Bett
Min 7-åriga dotter vill börja tävla i dressyr. Ponnyn hon har är inte stark direkt, men i galoppen blir han det. Hon rider nu på pessoabett, knäppt i 2:a ringen. Funkar jättebra! Men som ni vet får hon inte ha detta bett på dressyrtävligar. Är det bara "vanliga" och tredelade bett som får användas? Några andra?
Tips och råd mottages tacksamt!

I dressyr får du bara ha olika typer utav tränsbett å det finns regler om exakt vilka man får ha.
Varför blir han stark? Är han inte nog skolad eller har inte nog med muskler?
Det finns ingen liten duktig ryttare i din krets som kanske kan hjälpa din dotter rida till ponnyn lite så att han slutar dra?
Eller att du kan arbeta honom ifrån marken?
Det kan ju vara så att han inte orkar bära sig i galoppen och därför ligger hårt på? Öva mycket med lydnad, t ex galoppera 10 språng och bryt sedan av. Är det för mycket så minska antalet språng innan avbrott. Håll honom på volt där han inte kan dra iväg "så långt". När han lyssnar kan ni gå vidare.
När vi fick hem honom för 1 år och 4 månader sedan kunde han inte galoppera. Både att han var mycket dåligt inriden men också väldigt omusklad så att han inte kunde bära upp sig. Sedan dess har vi haft en riktigt duktig tjej som har tömkört honom 1 dag/vecka och utbildat honom på marken. Han går som värsta dressyrponnyn när hon tömkör honom.
Han blir stark i galoppen för även större tjejer som ridit honom, men då min dotter inte har så starka vare sig armar eller ben blir detta ett problem för henne.
Tidigare spelade han djävul med henne och bockade av henne så fort det blev dax för galopp. Det slutade han med när kiropraktorn tagit bort låsningar hos honom.
Tandläkaren har också kollat honom och inte hittat några som helsta fel.

Men han klarar alltså av att bära sig lugnt och fint å inte hänga i handen när han tömkörs?
För isåfall är det ju din dotter som behöver lite trix för att lära sig rida ihop honom (vilket inte ligger i att ta mer i tyglarna och ren råstyrka utan i lära sig kroppskontroll vilket barn mkt väll kan lära sig, de är tom oftast duktigare än vuxna), hon rider inte för instruktör?
Han kan hänga sig ibland när han tömkörs.
Hon rider på ridskola 1 dag/vecka och även privatlektioner för instruktör.
Problemet ligger mycket i att hon har inte tillräckligt långa ben för att driva honom i rätt form. foten når inte riktigt nedanför sadelkåpan.
Hennes sits har blivit otroligt fin sedan vi bytte till en lemetex kadett sadel. Skillnad som natt och dag.
När större tjejer rider honom får de driva fram honom och samtidigt höja handen så han inte hänger sig. Men det är svårt utan ben…
det kanske helt enkelt är en för stor ponny för henne just nu..
Mindre ponny än en b-ponny hittar vi nog inte…
Hon rider honom väldigt bra med pessoabettet. Hoppar , markarbetar men mestadels en massa ridning i skogen. Hon har ridit honom i 1.5 år. Ibörjan med ledare, men sedan i höstas för ett år sedan helt själv. Nu i sommar som först rider hon honom faktiskt jättebra, förutom att han blir stark i galoppen med vanligt bett.

Har inga råd, mer än som #2 säger, att träna på avbrott för att få bättre kontroll. Men vill bara säga att jag är riktigt imponerad över din dotter som dels rider bra och seriöst och dessutom vill tävla!
Själv hade jag nog aldrig suttit på en häst när jag var sju bast ^^
Hon älskar att tävla. Har hitintills hunnit med ca 25 starter. Endast på olika klubbtävlingar där det funnits knattehoppning/dressyr och clear rounder valfri höjd då hon hoppat 40 cm.

shit 25 starter :O jag har bara tävlat 5 ggr å jag är dubbelt så gammal som henne^^ bra att börja tidigt!