Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 940 ggr
Anniez
1

Flytta och studera med häst

Jag är nyligen 19 år fyllda och har varit en horselover sedan jag föddes och ridit sedan ridskolan tillät mig. Har skött och ridit privata sedan jag var 10 men nu helt plötsligt befinner jag mig i en situation som påminner om något ur en Min Häst-tidning. Min älskade medryttarhäst ska säljas, det skulle hon redan när jag började men tänkte inte så mycket på det då. Men ju mer jag rider desto mer fattar jag tycke för detta underbara egensinniga sto med fantastiska gångarter. 

Hon är inte alltför dyr och i teorin hade jag faktiskt kunnat köpa henne om mina föräldrar hjälper till med att betala avgifter runt henne. Men jag tar studenten om 100 dagar och det skulle funka i ett år att ha henne i stan jag bor, men nästa höst vill jag flytta till Uppsala och plugga till veterinär. 

Har någon erfarenhet av detta och i såna fall dela med er, både positivt och negativt. SPECIELLT om negativa upplevelser för vill det bästa både för min utbildning och hästen såklart.

Lecheval.blogg.se - Mitt hästliv :))

vallhund
0

Vad jag förstår är det hund o kattätt bland vetstudenterna. En del av dem kan du nå ut till via bukefalos.com

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Maleficum
0

Har du kommit in på veterinärutbildningen? Tänkte att eftersom det är rätt svårt så är du säker att du kommer hamna i Uppsala? Mina före detta klasskompisar läste till veterinär i Danmark för det var enklare att ta sig in där. Kan vara något att tänka på vad du vill göra om du inte kommer in.

Har du pratat med dina föräldrar om det? Är de redo att hjälpa till isåfall?

Jag har aldrig haft egen häst men har haft medryttarhäst (och ridit på ridskola samtidigt) som jag studerat (samt haft massor av andra djur).  Men veterinärutbildningen är hård och kräver mycket tid och det är väldigt individuellt hur mycket man orkar och klarar under tiden man studerar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

mikatherider
0

Hej! Vad roligt att du är i exakt samma tankar som jag ;) jag tar studenten nu i sommar, ska ta ett sabbatsår och vet inte vad jag ska söka sen men veterinär har alltid varit ett alternativ. Därför har jag också kämpat med betygen så jag hamnar över snittet som är för tillfället. Om veterinär och Uppsala skulle bli aktuellt så vill jag inte heller sälja min hjärtevän utan ta henne med mig.. Jag har ju ingen direkt erfarenhet men jag pratade lite med studenter från SLU på Älvsjömässan och dem sade att man självklart kan klarar av att ha med sig hästen - om man är redo att lägga ner den tiden som krävs på den. De tipsade om att man antingen skulle bo på skolan, eller bo på en gård där man kan ha hästen uppstallad så att man bara behöver pendla mellan två ställen istället för tre. Sen var det gäller tid, så himla klyschigt men allt går väl om man vill. Jag har haft egen i drygt tre år nu och man får vara beredd på att det går ungefär 3 timmar per dag exklusive restid till stallet. När jag har kollat på schemat för veterinärerna går de långa, fasta dagar ungefär som gymnasiet så det blir mycket sena kvällar samtidigt som man har mycket plugg. Därför måste man nog tänka sig för några extra gånger. 

Men, don't give up! Man ska följa sina drömmar och det är inte bara hjärna som ska ta alla beslut utan hjärtat måste med på ett hörn också :) Lycka till! (och vem vet, vi kanske ses i Uppsala 2017??)

"In this world we're just beginning
To understand the miracle of living
"

Gia91an
0

Alltså så som jag ser det är såhär. Jag har haft häst under mina högskoleår. Och man BEHÖVER pauser från plugget, och det finns inte något bättre sätt än att åka till sina pållar, ta en ridtur, gosa eller bara mocka. När man då kommer hem har man ny energi och det är bara att flyga på plugget igen. Tid, visst okej, ibland är det svårt. Men har man hästen på lösdrift som jag har så är det enklare då mockning osv inte tar massa tid varje dag. Men i vilket fall löser man ändå tiden varje dag! Däremot vet jag att det är väldigt dyra stallhyror i Uppsala/Sthm området, vilket hade varit ett större problem för mig. Speciellt då kurslitteraturen vissa månader iaf på min linje kostade 3000. Då är det smart att göra som någon skrev ovan, hyra in sig så att man har en hyra för stall och boende. Och det spar ju även bil/buss peng och tid! 

Det kan säkert bli jobbigt, men jag kan iaf säga att hade inte jag haft hästarna hade jag inte klarat min linje. Det är inte lika jobbigt att plugga om man har pauser med något man älskar. Och känner man sig dålig är det bara att gå ut och gosa, och få lite energi!

Och gud vad tid jag hade för att rida! Vissa kurser är inte alls så tidsuppbundna som andra. Helt underbart!

MoonysElin
2

Jag pluggar till lärare och läser nu min sista termin. Jag tror säkert att veterinär är en tuffare utbildning, men en lärarutbildning går inte heller att sova sig igenom vill jag lova. Jag kan ju självklart bara berätta utifrån mina egna erfarenheter, men för mig själv har det definitivt varit bra att ha häst. Det är ett andningshål och jag hade troligtvis klarat mig betydligt sämre utan honom, även om att ha honom har inneburit att jag valt att ha "fritid" i vanlig mening, valt bort sovmorgnar, umgås med kompisar, plugglediga helger och i tentaperioder också i viss mån valt bort sömn. För min del är det värt det. Varenda sekund. 

För att få ihop mitt liv med häst ekonomiskt har jag valt att bo hemma medan jag pluggat. Jag har den möjligheten och det har självklart underlättat till stor del. 

Jag har under hela min utbildning jobbat extra som ridlärare 2-3 kvällar per vecka, det senaste året jobbat extra som lärarvikarie när jag har haft möjlighet (allt från  någon gång per månad till ett par dagar per vecka beroende på hur krävande skolan varit just då). Under mina två första studieår var jag engagerad i en mentorsverksamhet på högskolan och var mentor åt två skolbarn. Under min tredje termin läste jag en extra kurs på 15 hp (halvtid) på distans, samtidigt som jag alltså läste heltid på lärarutbildningen, hade häst och jobbade extra på kvällarna. Kan tillägga att jag rider min häst 6 dagar i veckan i normalfallet, och det är sällan det inte blir så. Med tanke på att jag också jobbar som ridlärare skulle jag nog säga att jag, om jag slår ut alla timmar, tillbringar i genomsnitt 5 timmar per dag i stallet.

Vad jag har lärt mig: 
Allt går om man verkligen vill! 
Det är TUFFT i perioder, i tentaperioder kan det vara extremt. Generellt sett tror jag dock ändå att det är mindre tufft än människor tror.  
Det är också lugnt i andra perioder, lite i skolan innebär att jag kan vara massor i stallet. Underbart! 
Man blir disciplinerad till tusen - en riktigt bra egenskap. 
Att gå på föreläsningarna hjälper! Ofta är det inte obligatoriskt att gå dit men jag har i princip varit på varenda och det har räddat mig många gånger.
Det är roligt att plugga - i alla fall om man är intresserad. Det är inte som gymnasiet där man (eller så var det för mig åtminstone) kanske är intresserad av en fjärdedel av ämnena - här blir jag ju något och bara det är motiverande - min utbildning har ett syfte. 
Ekonomiskt är det tufft, man har inte så mycket pengar som student och man har desto mindre med häst (och det är inte helt enkelt att hinna jobba samtidigt) 
Det är värt det!

Lindorm
1

Jag har en vän som pluggat till veterinär, hon flyttade till Uppsala från Skåne med häst och hon klarade det väldigt bra. Vet dock inte hur det såg ut för henne ekonomiskt men hon klarade utbildningen :)

http://hastinspiration.blogspot.com/

https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback