Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3763 ggr
jen
0

köpa häst som hostar?

vi har idag provat häst till min dotter, en jättebra läromästare som är 19år och är tävlad i både dressyr och fälttävlan tidigare. snäll och lugn att sköta.Men stått ett par månader pga tidsbrist vilket har resulterat i att han är omusklad .

PERFEKT med andra ord.

MEN!!!nu har han hostat en vecka troligen pga dammigt och mögligt hö och dammig halm trodde ägaren. han får ventipulmin nu och vi ska se hur han är om en vecka igen då veterinär kommer att komma dit igen.

skulle ni våga chansa???    prövotid var helt okej sa hon.

Faxlin
0

Efter en grundlig veterinärkontroll av en veterinär ni känner förtroende för och prövotid så varför inte.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

jen
0

man blir ju lite orolig ifall det är något kroniskt

och ifall hostan skulle komma tillbaka nästa vinter igen, men det kanske en veterinär märker eller?

Tinka
0

År det första gången hästen har problem? man kan göra en bronkoscopi (sorry stavningen) . Jag har haft flera hosthästar, sköter man dom rätt så är det inga problem.

Wanilj
0

Se bara till så att det inte är virologiskt samt är det bara en tillfällighet att han råkade vara avställd nu och dessutom få hosta i samma veva?

_Hade varit lite nervös för att hostan gjort honom/hennes svår att rida pga hans/hennes problem.. och därför är pållen avställd!

nu har ju jag träffat ett par dåliga nötter så jag kanske är lite paranoid:O)

jen
0

fast man ska vara misstänksam. enligt henne så är han avställd pga tidsbrist samt att hon vill ägna sig åt sin verksamhet.

om det är virologiskt? menas det att det är kroniska besvär? det är det som jag måste ta reda på om det är tillfälligt eller kroniskt , tillfälliga hostbesvär pga dåligt hö kan ju gå över.. men kroniska besvär kan ju leda till en massa medicineringar och att hästen inte kan användas. *huga*

gejsa
0

Jag har ju en hosthäst. Dammallergisk. Han har också börjat hosta nu på våren. Gör alltid det eftersom det är dammigt ute och dom äter dom små grässtråna som kommer upp. Har mulen i dammet jämt alltså. Men om hästen hostar nu så måste den vara dammallergisk annars också. Detta blir ju bättre om man ger blött foder och mycket utevistelse.

Wanilj
0

tänkte på smitta…

gejsa
0

Men vet måste ju ha varit där. Eftersom hästen hade medicin. Eller?

hjullan
0

tycker du ska ta den på prov ev. foder ett tag isåfall tills den kommit upp i kondition.. så du märker om hästen hostar då, och om den klarar belastningen ens.

så ägaren tror att hästen har hosta pga mögligt hö, halm ? det borde väl ändå väcka lite misstankar , varför ger hon mögligt hö ?

har hon veterinärbesiktat hästen förr? kolla på gamla papper om han haft problem med lungorna förut. då skulle inte jag satsa på den hästen, har hon inte veterinärbesiktat hästen för hostan, så bör du inte heller ta hästen. åtminstone inte betala för mycket för den.

den viktigaste frågan är väl hur pass hästen lider av det?

sweet_candy_
0

jag vet inte riktigt hur jag skulle göra i jusst den här situationen, men jag vet att det är oerhört jobbigt att ha en "hosthäst".. min förra ponny hade bronkit =/

emsems
0

ja brinkit är ju ett riktigt helsikke. vi hade en sådan häst på en idskola vi hade förr. han stor i någon slags respirator någon timme varje dag.. men han blev så dåligt att vi fick lov att ta bort honom tillslut.

