Örter till häst!
Är det någon här som har prövat att ge örter till sina hästar? Det finns ju att ge olika örter för olika åkommer.
En inackordering hade i dag en equiterapet här. Vi snackade bl a om mina två hästar som blir dåliga i magen hela vintern. Fast dom bara får hö. Att dom inte tål avmaskningen. Då sa hon att det fanns en ört som tog bort maskarna. Olika örter för olika maskar. Att det ska vara bra för magen. Jag kollade då på Örtagården och Hioppok9 där dom säljer örter. Där fanns tex till eksemhästar ett medel som är på 2kg som kostar lite över 800 kr. Att det skulle hjälpa. Någon som prövat?
Finns något som heter Phytoterapmix 2 resp 3. Det är för magsår och diarré bl a. Kostar ca 800 kr det också i 2 kg:s förpackning. Men dom ska ju inte ha mycket av det. Undrar om det hjälper. Känner att jag vill pröva något nytt nu. Har ju gett dom så mycket olika i vinter. Just nu ger jag fiberplex och mag- tarm balans samtidigt. Kostar mig mellan 1000-1600 kr i månaden bara detta.

Puttar upp!
Ingen som har använt örter till sina hästar verkligen?
Jag har beställt för över 1600 kr nu örter till mina båda hästar magar. Dom har ju lite diarrè. Dom liksom fiser blött när dom ligger i boxen så att det blir blött på skinkorna. Ingen mer som problem med detta?

Jag använder http://www.basiblock.com/ också ger jag dom linfrö olja men det är mer för att dom ska få blank päls
Mina hästar har jätte fina magar och är pigga och glada 

Tack för länken. Ser att man kan använda basiblock super som avmaskning. Det är ju just avmaskningen som gör att dom blir lösa hela vintern. Ska kanske pröva det till nästa vinter.
Har också köpt kallpressad linfröolja till min eksemhäst. Linfrön och matolja får Gobban.

Rapsolja har jag i vattnet ute på vintern det fryser inte så lätt då 

Va? Menar du? Hur mycket då och måste det vara rapsolja? Olja som olja jag menar ätbar olja nu. 
Fy vad dyrt det var med basiblock. Undrar om det kan förebygga så mina hästar inte mår så dåligt i magen och får diarré på vintern om dom får detta.

Jag bruka lägga i 2-3 dl olja till stona som får 25 liter vatten åt gången, dom tycker vattnet är godare med olja i så dom kan stå och vänta medan jag hämtar olja.
Jag ger rapsolja för den har samma sammansättning som oliv olja blåvitt har olja X-tra som kostar 9.90 litern och dom får bara olja när det är kalt.
Ja blocken är dyrt särskilt i börja då dom slukar det men då ger man basen (jag ger fortfarande basen) i år gav jag dom varsin hink i boxarna och dom fick en hink var i september och dom har halva kvar alla tre så då blir det inte så dyrt det ersätter ju även dom vanliga mineralerna. Det tar 6 månader innan det blir någon effekt så vill man ha det mot mask så måste du börja nu. Men jag rekommenderar att du tar ett träck prov på hästarna i vår och ser om dom behöver avmaskas.
Mina hästar får bara hö/hösilage och lusern, Ametist får lite soja också då det var så dåligt med protein i år. Sen får dom en matsked linfrö olja jag började med det för en månad sedan och Athena är så blank i pälsen så det är underbart att se. Ametist har något gult skimmer i det vita så det är svårt att se på honom
även Kiara är blank 

Låter intressant med olja i vattnet. Själv har jag ett stort badkar till mina som de får vatten i. De gånger det varit riktigt kallt har jag eldat under badkaret på natten, då har allt is tinat på morgonen och vattnet finns tillgängligt hela tiden.
Det brukar visserligen bli ett lager is ibland, men det syns att hästarna dricker i alla fall. Har även sett när Flisan tar hoven och slår hål i isen för att hon och de andra ska komma åt vattnet. Men skulle det hjälpa med olja i ett badkar, hur mycket skulle jag då behöva ha i?
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

räkna. om hon tar 2-3 dl per 25 liter. hur mkt behöver du då? vad rymmer det i ett badkar? jag håller mig utanför räknandet..

haha, ska jag räkna? Nu var ju du rolig. Blir i alla fall flera liter. Och hur vet jag då när jag ska fylla på igen. Jag menar de dricker ju inte tomt i badkaret innan jag fyller på.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag häller på så det blir ett tunt lager med olja och då blir det så att isen som bildas på vattnet blir mjukare för hästarna att komma igenom. Nu har jag en isolerad behållare som rymmer 25 liter vatten till hästarna.
Till ett badkar så blir det ca 1-1.5 liter skulle jag tro.

Ja, nu har jag ju beställt en sorts ört som ska göra att man inte behöver avmaska. Men jag tar väl träckprov sedan och kollar. Lite mask har ju hästarna alltid.
gejsa, vilken ört är det som påstås förhindra mask såpass väl så man inte behöver avmaska? Om man tänker på att avmaskningsmedlet är ett ganska starkt gift, så känns det lite… Jag vet inte, olustigt…

Kommer inte ihåg vad örterna heter. Har fått av en equteraput. Men även från ett annat ställe. Bl a anis vet jag.
Det är väl eg inte så konstigt. Förr när hästarna var vilda så kom det inte folk och avmaskade. Då åt dom av bark och allt möjligt. Man kan aldrig få bort masken den finns alltid i hästen även när du avmaskar. Rödalmsbark tex ska vara bra för sånt.
Anisfrön
morotsfrön
malört
ev vitlök också
1 msk av varje varannan dag i 10 dagar. Så sa dom på hippok9. Dom säljer örter och mycket, mycket annat.
Men man måste ju ta träckprov också efteråt för att se.

Du vet eftersom jag har två hästar som mår dåligt av avmaskning så kan det ju vara ett bra alternativ. Vet att det är giftigt avmaskningsmedlet därför blir dom också sjuka.
Basiblock har ju också så att man ska slippa avmaska. Men det är dyrt. Kolla länken så får du se. Det innehåller ju örter bl a.
Mask är ju för det första ett problem som uppstod först när människorna stängde in hästarna på liten yta, i naturen sköter det sig självt ;)
Jag är inte negativ till örter, tvärtom! Kanske såg lite så ut, men jag har använt det till och från själv. Vet inte hur malört funkar på hästar, men i människans omlopp är det svagt hallucinogent till att börja med… Kanske ska göra klart direkt att jag är ganska tveksam till basiblock eftersom bland annat magnesium och koppar är giftigt i större mängder. Dessutom litar jag inte riktigt på att hästar alltid vet vad dom behöver…
Just my 2 cents =)
//Jonas

Ja, det är klart att det sköter sig självt i naturen. Tänkte inte på det.
(dumförklarad)
Nåja, säg inte så där att det inte är bra. Jag har inte så mycket annat att ge nu eftersom dom är så dåliga. Måste pröva något radikalt.
Hehe, illa att jag hann kommentera först, men jag har sett att det är flera som talar sig varma om basiblock här och jag har ingen praktisk erfarenhet av det…
Pröva allt som du kommer över, till slut hittar du något som passar dina pållars magar!
//Jonas

Måste pröva dessa örter nu som ska vara bra för magen. Det kostar mig 1625 kr med porto och för 2 månader till två hästar. Men det är inte avmaskning utan det ska vara bra för diarré och ev magsår. Har ju prövat allt annat. Dom har ju fått mag- tarm balans i flera månader. Detta kan ju absolut inte vara bra. Det måste ske något drastiskt nu. Annars vet jag inte vad jag gör. Dom går ju likosm inte att sälja som dom är nu heller. Blir bra så fort dom går ut på betet.

du borde testa att ge kammomill till hästen som är dålig i magen..lite gammal tråd men ändå…
Stallägaren visade mig igår en tunna, där hon förvarade olika påsar med just örter… Det stod bra info på påsarna, vad det var för ört, vad det var bra till samt dosering till häst… hon nämnde att hon använt ett par av dem för att bl.a behandla hosta.. jag kan kika i tunnan om du vill, kanske hittar något "magvänligt" där som är värt att tipsa om.. =)
Jag vet i alla fall att det bl.a fanns valeriana samt johannesört.. bra till stissiga hästar ;)
haha oj, NU såg jag att tråden var jääättegammal… ;)

Haha ja, den här tråden är snart 2 år. Men ändock kanske aktuell om någon månad. Vi får se om Sorro blir lös igen. Nu slappa jag ju avmaska eftersom han hade 0 i både bandmask och det andra så……Vi får se hur det går.
Lycka till gejsa, du får rapportera vidare när du vet mer…

Tack tessa! Det ska jag göra, rapportera alltså. :)

örter och örter har jag väl inte gett, däremot alger. ska vara bra för hosta och massa annat.
en annan häst i stallet som var hyperdålig i magen (sprutlackerade väggarna varje natt…) fick äta det och han var faktiskt bra i magen sen. blev lite orolig just när han flyttade dit eftersom allt va nytt, men när han coolat ner sig så var han torr. var även hosthäst och allergisk mot både hö och hösilage!
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Lyrik äter Nyponskal (från Borgeby Kryddgård) för sina leder och hovar.
Gejsa! Har du provat aloe vera joucien? Annas fbl får det då och då, när han har magkännigar.