Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterwesternnh
Läst 3586 ggr
Lina
0

finaste/fulaste dialekten?

vilken tycker ni? sjalv vill jag inte uttala mig mer än att jag tycker att skånska är väldigt charmig men det kanske är för att jag är skåning?

CejCej
0

Jag e inte förtjust i skånska, gillar inte danska heller=P Men värmlänska tycker jag låter så gott, och norrländska!
Sen gillar jag inte den..östgötadialekten tror jag den kallas, som låter sådär lite mesig haha, men alla pratar ju olika mycket dialekt

bebbe
0

Skånskan ligger klart i topp, sen kommer finlandssvenskan.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

göteborgskan i topp….

Tinka
0

skånskan är underbar! När jag träffade bebbe förra året och hon pratade så där underbart så kom alla barndoms minnena tillbaks, jagär uppvuxen i Blekinge.

lisette
0

det finns ju dock olika sorters skånska… den där kristianstadsdialekten är jag faktiskt inet så glad i… :D

elin
0

jag pratar så mkt östgöta som man kan prata..
Värsta dialekten, men dom i min omgivning tycker jag snackar coolt o har udda ord istället för annat, men man får tycka vad man vill.

Östgöte 4 life !!

/Elin

elin
0

östgöta ska de stå i början *

/Elin

elin
0

östgöte !! jag stavar fel hela tiden eller jag trycker fel :P

/Elin

MiaMaria
0

Jamskan helt klart =) Gärna riktigt brett oxå. Annars e ju såklart norrländskan helt grejj Skrattande

Linda
0

Stockholmska såklart:)

CBA
0

Norrländska och "Mark Levengood finlandsvenska"

Jag har alltid haft en förkärlek till norrland och dess vackra natur, underbara människor och stressbefriade miljö :o)

Fick och kunde jag så skulle jag flytta uppåt…..min mormor är från Huddiksvall…farmor från Jämtland någonstans. Min make retar mig ibland för min dialekt som varken är ren norrländska eller stockholmska….brett tycker han jag pratar iaf och värre blir det med "några innanför västen" ;o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Terrierlina
0

Gotländska kommer absolut på första plats, tätt följt av norrländska. Sist kommer skånska direkt efter småländskan….

CarCar
0

#11 Håller med dig, det ska vara Mark Levengoods finlandssvenska :)

sweet_candy_
0

hållar med om skånskan;)

Faxlin
0

Måste säga att det är norrländskan först, sedan kan jag konstatera att viss skånska är mysig, men de som pratar riktigt grötig skånska klarar jag inte av.
Sedan med risk att få på tafsen här inne på iFokus, så är Stockholmskan (den riktiga stockholmskan) riktigt illa. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Linda
0

#15 Nä nu 17!!Hi hi

-Men där har ni fel det är bara "södernördar" som pratar "eta" mat och med e om det är den soockholmskan du menar;)

-Själv pratar jag ju rent och fiint!!

RebeckaSvensson
0

Måste bara säga att inget slår skånskan och den ska gärna vara bred oxå Skrattande Vacker och lätt att förstå Glad

Om jag skulle säga ngn annan dialek så skulle det isf vara den från Västergötland, runt Skara Flört Även om den kan vara väldigt svår att förstå ibland…

Linda
0

Jag har pratat med Jasmin (Wanilj i telefonen och hon pratar väldigt vackert)

-Kalmar dialekt klingar så fint ju:)

Alex
0

#1 Värmländska? Driver du med mig? Finns nästan inget hemskare än riktigt bred värmländska, och då är jag från Värmland själv..:P Däremot om det bara är lite så är det allt fint. :) Men så tycker jag nog om de flesta sialekter faktiskt, är det för mycket gillar jag det inte. Men en liten släng är ju härligt. ;)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Linda
0

#19 Nä det är faktist fint, jag blev nästan kär i min hovslagare som pratade så gott att jag slutade anlita honom ha ha ha ha ah(OBS ingen läsning för Charlie hi hi)

CBA
0

#15 Åh, då ska du höra min farsa och hans fru…dom är uppvuxna på söder i stockholm (för er som inte vet vad jag menar med "på söder" så kan man väl säga att det är urmodern till stockholmskan som härstammar därifrån).

Där heter det reker=räkor….eta=äta…rev=räv…dvs dom har bara ett alfabet som sträcker sig från A till Z.

Dom säger jag pratar konstigt *bah*

Hur låter detta då….Pliiira bönan med spirerna…absurt *skratt*

Believer
0

Älskar göteborska =P det låter heeelt underbart. Norrländska likaså.

Skånska måste va fulaste dialekten hihi.

Linda
0

#22 Konstigt nog så gillar jag inte göteborska så mkt kanske pga att vi blev så dåigt bemötta av alla som hade Stockholms komplex när vi låg på sjukhuset i 1 månad med sonen på NÄL..Charlie har arbetat bort sin Göteborska till renodlad stockholmska på ca 10 år= Bra jobbat!

Faxlin
0

#16: Tänk jag förstod att första reaktionen skulle komma från dig. hihi
Men du talar ju inte den där riktiga stockholmskan, just den med eeeeeee i. hihi
Dessa reker, eter och så vidare. Hualigen. hihi

Audiatur et altera pars

Mandysan
0

Tycker om finsk/svenska…..Avskyr skaraborska….*usch*

Linda
0

#24 ha ha ha!!

Skara/vara mål tycker jag oxå e sådär, gissa om jag mobbade mina sommar "kompisar" pappa tvingade mig leka med när jag var där och hälsade på…men säkert var det jag som blev mobbad istället..

-Kom igen prata ordenkligt nu och inte så bonnit försökte jag och hade språk lektioner..

-Pappa skällde ut mig när femtielfte telefon samtalet kom från deras föräldrar..

-Tillslut skrattade han och klappade mig på kinden och sa: Okej jag håller med att de pratar för jävligt men försök och stå ut gumman;)

Ha ha

-Jag inbillade mig också vara mycket bättre änn dem, eftersom de bodde ute på landet med sina grisar så envisades jag iaf gå med nystruken kjol och blus i stallet hos pappa och vägra visa att jag var stalltjej som dem..

-En annan historia om: När Linda vägrade mocka och rykta hästar hos sin pappa…

bebbe
0

När en flicka talar Skånska, heter en helt underbar låt som jag gärna lyssnar på.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

[slo]
0

Hmm, jag är kluven, faktiskt… Har varit inne på malmöskånskan ett tag, men nu vete sjutton vad som toppar. Finast dialekt är svårt att säga… Mysigast är värmländskan, pappa är därifrån… Hehe. Porrigast (hör och häpna Förvånad) är när tjejer pratar riktig gôteborska! Hemlis

Är nästan från götet själv… Hehe.

Den läskigaste dialekten måste nog vara småländskan. Fast det finns ju alltid undantag… Hihi.

LinLin
0

#2 #11 #13 Finlandsvenska? Haha.. kan inte tänka mig nåt fulare Räcka ut tungan Men jag måste hålla med om att Mark Levengood pratar en väldigt charmig finlandsvenska. Och sen rätta er lite.. Finlandsvenska kan skilja sig extremt mycket mellan olika platser i Finland. Den som jag pratar är väldigt svensk (åländska) medan närpesiskan är fullständigt oförståelig Räcka ut tungan

Men åter till ämnet… skånska är coolt men sexigast är göteborska och stockholmska medan gotländskan bara är så mysig Skrattande

Linda
0

Mest avtändande dialekten är iaf nysvenskan opps…så får man nog inte skriva då är man kanske rasist?

Lunascape
0

Rikssvenska för min del ;-)

gejsa
0

Va!! Ingen som skriver att Eskilsinesiskan är fin. Eskilstuna är väl fint. Hej då mä er. Det mesta sägs i Ä.

Linda
0

#32 Nja…en av de värsta;)

Sussi
0

Finlandsvenskan är ju klaart bästFlört

Fast jag pratar int som Mark Levengood, lite fulare faktisktSkrattande

Linda
0

Charmigt

gejsa
0

#33# Va falls!!! Det är ju finare än ert jäkla fiiiint.