Kiara
0

Att köpa en häst som man vet är sjuk är ju lite dumt och kan bli dyrt…..men byter du jämt med lilla ponnyn då kan det vara ett bra byte, men tänk på att hästen är 19 år och hostar vilket kan förkorta dens liv. Det kan bli tuft för din dotter om några år. 19 år och fullt frisk då hade jag inte tvekat

jen
0

jo, veterinären har varit där och han har fått ventipulmin.  jag får ju ta honom på prov ett tag,(och dom tar våran på prov) frågan är ju om veterinären kan se om det är något kroniskt eller tillfälligt?.

ett byte med våran shettis är det som är aktuellt. och bara jag fick veta om det är tillfällig hosta så är det ju kanonbra!

min förra arab var hosthäst ett år när jag hade dammig halm, det gick över när jag bytte till spån som tur är.

jen
0

hmm, man kanske skulle backa ur??Ledsen

jag ska iallafall avvakta och se vad veterinären säger när den kommer dit nu igen nu i veckan…

jen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

ok, nu tror jag att jag bestämt mig! LÅNG prövotid för att se om hostan försvinner!och dom får ta Minta på prov dom också under den tiden.

men jag avvaktar en vecka tills veterinären kollat igen och eventuellt behandlingar är färdiga.

hihi, han blundade när kortet togs…

gejsa
0

Kolla så att hästen inte har tumörer vid/under svansen och så. Vita hästar brukar ju få tumörer när dom blir äldre. Om det är vanlig dammhosta så går det väl över om hästen är ute mer nu. Men kan ju komma tillbaka vid insläppet på hösten. Hostar den djupt? Länge? Alltså många ggr.

Linda
0

Jag skulle vet bes. på klinik och be dem göra svalgprov (balprov) för att se om det är inflamation eller ej.

-Jag har en häst som alltid hostar ett par veckor om året (ingen vet varför..dock..) men vi fick iaf reda på att det inte 'är bronkit.

Mvh Linda

gejsa
0

Sånt kan man väl göra hemma? Provet alltså.

jen
0

han hostar inte så mycket eftersom dom gav honom ventipulmin ganska omgående, han bukandades mer vid ansträngning(nästan som en astmatiker) kan det även vara biverkningar från ventipulmnet tro?jag hörde aldrig han hosta medans jag var där. Mathilda red på paddock och på en liten stig, och vi ville inte anstränga honom så mycket eftersom han har dessa besvär och inte är i kondition…

och jag ska försöka få en prövotid som räcker även under hösten ca 6månader? så jag ser hur han är när han kommer in på stall. vi får se vad veterinären säger nu i veckan när h*n kommer dit.

gejsa
0

Tycker det låter som han har hostat länge. Min häst har ju hostat mycket men ändå har inte vet gett detta medel. Tycker att du ska vara med när vet kommer så kan du fråga han/hon direkt.

jen
0

ja, jag tänkte att jag skulle försöka det…

Tinka
0

är orsaken dom övre luftvägarna? till hostan alltså.

Min häst är nu sjuk och han har kroniskbronkit han har varit symptom fri länge, troligen så har det blivit utlöst nu av att vi rivit i stallet och det flyger runt sånna där små dammpartiklar som ögat inte kan se. Kul är det inte. Men om du bestämmer dig för att köpa hästen så rekommenderar jag en bronkoscopi, då går vet ner med en slang i luftrören och kollar.

gejsa
0

Är det då som dom går genom näsan? Vad kan man se då? Mer än att det är irriterat alltså.

NinaToy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft en C-ponny i tre år nu. När jag fick han så vad han bara lite hostig när man precis börjat rida han i en paddock/ridhus.
I somras började han bukandas o vi kollade upp med veterinär som sa att de inte kunde höra nånting i halsen. Sedan så gick bukandningen lite till o från. I början av denna våren fick han bronkit och allergi och har gått på ventipulmin ungefär hela våren (får ej tävla). Nu har jag även blivit för stor för honom så jag måste byta till D-ponny. Men det är inte kul med en hosthäst… Kan inte rida ibland ens. Har svårt o bygga upp kondition för att de inte orkar (om de har allergi). Jättetråkigt, världens finaste o trevligaste hopp ponny. Men kan tyvärr inte komma nånstans i klasserna pga medicineringen. Vi har även stått i stora o luftiga stall med spån o bra luft. Kanske ser bukandningen på bilden?

Tinka
0

ärr bildningar som blir av bronkiten, det är en salig röra i luftrören om hästen har bronkit, obs man ska skilja på akut och kronisk bronkit!