Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 9814 ggr
SaraHjelm9
0

Pelhambett eller Kimbelwickbett ?

Vad föredrar ni?
Vilket är snällast, skarpast o vilket är "bäst" för hästen? Och om ni använder något av de, skriv gärna varför :)

HannaT
0

Det går inte att säga… Olika hästar gillar olika bett, och det handlar också mycket om handen som håller i bettet.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

SaraHjelm9
0

Okej tack för svaret :)

oh mer svar vill ja ha ;) Vilket föredrar ni ?:)

Linnea
0

Det beror ju på lite men ska man välja kan man ju tänka på följande:

pelham är ett hävstångsbett, ska alltså ridas på dubbla tyglar för att få sin fulla effekt. stångtygeln används precis som på ett kandar, inte så mycket alltså.

kimberwick rids på en tygel men har nästan samma effekt som pelham så vill man inte ha dubbla tyglar så är dettta att föredra. Det har ju dock ingen direkt hävstångsverkan.

Båda dessa bett och speciellt pelham, ska alltid vara stång, alltså rakt. Ett delat pelham ger inte alls den effekt ett pelham ska ge.

Ett rakt bett är oftast snällare mot munnen eftersom det inte kan knipa eller slå upp i gommen.

Skynda långsamt så går det fortare.

SaraHjelm9
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3 tack så mycket :) nu blev ja ltie klokare :-)

Men är ett rakt kimberwick som på bilden då?, (bifogar bild)

Sen finns de ju olika att sätta i tygeln i den, vanliga ringen och sedan dom i själva ringen, vilket är snällast, skarpast?

tack igen för svar :  )

SaraHjelm9
0

Och föresten, hur ska kedjan sitta? har läst lite överallt o visa verkar ha den löst och andra inte, men vad jag har förstått så ska den inte vara lös, men på ett ungefär hur läst/hårt ska den sitta ?:)

HannaT
0

#5 Inte för hårt förstås, men hänger den löst har den ingen verkan. Kedjan är där för att man inte ska kunna "dra för mycket" i bettet, det sätter liksom stopp.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

SaraHjelm9
0

#6 tack så mkt :) Okej, ska man få in något finger imellan eller ska den bara sitta lite imot? :)

Linnea
0

kedjan har jag för mig ska ligga emot lite grann när man inte tar i tygeln, inte sitta åt men inte hänga halvvägs ner i backen.

om där är hål för tyglarna i bettringarna så kan man med fördel använda de, vilken av dem beror ju på hästen. använder du den nedre blir det lite mer, ja inte hävstång men nåt liknande.skarpare vill jag inte kalla det men trycket i munnen bler mer koncentrerat och precist.  tar du den övre så blir det mer som ett vanligt muffbett. handen bestämmer i slutändan hur skarp bettet är.

Linnea
0

kimberwicken ger hävstång men det är väldigt lite, inte alls som tex pelham eller kandar.

Peppe
0

jag har tänkt skaffa ett kimblewick till Blacky om han ska börja tävla, men då är ju den stora frågan, får man tävla ponny på det bettet?
man får ju inte tävla ponny på 2 tyglar så han kan inte ha pelhamet som det var tänkt, så bäst att dubbelkolla så jag inte köper ännu ett bett i onödan.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Linnea
0

#10 nä dubbla tyglar får man väl inte ha på ponny, man ser ofta ponnyer med pelham och delta men då är det mycket bättre att ta ett kimberwick.

Peppe
0

#11 ja det var ju det jag sa, att man inte får tävla på 2 tyglar. så då tänkte jag att nästa steg blir ju kimblewick då, men vill veta först om man får tävla på det så jag inte köper ännu ett bett som bara kan användas hemma där det inte gör någon nytta :/

Klasselover
0

#12 - Jag har fotat på mängder av ponnytävlingar där jag sett kimblewick och pelham med delta, och det är godkänt (rätta mig om jag har fel? :s)..

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Peppe
0

#13 delta är godkänt ja men jag vill inte rida med det…. =)

Klasselover
0

#14 - Okej, jag tror varken kimblewick eller pelham är godkänt för ponny utan delta :p

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Linnea
0

#15men kimblewick är ju gjort för att ridas med en tygel..

Peppe
0

#15 varför skulle jag ha delta på kimblewick? kolla hur bettringarna ser ut så ser du att det är gjort för en tygel ;)

Klasselover
0

# 16 - 17:  jag vet inte, men alla ponnytävlingar jag har sett så har de haft delta.. Jo jag vet att de är gjort för en tygel, har själv haft ett, men eftersom det finns två ringar så använder en del delta..

Thorsson
0

Jag tror att jag ska köpa ett pelham faktiskt, men jag velar mellan det och kimbliwick… Dock så tror jag det blir pelham, och 2 tyglar. :)

may-britt
0

hva er den beste nosgrimen och  ha til Kimbelwickbett?

JoyBysen
0

Jag föredrar Kimblewick :)
Och man får tävla ponny med det, utan delta ;)

#20 Den bästa nosgrimman är nog en engelsk eller en acheen utan snokrem, för annars blir det för mycket saker runt nosen och bettet tycker jag.

may-britt
0

er dette et veldig skarpt bett?

Elshira
0

#22 Det beror ju helt på handen, men pelham med delta och kimberwick blir ju som en stång med kort skänkel.

