestämde mej för att köra framhoppningen iallafall..
Eftersom jag inte hade för avsikt att rida denna dag så kom jag dit i jeans och en tjock dunjacka, så det blev till att låna lite av alla som var där från vårat stall.. Men tills slut fick jag ihop, ridbyxer, skor, jacka, väst, hjälm och vantar. Och redo för framhoppningen.

Och det gick super bra, med för långa stigläder som gjorde att jag inte riktigt hängde med och tappade dem titt som tätt tog jag mej ändå över några språng och det kändes super bra. ( fixade dock dem innan det var dags för mej att hoppa banan)

Så bestämde mej för att vara med.. Skit roligt måset jag säga att det var! nu är jag verkligen peppad inför nästa tävling då jag ska tävla min egna lilla polle, som inte är i klass m pepini men vi ser det mer som träning. Då det är hans andra klubbtävling någonsin.
Men iallafall, vi tog oss runt banan och gick felfritt och började omhoppningen. Även den felfritt, långa vägar och inte speciellt högt tempo men jag red inte för att vinna heller. VIlket jag ångrade, hade jag tagit innersvängarna  som gick att ta hade jag nog kanske med lite tur varit med o bråkat om placeringar.. Menmen Jag är super nöjd iallafall !  Hemlis

Eve
0

Jennniie - HAha, jag sa ju att det skulle gå som en dans ;).. Peppe hoppar allt du styr på med god marginal i princip :).. Kul att det gick så bra och att mitt yrväder var snäll :)..

johanna - jag sa ju att det skulle gå bra! vi kan allt träna lite hemma tycker jag så att du blir säker på hoppningen.. vill du kan du låna min häst i början så att du känner dig helt säker och vet hur du ska göra för att sedan gå över till din egen, jag anser att du måste kunna innan du lär hästen.. det kunde ju vara en lösning på det hela om du önskar :)

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Eve
0

Jennniie - HAha, jag sa ju att det skulle gå som en dans ;).. Peppe hoppar allt du styr på med god marginal i princip :).. Kul att det gick så bra och att mitt yrväder var snäll :)..

johanna - jag sa ju att det skulle gå bra! vi kan allt träna lite hemma tycker jag så att du blir säker på hoppningen.. vill du kan du låna min häst i början så att du känner dig helt säker och vet hur du ska göra för att sedan gå över till din egen, jag anser att du måste kunna innan du lär hästen.. det kunde ju vara en lösning på det hela om du önskar :)

Eve
0

Det gick jättebra för mig också, kan jag ju tillägga. Peppe var jättepigg och positiv när vi kom in i ridhuset.. När jag var klar så öppnade min tränare dörren (som aldrig tidigare har sett Peppe, utan bara Lykka) och överröste mig med beröm om att det såg underbart bra ut! ^^

[Jennniie]
0

:)