Höja sadel fram och bak?
Har problem med min medryttarhästs sadel, då den efter viktnedgång hos hästen har blivit något för vid i fram. Eller tja, anläggningsytan är fortfarande bra, men framvalvet hamnar på tok för lågt. För att rätta till detta temporärt har jag köpt en hel gelpadd som höjer i fram, så att manken inte ska hamna i kläm. Problemet är att sadeln hamnar i bakvikt, rätt så ordentligt! Detta lämnar mig med en hemsk stolsits och så kan man ju inte ha det.. Så jag funderar på om jag ska lägga till min acavallo back riser halvpadd i paketet. (Jag vet att paddar egentligen inte är bra att använda, men just nu är jag lite desperat). Ny sadel ska inhandlas, men eftersom hästen har lite ommusklingsarbete kvar att göra samt att jag måste övertala mina föräldrar är det inte aktuellt att skaffa en ny sadel på direkten för att sedan ha den i ett halvår tills han har ändrat om sig igen… Tips, åsikter, egna erfarenheter? Kan även lägga till att det är en medishäst det handlar om, och att han aldrig har klagat på sadeln, även när den var för låg. Jag är inte speciellt stor heller för den delen :)
Jag hade testat med padd av något slag med noga utvärdering, just för att hålla koll så inget går snett! En ny sadel är inget man bara köper sådär, särskilt inte till medryttarhäst som inte är i idealkondition, så tills det är rätt form och fason (inom rimlig tid) så hade jag använt paddar men försökt att mestadels jobba upp muskler på andra sätt för att inte pressa sadelsituationen mer än nödvändigt :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid