benskada
Lilla Nappe har varit halt och svullen i benet på sistone. Det har inte gått ner, och han röntgades idag. Tydligen har han sprängt loss en benbit. Valet stod mellan operation och en månads boxvila, eller låta honom vara som vanligt och vänta på att det läker ut av sig själv, vilket tar runt fem månader. Han ska bli fullt återställd, eventuellt kan det bli en estetisk skavank i form av en liten bula eller så.
Typiskt honom att göra det när det finns intresserade spekulanter :P
Har ni nån erfarenhet av den här typen av skador?

Fy så tråkigt! Har tyvärr ingen erfarenhet av sådana skador..

sprängt loss en benbit? hur lyckas han med det?

Det vet jag faktiskt inte… Förmodligen sparkat något/blivit sparkad om jag känner honom rätt. Han är ju unghäst, går med andra unghästar, så det är troligt att de lekt vilt. Vad det annars skulle vara har jag ingen aning om.
Men det är i alla fall bra att han är ung, de läker ju bättre då, och han skulle ändå mest gått i hagen så han har gott om tid på sig att läka. Frågan är hur försäljningen går nu.

usch ja :S
jag hade valt att operera

Vårat sto lyckades göra samma sak när hon o de andra räsade runt i hagen - vi opererade.

Hör med de spekulanter du har, hur intresserade är de egentligen?
Kanske de kan påverka om de vill säkert ha honom vad för behandling de då skulle vilja ha?
Vad som är smartast att göra med just din häst beror ju helt på hur den inviduella benskadan på din häst ser ut, din vetrinär borde ju bäst kunna rådgöra dig i hur den kommer läka bäst/vad som har störst chans att bli bäst…

Det är ungefär två månader sen tråden startades, så en del har ju hunnit hända :)
Nappes dåvarande ägare tyckte det var onödigt med operation, då veterinären menade att resultatet skulle bli samma med vila, det skulle bara ta lite längre tid. Då slapp han dessutom boxvila, utan fick gå i hagen under hela tiden.
En spekulant var intresserad trots skadan, det blev ju en del funderande och rådgörande med veterinär, men till slut bestämde denne sig för att köpa ändå. Kontraktet utformades lite annorlunda, men jag vet inte exakt hur eftersom jag inte var säljare/köpare.
Skadan bör läka ut och inte ge några problem, annat än möjligen estetiskt om det blir en bula typ överben, och som ettåring ska han ju ändå inte direkt arbeta så han har gott om tid på sig.
Nappe var ohalt och svullnaden hade gått ner när jag såg honom för en dryg månad sedan, precis innan han åkte till sin nya ägare. Jag har inte hört något mer om saken sedan dess, så jag får anta att hans återhämtning löper som den ska.