Hakuna matata!

may-britt
0

jag har hört man kan knekke keven viss man drar for hart men man skal vell  dra hart da

Elshira
0

#24 Har man hackamore så kan man knäcka nosbenet om man drar för hårt och den sitter för långt ner, men det ska nog mycket till för att köken ska knäckas av ett stångbett.

Men visst det beror ju på hur långa skänklar man har, är det 15-20 så är det möjligt att det går om man tar i allt man kan eller om håsten kliver på tyglarna att den går av.

Men pelham med delta/kimberwick så är hävstången runt 5 cm (vilket gör hävstångseffekten betydligt mindre än med 15-20 cm). Så ska käken gå av krävs det nog att hästen springer och att tygeln fastnar i något i höjd med munnen för att det ska gå av, trampar de på tyglarna så åker nog huvudet ner före käken knäcks.

Hakuna matata!

may-britt
0

hej

fint takk for svaret godt och  vita sen jag har lite dålig samvittighet for och  moste rida han på  dette bette.

men får bytta mellom detta och  det 3 delte det er bare så  han inte får lov och  stikke når vi  rider ut

viktoria91
0

har kimberwick till min ponny. hon fick först ett i vanligt stainless stell metall och hon fullkomligt hatade det! tungan över, upp med huvet o krånglade. så jag snurrade latex över och gick då bra, bytade senare till koppar då hon tycker bäst om dte och nu älskar hon det bettet. kan vara bra att prova sig fram vilken sorts metall hästen tycker om=)plus att kopparen matchar spännena på sadel och träns till henne nu;)

Elshira
0

#27 Det var inte så att det ana var rakt och det andra hade en port? :)

Hakuna matata!

viktoria91
0

både hade/har port=) likadana gjorda bara att det ena var "silver" och det andra i koppar=)

may-britt
0

ja han styra lite med det inni  sin mund men det var bare lite så  ble han lungn men har hört at man burde ha en gummi  greie på lenken så den alltid er rett så  den inte snurrar.

jag skal ride han i  dag med det och se om han ennu  går bra på  det det er vell lite så  at de moste ha lite tid och  bli  van.

men förte gangen gikk han supert på  det så  får se men burde jag inte kjöpa en sånn och  sette på  lenken? sen den skal alltid väre rett så  den inte snurrar for da kan den gjöre ont

Elshira
0

#30 Det är ingen risk att kedjan snurrar om den sitter som den ska, men du kan köpa en gummi tunnel för att den inte ska bli lika skarp =)

Hakuna matata!

Minetta
0

jag föredrar kimblewick :)

may-britt
0

takk for hjelpen : ) ja en gummi tunnel var det det het ok kan prova uten först viss inte får jag kjöpe en sånn.

men detta bettet er bettre enn pesoabett? sen det skal väre bettre for hans munn? er det inte så?

det gir klare beskjeder mens et pesoabett gir uklare beskjeder.

vell han går i  alle fall jåtte fint på  det och  han har heller inte vist  noe at han vill  stikke på vegen hemm, det kan jo  väre han ble redd men viktig och  stoppe det med en gang så  han inte får for van och  stikke.

och  en annan ting når han hadde sitt andre bett som var et 3 dela så  kunne man höre at han gnaga på bette lavet lyd som han rett och  slett satte sine tenner i  det konstig lyd men med dette er munnen lungn och han går i  jätte fin form uten at jag moste ta for stramma tyglar.

viktoria91
0

med pessoa bett är det väldigt lätt att få hästen i en falsk form då det ger dubbla signalerr och hästen helt enkelt bara böjer nacken utan att trampa under sig. föredrar kimbelwick då det inte ger dubbla signaler.

Elshira
0

#34 Det är precis samma sak… Båda är stångbett med hävstång. Men det finns olika för och nackdelar med de båda.

Kimberwick har relativt korta skänkar och blir därför inte så skarpt.

Pelham har lite långre skänklar och kan därför bli skarpare, men rider man med två tyglar som de är tänkta så kan man variera och använda båda tyglarna och därmed växla mellan i princip helt vanligt tränsbett eller ett rent stångbett.

Hakuna matata!

viktoria91
0

#35 för at pessoa ska funka som hävstng måste dte finnas kedja, det är ett gagbett.

Elshira
1

#36 Oj fölåt! Jag är så trött att jag bara antog du kommenterade skillnaden mellan pelham och kimbeewick xD

Men pessoa ger mycket riktigt dubbla signaler! =)

Hakuna matata!

viktoria91
0

#37 det är lungt=) lätt att ta fel på saker^^

may-britt
0

ok takk: ) gutten går i form men det gjorde han med på 3 dela bett dette er bare så  han inte skal skada seg selv eller rytter når man rider ut en dag fattar han at han skal gå  lung hemm for hemm kommer han til slut samme hva han gjör.

han er lite så jag vill hemm hei då och  så farer han av sted vell det har bare hent en gang men det er en gang for mycke i  mine öyner.

saandrajj
0

Man får tävla ponny på kimlewickbett som sagt, men om man vill ha tygeln i någon av dom två skårorna på bettringens utsida måste man använda delta! Annars om man bara vill ha tygeln i stora bettringen sätter man tygeln som vanligt! :)

Gladflicka
0

#40 Tråden är ca 6 år gammal :)