Linda
0

#36 Nja…visserligen har jag bott i e-tuna och har en syrra som bor där..men svar: Nej….Fast Västerås är värre kan du ju alltid trösta dig med;)hi hi/ Liiinda

gejsa
0

Ja, ärligt talat så gillar jag det inte heller. Fast jag pratar rent Eskilskinesiska. Men man hör tex folk som blir intervjuade på Tv som kommer härifrån. Det låter inte härligt utan bonnigt.

Linda
0

Ja okej då, det har du så rätt i.

bubbelbubbel
0

gotlänska. underbart.

men jag får väl slå ett slag för att småländskan faktiskt kan vara fin, ibland…..men redit ingrodda småläänningar, kan ju prata rätt fult. 

fast jag är dialektapa, och skulle förmodligen prata skånska efter en vecka om jag skulle flytta dit, visserligen tycker jag mycket om skånskan…men ändå.  :)

Faxlin
0

#27: Den är sååå bra den låten. Har ett band med bara skånska låtar någon stans, så härligt band. Men den försvann någon stans när det vart cd spelare i bilen. Så nu letar jag förgäves efter det igen. hihi

Audiatur et altera pars

lisette
0

kan det vara skånska rök and roll hits du tänker på åsa?

CBA
0

#29 Åland….*drömmer mig bort*….jag bodde på Åland varenda sommar från det jag var 4 år till 13 år. Vi hade stuga på Bastö med eget badberg (åh, dom underbara rosa släta bergen…tom asfalten var rosa).

Min styvmoster flyttade till Åland när hon var 17 och har nu familj där.

Jag älskar den dialekten :o)

CBA
0

#30 jag bor precis i utkanten av ett stort område där det bara talas den sk Nysvenskan…den låter för jä***gt…och var och varannan unge på 4 år kallar varandra för h**a och fi**a….mysigt va….GISSA om vi vill flytta INNAN det sprider sig till där vi bor !!

Min stora har en lekkamrat som går i skolan uppe i det området och han pratar till en viss del nysvenska….givetvis började ju min son göra lika men då fick mamma spader kan jag lova. Nu är det borta och han går i en byskola ute på landet där man pratar ordentligt.

OBS!! Jag vill påpeka att jag INTE enbart syftar på de nysvenska medborgarna….svenska ungdomar och vuxna kan dom med och det låter lika illa det och dom har inget att skulla på för den dåliga svenskan, nysvenskarna har ju iaf (de flesta) en språkbarriär att tampas med.

reddie
0

Finast pratar ju självklart vi norrlänningar!!!

Fulaste dialekten är nog stockholmska eller skånska

Linda
0

#45 Kan inte hålla med dig om ena förslaget om ful dialekt faktist;)

RebeckaSvensson
0

#45 Inte är det skånskan som är fulast iaf :-)

Faxlin
0

#42: Ja så hette bandet som är ett minne blott här hemma. Ohh, vill ha det tillbaka. Att 240 kvadrat ska vara sååå stort när man söker efter ett litet band. hihi

Audiatur et altera pars

lisette
0

# 48 du, det räcker med 65 kvm när jag ska leta efter mina dkny brallor som är försvunna..

men jag kan fixa den till dig om du vill, på cd.. värsta lyxen! ;)

RebeckaSvensson
0

#48 25 kvm är oxå tillräckligt när man letar efter ngt Glad

Faxlin
0

#49: Kan du? Ohh vad gulligt av dig. Skulle bli superglad ju. FlörtSkrattande

Audiatur et altera pars

Marre79
0

Jag tycker inte att vi pratar vackert i Eskilstuna, jag pratar så mycket Eskilstunesiska som går, det är inte vackert, hörde mig själv på telesvararen fy vad grääsligt…

lisette
0

# 52 när är det någon gång smickrande att höra sin egen röst? ;)

[slo]
0

På tal om egna rösten… Är det någon här som brukar lyssna på Rix Morgonzoo? Vet inte om den finns i hela landet, men ändå… Titti har trevlig dialekt, vart kommer hon ifrån? Visserligen har hon en Molgan (okänd pojkvän) men ändå, hihi.

lisette
0

jag HATAR verkligen hennes häxgarv. jag får kallakårar varje gång jag hör den… magica de hex…

[slo]
0

Jag gillar häxor Oskyldig

Brukar lyckas komma bra överens med dom, har jag märkt… Flört

lisette
0

hmm hallå där, vad menar du med det??? *hytter med kvasten*

[slo]
0

Fritt för tolkning Räcka ut tungan

lisette
0

det gör man ju med hästar när det är snö. och idag har vi haft JÄTTEFINT väder i skåne… *jublar* synd bara att man inte fått njuta av det…

[slo]
0

Men nu menade jag inte tolka på det sättet, finns faktiskt ord som betyder många saker Förvånad

Och man kan faktiskt tolka på sommaren också, ridhus funkar till det, bland annat… Har hört att sandstrand ska funka också, tror jag ska testa till sommarn, kan man dra ut i vattnet också om det är varmt!

lisette
0

men säger du det? det hade jag ingen aaaning om Oskyldig

sandstrand. tänk om man kunde badat med häst där…

[slo]
0

#61, allt går om man bara vill… Och ser till att kunna dra iväg om det skulle brännas, hehehe. *En som bott vid havet med hästar hela livet* Fot i munnnen

lisette
0

*flinar* din bov… här i åhus/yngsjö är det såååå otroligt vackert. hundbadplatsen är finare än människobadet i malmö.

men i sommar blir det till att åka till en sjö i närheten och bada. har aldrig gjort det med hästar innan. ska bli spännande.

lisette
0

tillbaks till subject..

varför är det så att så många människor har svårt för skånskan?

har till och med varit med om folk som påstår sig inte förstå vad jag säger. jag har verkligen ingen bred skånska och ingen urpräglad dialekt direkt.

[slo]
0

Jag tror det har att göra med vad man är van vid. Sen är det säkert mycket båg om det där också, finns ju GrävBortSkåne, om ni hört talas om det… Det borde säga allt, hehe…

lisette
0

men det är det jag menar. vad har folk mot skåne egentligen?

tänk… utan oss skulle inte olws naturchips finnas. ni vet dom där bladen som friteras. då skulle vi lagt beslag på ALLA påsar själv. jag hade haft hela källaren full…

Faxlin
0

haha, ja jag har inget emot Skåne i alla fall. Min bästa vän är skåning. Men det kan sägas att de jag tål minst inne i illervärlden är faktiskt skåningar. hihi

Audiatur et altera pars

[slo]
0

Jag tror dom flesta är avis på skåningar innerst inne… Jag uppfattar skåningar som grymt snälla, jämt :P Och dessutom är det nära till Tyskland, hihi Oskyldig

Faxlin
0

hmm, jag tror att problemet är att de flesta skåningar anser att vi andra ska vara avis på dem och är vi inte det så blir det illa;-)

Audiatur et altera pars

lisette
0

# 68 ojojoj då har du inte träffat de skåningar jag känner. :D men jag tror faktiskt att skåningarna överlag är ganska jordnära… vad ska man med tyskland till när det är närmre till danmark? ;)

# 69 varför skulle ni vara avis på oss? för att vi tillhör europa och kan komma till många olika länder på några timmar? Oskyldig

[slo]
0

#70 Jag kanske är så charmig och storstadslik, med min blanddialekt med en del göteborska i, när jag kommer ner och besöker er lantisar Cool Det är ännu billigare i tyskland, eller har du hittat några butiker i danmark som jag inte känner till? Hehe.

Faxlin
0

#70: exakt!! *Asg*

Audiatur et altera pars

lisette
0

# 71 förvisso är det billigare, men det blir ju dyrare att åka ner där! så det går nog jämt ut…. :D

RebeckaSvensson
0

#65 Spetets vänner heter det, skåningar som varje år träffas och försöker spetta bort Skåne från Sverige Skrattande

#68 Visst är det så, övriga Sv är avundsjuka på skåningar! Men det får de så gärna vara oxå :-)

#73 Blir billigare fast det kostar lite mer med själva körningen. Kör man snabbt så får man tillbka penga på båtbiljetten oxå. Men visst, nöden har ju ingen lag så det är bättre med Dk än Sv. Mkt dricka så gör det rätt mkt på sig Oskyldig

Terrierlina
0

Fick höra härom dagen att det nästan är en förolämpning att säga norrländska…..! Det är tydligen som om man skulle kalla alla söder om gävle för sörländska :-)

Faxlin
0

#75: Va har jag aldrig hört. Men det är kanske lite trist att alla norr om Gävle är norrlänningar ;-)
För det stämmer ju inte på måååånga mil hihi

Audiatur et altera pars

lisette
0

allt norr om hallands åsen är norrland… ;)

Wanilj
0

jag är ju visserligen en blandning mellan götet-jämtland och pyttepytt kalmar..

Så Linda du kanske har en liiiiten macholäggning?Flört

byter tydligen dialekt lite beroende på om jag talar med gbg:are eller inte!

Tycker nog att de flesta dialekter har ngt mysigt… ledsen men jag kan nog inte riktigt säga vilken som e bäst…men inget *pirr i magen* på skånepågar…hihihi!! ganska avtändande dialekt men gullig…

lisette
0

# 73 ja det är ju klart. du får pengarna tillbaks om du kör röby/puttgarden, men vem vill stressa? :D

__iE
0

#78 byter också dialekt, beror ju på vem man pratar med ;D
är dt mamma så är dt 'Sölvesborgska' & 'Mörrumska' blandat med ngt till (?) ^^ sen med kompisarna är dt typ 'Mörrumska'

haha, dt lät knäppt ;D

E_hjo
0

Jag tycker inte om skånska och stockholmska så mycket…  Göteborska är rätt fint! Så som dom pratar i Jönköping me!

jen
0

värmländskan låter bonnigt

västmanländskan låter gnälligt

sörmländskan låter bonnigt plus gnälligt

skånskan låter kurvigt och grötig

men den fulaste dialekten tycker jag eskilstunaborna har….gnääälligt

jen- som pratar bond-sörmländska

bubbelbubbel
0

e_hjo, skönt att nån verkar tycka om min dialekt ;)
nu pratar jag inte riktigt som dom gör i jönköping, men nära på :)

[slo]
0

Jen, det var nog det mest negativa inlägg här jag läst på mycket länge :P

jen
0

hehe, ja det var meningen Skrattande

jen
0

var jag negativ så att ingen mer vågar skriva? Hemlis

gejsa
0

Alla som har en mening om detta kanske har skrivit redan.

jen
0

jo, jag förstod det Flört 

skulle bara va lite rolig

lisette
0

du bara dödade tråden totalt jen ;)

jen
0

Gråter förlåt….

Skrattande

AmmiG
0

Undrar lite vad ni menar med "Norrländska"? Det finns ju nästan lika många dialekter i Norrland, som i hela övriga Sverige tillsammans, och dialekterna skiljer sig mycket åt, i det stora underbara Norrland.

Själv gillar jag dialekter, men tycker det är svårt att rangordna dom. Varje dialekt har sin charm, sedan är det ofta svårt med de riktigt genuina dialekterna…som snudd på kräver att man fått den med modersmjölken, för att man ska förstå en enda stavelse.

CBA
0

Norrländska för mig är det som ligger ovan Hudiksvall/Sundsvall.

Min bästa vän i skolan kom från Vilhelmina och det var underbart att höra dom prata hemma hos henne. Men den dialekten hennes mormor hade som bodde i Jukkasjärvi var inte att leka med…det var en blandning av riktigt bred norrländska, tornedalsfinska och lappmål….jisses.

Linda
0

Så vackert, så vackra meningar som trillar ur min kompis Maria från Umeå:)

Alex
0

Måste nog säga att jag tycker de flesta dialekter är fina så länge det bara är en liten släng av dialekten i, för grovt prat tycker jag inte nån är vidare vacker faktiskt. Vad det än är för dialekt :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

nallebjörn
0

ush, skånska är ju fult( är dock själv skåning). Skulel kunna flytta till Göteborg… älskar dialekten

kacka
0

Skånska (och danska) har jag ofta svårt att förstå… göteborskan är klämkäck men inte vacker. Stockholmskan tycker jag är "exig" men och även norrländska ä fint…

Men om man sedan kollar var folk är trevligast så säger jag Göteborg och skåne!

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.