Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 1664 ggr
inthegame
0

Trotsig häst, hjälp!!

Hej!
Jag är medryttare på 2 hästar, och jag har ett problem  med en av dem.. Han är extremt jobbig på de sättet att han testar alla sina nya ryttare genom att stanna hela tiden.
Och när han väl stannar så står han där.
Saken är den att han är egentligen en väldigt pigg häst. Så fort ägaren rider honom så går han på precis som vanligt, alltså är han väldigt pigg och ganska het.
Jag är lika bestämd som ägaren, så jag vet inte vad som går fel.
Vad jag har testat är väl att sitta av och leda en bit. Ta i med hårdare skänklar. På hästarna används inget spö, då det är inget alternativ.

Jag ska även addera att så fort jag rider med ägaren så är han sitt vanliga pigga jag, men inte om ägaren står på marken. 
Detta händer både på banan, i skogen och på fält.

Vad ska jag göra?!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

Gia91an
0

Jag skulle tränat ledarskap från marken. Känns som att du inte får någon respekt. Ledarskap från marken är ju själva grunden för att resten av hanteringen ska funka. Min trotsiga Bitch blev märkbart bättre ganska snabbt med hjälp av ledarskapsövningar! 😄

inthegame
0

#1 Juste, skulle kanske skrivit att han blir tränad från maren regelbundet. Han ät jätteduktig i till exempel natural horseman-ship och där får jag mycket respekt.
Men jag kanske ska testa andra övningar. Tack så mycket för svaret!

MVH: En djurälskande ClaraSol 
54 liter sällskap      10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk    2 Sibiriska dvärghamstrar<3

smellcaramell
1

Har ridit en häst som var likadan, stannade och kunde stå stilla i 3 timmar och då var det vi ryttare som gav upp och inte hästen. Vi tränade mycket NH (parelli) och det gick bra att gå framåt så länge någon annan häst/människa gick framför. Vi löste det genom att vi hade en ryttare på hästen och en person på marken som höll i ett långt ledrep kopplat till repgrimman hästen hade på sig. Personen på marken höll sig sedan hela tiden "bakom" hästen, alltså inte rakt bakom utan bara så att hästen gick först helt enkelt, och när hästen stannade/vägrade gå trots att ryttaren bett hästen gått framåt genom både röst, sits och skänklar tog personen på marken in hästen på en liten volt ett tag för att sedan "släppa fram" hästen igen. Sedan fortsatte vi på samma sätt tills hästen insåg att det bara blev jobbigare att inte lyssna för då fick man springa på en liten volt, då är det enklare att bara gå fram direkt.

Dock finns det ju olika orsaker till att hästen inte går fram för att nämna några:

• Smärta
  • Hästen förstår inte vad ryttaren vill
  • Rädsla
  • Dubbla signaler från ryttaren
  • Hästen litar inte på ryttaren

I vårt fall så var det en fråga om en sorts rädsla då hästen var rädd för att lämna flocken, men efter att ha visat att flocken var kvar även efter en kortare ridtur på kanske 50 meter så gick det sedan bättre och bättre att rida iväg själv från gården.  Dock är ju detta ingen universallösning utan allt beror på varför hästen stannar.

Carolinefvs
0

Precis som ovanstående skulle jag säga att man borde träna ledarskapsövningar, men om hästen har respekt för dig men ändå (av någon anledning) inte vill gå framåt så får man ta till andra knep. En sak man kan prova är att när hästen vägrar gå fram så släpper du ena tygeln och drar i den andra (försiktigt givetvis) så långt du kan samt lägger vikten åt det hållet. När du har kommit tillräckligt långt kommer hästen "Tappa balansen" och måste därför ta ett steg i någon riktning för att inte ramla omkull. Just i det steget driver du på och berömmer. Den här "metoden" funkar dock inte på alla hästar, så det gäller att prova sig fram. Om vi förutsätter att hästen inte vill gå fram då den saknar motivation så gäller det att hitta motivationen. Har hört att klickerträning kan fungera även vid rining? Kanske värt att prova ;)

mikatherider
0

Åh, vad intressant, detta låter exakt som min häst när vi precis hade köpt henne! På provridningarna gick allt toppen, men så fort vi fått hem henne tog hon inte ett steg med mig när jag red. Otroligt frustrerande! Jag tränade bara ledarskap men framför allt tillitsövningar från marken, lekte mycket och var ute och promenerade. Efter några veckor kunde jag rida ut, men hon stannade i varje korsning. Kollade tillslut upp henne och hon hade en stor låsning i vänster bäcken, och när den släppte (ihop med alla markövningar) slutade hon även att stanna :) om jag vore du skulle jag spendera mycket tid från backen med hästen, jobba med tillit och förtroende kombinerat med respekt samt eventuellt kolla upp hästen om det finns misstankar att låsning/smärta är inblandat. Idag går hon som en klocka med mig men hon har gjort exakt samma sak med de två medryttarna jag har haft och jag har bara sagt att de ska vara tålmodiga och framför allt inte bli arga för då går hon helt i baklås. Jobbar fortfarande från marken ca 3-4 dagar i veckan inklusive promenader, men en stor del av markträningen ligger ju i den vanliga hanteringen. I mitt fall har jag kommit underfund med att hon har extremt hög integritet och bara småsaker som att jag väntar på att hon kommer till mig i hagen istället för att ta bort henne från maten (de har fri tillgång), tillåter henne att gå undan när hon inte tycker att jag ska klappa på nåt visst ställe och respekterar hennes personliga utrymme som hon ska respektera mitt har gjort att hon släppt in mig längre på henne personliga utrymme och många problem har lösts. Hoppas det blir bättre och att jag har varit till nån hjälp :)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"