Är det rätt att göra såhär?
Jag går på ridskola en gång i veckan, och har gjort det i ex antal år. Grejen är den att det är en i min grupp som brukar "såga ner" hästen. Detta tycker jag är de sista man kan göra, eller ja inte göra alls. Men det dåliga var att vår ridlärare antagligen bara kollade snabbt på silhuetten och tyckte "Åh, vad fint! Jätteduktigt" och så. Det sa då ridläraren om den nersågade hästen gick några centimeter bakom lod och släpade benen bakom sig. Detta tycker jag dels kan vara lite "ledsamt" för de andra som har en ärlig häst, som trampar på bra under sig, men utan den överkrökta nacken.
Är det rätt att det idag att en elev ska låtas såga ner hästen och överösas av beröm, medan de elever som har andra "ärliga" hästar utan den rundade nacken inte få såpass mycket uppmärksamhet?
Nej, det låter som en ridlärare som inte har koll på vad hen håller på med. Min instruktör är väldigt noggrann med bakbensaktiviteten och dömer aldrig formen efter enbart huvudställningen.
Jag har utöver min instruktör en fantastisk ponny som ställer till ett rent h-vete om man inte rider henne bakifrån och fram, hon hade inte skrittat ett steg om jag sågat och bromsat henne i munnen, bara taktat och varit i det närmaste omöjlig att stoppa om jag lät henne galoppera, med andra ord bjuder hon en att inte fuska. Varken formen eller bromsen sitter i handen nämligen, vilket många tyvärr missförstått.
När jag red på ridskola för många år sedan hade jag en liknande ridlärare, fast hon uppmuntrade oss till att såga ned hästen. Och nej, det är inte rätt och blir inte bra. "Tyglarna ska hållas lika försiktigt som om de var fågelungar" är ett klassiskt citat och formen kommer bakifrån. Oförsiktigt bettanvändande kan (läs: gör) skada hästen i munnen, inte bara synligt utan också orsaka skelettförändringar och liknande.
http://hastinspiration.blogspot.com/
https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback
Tack för svaren, får se hur jag ska göra med tränare framöver. Tycker att ridskolan är underbar, men det skulle ju vara en grej att rida någon annanstans någon dag i veckan kanske.