Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: foder
Läst 2924 ggr
tessa
1

vetekli och vetegroddar till häst?!

Hej!

Ni som kan lite om foder… Analysen på årets höskörd visade usla värdne,-  i synnerhet på smrp, 9 g/kg hö..

Analys:

TS 84% Råprotein: 45 g/kg TS Smb. protein: 9 g/kg vara  Energi: 7 MJ/kg vara 

Vi ger i dagsläget Hippo Alfa som kraftfoder, som har ett relativt högt proteinvärde. Vi får ge max 2 kg/dag av detta foder. Nu hade stallägarens dotter, som går på ridgymnasium, räknat lite på detta via foderstatsprogram… och kommit fram till att vetekli och vetegroddar kan ge en hyffsatd foderstat, tillsammans med Hippo Alfa. Samt linfrö och foderkalk.

Har ni några erfarenheter eller kunskaper om just vetekli och vetegroddar som hästfoder? Vet att det är näringsrikt på bla fett men inte så mycket mer. Är det vettigt att ge hästar?

Tänker främst på min tunnis till travartös =)

Mvh Tessa

Lindbygarden
0

Jag använder ju vetekli till mina hästar men då som magtrim..

gejsa
0

Vetekli är farligt att ge. Jag började ge Sorro det och han fick kolik 2 ggr på en vecka. Var tvungen att sluta med det omg. Har inte haft det någon mer gång. Men då är han ju känslig också.

Måste blötas upp i maten ett tag innan det ges.

Lindbygarden
0

Ja man måste vara nogrann med att blöta det samt röra ordentligt.. det lägger sig annars gärna "ovanför" vattnet..

Lyrik
0

Lyrik får vetekli, nu 5 dl om dagen, i kvällsmaten. Är en maghäst, men aldrig blivit dålig av vetekliet.