Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1091 ggr
Marster
0

Halv eller helhals

Vad tycker ni är bäst Halv hals, Hel hals ellre vanlig Altså på täcken :D ska snart klippa min ponny på undersidan av magen och undersidan av halsen så det är kvar hår uppe på ryggen. Jakt klippning tror jag det heter. Tror ni jag måste ha Hel hals på henne då eller räcker det med halvhals. xD Mecket hel och halv det blev men jag hoppas ni förstår :D

Mandysan
0

Jag föredrar helhals, men det är olika.. Ridskolan klipper sina hästar som du ska klippa din och de går utan täcken..

Snuttan2
0

Det beror ju på hur kallt det är ute å hur frusen hon är.

Jag gillar inte att täcka halsen mer än om det absolut behövs eftersom hästen kanske borde få ventilera sig lite även någonstans. Så jag kör gärna på täcken med halvhals tills det att det är riktigt kallt då blir det hel hals.

tessa
0

I tidningen Hästfocus, nr 2, februari 2007 finns där en intressant artikel som heter "när fryser och svettas hästen och varför?". Karin Morgan är agronomie Dr och har doktorerat på Hästens värmesystem. Hon säger att halstäcke är helt onödigt då hästen avger mindre värme från halsen.. intressant tycker jag. Vidare säger hon täcket ska vara lätt och luftigt då det är luftlagren som isolerar.

Personligen skulle jag nog föredra halvhals, - det är ju faktiskt bra att det sluter lite tätt, så att det inte regnar eller snöar in, så att säga.. helhals känns mer otympligt för hästen, men är halsdelen avtagbar så är det ju bra.

Mvh Tessa - som ändå nyss har köpt ett Event Plus täcke med helhals till sin grabb. Hmm.. det var bra pris… ;)

fridak
0

jag har också hört att halsen inte avger särskilt mkt värme. Har inget täcke med helhals eller täcken med avtagbar hals. endast vanliga täcken och halvhals täcken här, men pålle fryder itne så lätt heller…

thilda-
0

har ingen hals på mina :)

Peppe
0

har bara vanliga förutom ett med halv-halv hals och ett med avtagbar helhals

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~