En vanlig vardag för din häst?
Hur ser en helt vanlig vardag ut för din häst?
Såhär ser den ut för Japp:
7.00 frukost bestående av betfor och äpple, medans han äter läggs det ut hö i hagen som räcker hela dagen. Sedan släpps han ut.
Nån gång under dagen, innan 19.00 har det blivit:
- mockat
- strött (om det behövs)
- bytats vatten i hans hink.
- blandat foder
- lagt in hö som räcker för hela natten
- sopat och gjort snyggt i stallet.
Mellan 19-20 beroende på väder kommer han in.
Ungefär 21-21.30 får han kvällsmat bestående av betfor, havre, salsa havrefria, krafft miner blå, Chevinal plus och kentacky oil.
Nån gång under dagen beroende om det är helgdag eller vardag blir han ryktad och till det 6 ggr vecka promenad eller en ridtur i skogen..
Efter rykten, promenaden eller ridturen får han alltid, morötter och Shevinal B.

Ca 6.30 - 7.00 - frukost bestående av fibergi. lite hö att mumsa på medan polarna äter klart sitt krafftfoder.
Ut i hagen där en bal med hö väntar.
Är ute till ca 18 - 19.00, får lite hö att mumsa på medan jag fixar i stallet. kommer in och får en näve krafftfoder eller några morötter. Får chans att kissa i boxen innan han ställs på stallgången.
Lagret med lera skrapas bort och jag kan konstatera att min häst fortfarande är brun. Ev. ridtur.
Fibergi och en höbal i boxen

06.00-07.00 (Helger senast 08.00)
- Kraftfoder inne
- Täckesbytning
- Ut i hagen med hösilage
(Vintertid ca 12.00)
- Hösilage i hagen
16.00-17.00
- Insläpp
- Avborstning
- Nattäcke på
- Betfor + hösilage inne
ca 21.00
- Nattfodring krafft + hösilage
Ridning
Antingen innan eller efter insläppet så han är klar och får sin mat ca 16.30
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

strax efter 7 kraftfoderfrukost. när alla ätit upp den är det utsläpp och höfrukost i hage.
ca 14,30 eftermiddagshö. varannan dag någonstans runt fodringstiden blir det ngn typ av motion. och innan han rör på sig så får han det städat i boxen och kvällsmaten görs iordning.
ca 21.00 insläpp med kraftfoderkvällsmat och hökvällsmat och så lite halmefterrätt. därefter skönhetssömnen som är ett absolut måste och som pågår ändra fram till mattanten kommer för att dela ut frukosten.

typ 7.30 frukost, morötter + hösilage
ca 8-9 släpps ut (går ut själva)
går ute till ca 16-17, då mat (hösilage+halm, morötter+mineraler) ligger inne i boxen vid insläpp (går in själva)
ca 21 får hon kvälls hösilage+halm och morötter.
Jag åker ut lite olika tider, men ifrån morgon till innan insläpp, så hon har det mockat när hon kommer in.
Gör den träning vi gör för dagen (oftast hanterings-träning eller tömkörning) och pysslar lite.
För att min ska stressa upp sig så får inte personalen göra några täckesbytningar eller sätta på grimman som hon har på sig ute (har numera halsring). Iofs så står hon också i kallstall så jag behöver inte riktigt täckesbytningar, utan har samma inne som ute.
7.30 frukost (kraft)
8.00 Släpps ut i hagen med stor Ikea påse full med hö
16.00 ca tas dom in ev köra sen är det olika vilken tid dom får kvälls mat

Klockan 05-06 (i något fall 07)
- Hötuss
- Avtagning utav ev. nattlindor
- Kraftfoder (havre o morötter)
- Utsläpp i hagen
Nu görs oxå all mat ,som de ska ha under dagen, iordning = blötlägger betfor o häller upp havren i hinkar. Det mockas, vid behov tas ner hö, vatten i hagen fylls på. Och min häst får sitt hönät uppsatt, som innehåller så mkt hö att han har att äta tills nästa morgon.
Klockan 11-13 Endast vintertid!!
- Lunchhö i hagen
Klockan 17-19
- Intag
- Kraftfoder (havre + betfor)
Ibland äter de kraften ute i hagen o får påså sätt vara ute till kvällen.
Klockan 21-21
- Får kraftfoder (havre + morötter)
- Ibland lindas nattbandage
Sedan kommer ju jag o rider någon gång under dagen beronde på vilken "tidsuppgift" jag har för dagen.