Herkules Körd!!!

Vrf lyfter du inte upp vagen istället och hakar på?:P

Hahaha, vad pytteliten han är och ursöt!!!

#10 Han är väl inte sååå liten :D
JO!!!!!!!
såg ju kanon fint ut!

Himlans vad liten! Men väldigt söt!

:D

Såg mysigt ut Petra…när får man se dig bakom Merry
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

fina bilder! hur hög är han?

asg!!! bakom Merry???!!!! Nee det dröjer nog..=)
Såg mysigt ut, men det såg lite riskabelt ut att ha en rem hängandes så där uner magen på honom….

Vrf är det riskabelt tycker du? Den stör ingen =)

Haha var väl inte så farligt att sätta sig i vagnen på den lilla. Kan väl inte bli så mycket fart ifall han vill springa lite. *fniss*
Så du har hittat sele och vagn nu iaf?
Kul att det går bra.:)
hahaha ! han är så hiimla söt den lillen !

Vad roligt!!! jättesöt lilla trollet…:))
Skrämmande bilder. Fast brösta, ingen baksele, ingen svengel och inga draglinor. Stackars häst, tur att man inte är häst på det stället. Snälla, varför ska det vara så svårt att skaffa sig kunskap om körning och vad för slags sele man ska använda?

#23 har kunskap, men inga grejer…Vet redan allt det där som du nämnde…men som du kanske läste så var det första gången JAG körde och har betällt ny sele me alla tillbehör…Synd att man ska behöva vara så dömande utan att ta reda på lite fakta först…suck!!!
#23 Fast nu tar du väl i lite väl mycket? För att bara köra en vända i skritt på plan mark tycker inte jag det är nödvändigt med en baksele… Samma med resten egentligen, det slog mig också att det saknades massa saker, men eftersom det inte såg ut som någon avancerad körning var det mest "jaja, men det kommer förhoppningsvis senare" ;)

#25 Du har så rätt så!! :D Det är ju tur att inte alla är "perfekta" ;)
Petra jag har alltid rätt ;)

Hihihi mmm tror oxå det..=) Iaf när du håller me mej :P

#23 kan ju berätta för dig att precis ALLA man frågar säger olika huruvida vilken utrustning man ska ha.
baksele har jag förstått främst är för att hjälpa hästen att bromsa i backar. backar finns det inte där jag bor (där herkules även står).

#16 Sorry glömde svara..=) Han är inte mätt hos mej, men han är nånstans mellan 83-85 cm :D
shit kommer inte våga lägga ut bilder på när vi kör Kefir sen om man ska bli synad så i sömmarna på viken utrustning man har o inte har för körning…inte lätt o behaga alla som tycker så olika om vilken utrustning man bör ha!
Så länge hästen verkar trivas m det den gör o inte vägrar arbeta tror jag man klarar sig bra långt med det man har i utrustningsväg för en vanlig körtur ngn gång i veckan…och inte tänker klättra eller tävlingsköra…eller?
#31 Jag kommer inte heller våga att lägga ut bilder när jag kör min gubbe…

Ja, jag har iaf inte någon baksele, svängel utan en vanlig bröstsele med dubbla ? vid magen. Jag vet inte ens vad grejorna heter. Men det har iaf fungerat vädligt bra för oss. Vi har kört Gejsa i många år med en rockard, speedcar osv.
Ett tag hade vi travsele men då sa någon i stallet att det inte behövdes utan att det räckte med en bröstsele.
Just nu är det stilltje med körningen. Har punktering på speedcaren och min rockard är såld till Finland. Köpte en annan rockard för 2 år sedan men vi måste kapa längden på skaklarna först.
har kört mina fd pållar utan både svängel, baksele o draglinor o funkat utmärkt men där ser man vad lite man vet o kan! Får nog snart gå en kurs om hur man selar hästen…hihi!
#29 Bakselen hjälper hästen att bromsa vagnen även på plan mark. Vill man ha en häst med trasiga bogar så visst, fortsätt kör era hästar utan svängel och draglinor. Någon gång så måste ju någon tala om för okunniga att göra rätt med tanke på hästarna.

#35 men man behöver inte leka besserwisser…det KAN ju vara så att inte folk VET hur man ska göra och då kan man tala om det på ett lite trevligare sätt….Inte döma ut folk direkt efter det dom inte kan….:/
Vad det gäller att lägga ut bilder och visa vad man gjort så bryr jag mej inte om vad folk gnäller på…visar för de som VILL se istället för att hitta fel…

Vilken lite söt sak! Ju mera jag ser på körbilder med shettisar desto mera vill jag ha en :) Mina seldon skulle bara vara en aning för stora, kärran likaså :/
Angående utrustning vid körning;
Jo, man får allt akta på vad man lägger ut när det kommer till körning, jag fick mig en reprimand för en tid sedan också, fast brösta, ingen svängel osv. Jag körde endast högst två gånger i veckan på våren och sommaren, det visst nog inte den som klagade ;)
Skulle man köra regelbundet året om är saken en annan. Min finnhäst visste inte någå bättre än att få dra kärran, hon var en glad häst i den situationen, ovetande om att hon blev utsatt för närapå djurplågeri ;)

#37 Tror inte dom dör av det..det stämmer som #35 säger att det sliter på bogarna i längden..men det som stör mej är att folk yttrar sej som inte ens vet bakgrunden till VRF man inte har rätt grejer..=)

#37# Ja, det är samma med mig. Jag körde ju mest till husbehov. Ibland kunde det bli 2 ggr i veckan på hösten mest för att få bort gräsmagen fortare. Och ibland en gång i månaden. Men inte 5 dagar i veckan precis.
Min häst har inte fått trasig hovar pga körningen. Förstår inte vad du snackar om. Vi har även kört ponnytrav och han fick inte heller trasiga hovar. Fast då hade vi travselen när vi även tränade.
Jag var inte kunnig när jag började köra utan frågade i affären vad jag behövde. Är väl eg inte så kunnig nu heller. Men lär nog använda bröstan även nästa gång jag tänker köra.
Skulle aldrig falla mig in att köra med brösta, baksele, Svängel och gud vet allt vad ni bablar om! jag nöjer mig gott och väl med travsele! :) och en riktigt bra Travrockard!
#0 Får jag fråga en sak?? :P Varför backar du in? :P såg att du gjorde de på en bild, tycker de ser bökigt ut :D
#19 Att ha en lång rem hängandes känns inte bra, tänk om hästen tex är på ett humör när den blir skrämd hur lätt som helst? Och hur som helst skulle jag iaf bli irriterad av det om jag var häst. Det är en bedömningsfråga, antar jag, men jag skulle aldrig våga låta en rem hänga så…
Jag tycker det är illa att man blir påhoppad för att man har en utrustning som vissa inte tycker man ska ha… Själv har jag selar med fast brösta och dubbla gjordar och eftersom det bara blir ett par turer i månaden (och jag har dessutom baksele) så tycker jag att det är ok. Jag tror faktiskt inte hästarna tar så mycket skada av det.
Din vagn är inte rätt avvägd vad jag kan se på bilderna. Tror du har förmycket vikt i skaklarna. Men det ordnar sig bara du skaffar en annan bröstsele.

Usch vad tråkigt det blir när det blir påhoppning när man lägger ut bilder….det blir ju nästan så man struntar i att göra det tillslut. En sak att man säger vad man tycker och så men man kan ju vara trevlig och inte så otrevlig som i #23….
"Stackars häst, tur att man inte är häst på det stället."……………så tycker jag banne mig inte att man uttrycker sig!!!!!!!

#43# Nej du, det håller jag verkligen med om. Herregud hästen lider inte av att bli körd med detta. Det lilla som dom körde också. Skillnad är väl om hästen får stryk och/eller får för lite/för mycket mat osv. Då LIDER en häst.

#40 Ja du..vrf…för att han har inte blivit körd på ett bra tag och jag tyckte det var bästa lösningen…det är väl det…
#42 Vad menar du me det? Hur kan du se det? Vill gärna veta vrf, då jag är under upplärning me det här me körning..lyssnar gärna på tips och råd bara det "sägs" i rätt tonläge..=)

haha, fan va löjliga vissa är alltså ;)
seriöst, vi har inte mer på våra shettisar vi kör på praktiken ;) och dem har inte dött av det ännu ;)
#45 hehe okej :D haha såg så krångligt ut ^^

#47 vad är det som är krångligt? ;) Man måste även parkera bilen mellan 2 bilar ibland…visst man KAN ju putta bort en av bilarna som står bredvid för då är det lättare att komma in, men det är inte att rekommendera *fniss* hihi

#48 *asg* 
Ni som rider era hästar, har ni även felanpassade sadlar då också????? Eller har ni en sadel som är anpassade efter ryggen på hästen? Om man inte har kunskap om selar och körning så är det väl inte så svårt att ta reda på lite grann iaf innan man kör igång. Kunskap väger inget. Jag gillar ordspråket "rätt från början". Det finns många sidor på nätet om selar och körning som man kan läsa och få lite mer kunskap.

Men me din ton så får du inte så mkt respekt me dej så folk vill lyssna…Klart man kan skaffa sej kunskap, men när 10 olika personer säger 10 olika saker så är det svårt att veta vad man ska tro till sist… och som sagt så är en "hel" sele på väg….

#40# Hon kanske backade in för att man även kan göra det. Har man en tung vagn så är det ju bra att kunna backa hästen. Nu har hon ju inte det men alla sätt är bra utom dom dåliga. *ler*

Ojojoj, vilka diskusioner… osså kommer den här kärringen också… men ta det lungt, jag tänker inte skälla på dig, för jag tycker du gör rätt som börjar med det du har,och byter upp dig vartefter. Inte är det synd om din ponny heller. Eftersom du är intresserad av att lära dig mer, kommer du att förstå varför det är bättre med den ena eller andra utrustningen. Det viktiga är ju att man förstår hur olika utrustningar fungerar. Visst är din vagn lite för lågt anspänd så att det blir lite för mycket tyngd på ryggen, men som sagt det blir annorlunda när du får din nya sele.
Skulle jag ändå ha en negativ synpunkt på dina bilder skulle det vara att jag tycker du skulle ha lite bättre kontakt med hästen. Slaka tömmar kan vara farligare än fel sele.
Lycka till med körningen, och när du fått din nya sele, bli inte kaxig mot dem som inte har en sådan.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#53# Ha ha jag gissar att du är Agge?

Du behöver inte svara om du inte vill. *ler* Välkommen hit iaf.
Kul att du fått honom för vagn och att det gått bra! Vi har ju snattrat´en del om uttrustning mm då vi kommer köra in vår lille också.
Men jag tycker att rätt utrustning vid körning är lika viktigt som rätt utrustning vid ridning. Sen tänker jag inte säga ngt om din utrustning då jag vet/tror/har för mig att du väntar på en annan sele? kommer inte ihåg vilket märke det var du kikade på dock. Du får gärna förmedla samt berätta vad du tycker då vi också ska köpa till vår lille sen.
Att skriva att hästen inte dör av det är mkt mkt fånigt.. Vart går gränsen isf? Flera här har åsikt kring utfodring, ridstil, hantering sadlar,träns mm.. men det dödar ingen häst heller. Så borde det vara tystnad från även där.. Vi har mkt mkt kunnigt körfolk här bla på shetland och säkert nya användare här.. Det gör minst lika ont i dem när de ser felinpassat och felaktig utrustning som hos ridfolk.. Jösses va hett det har gått till här ute ibland när det sågas bett och sadlar samt utfodring… Jösses säger jag bara.. då har forumet varit glödhett!!!
Mig får ni gärna kritisera men säger som pippan.. gärna med en trevlig ton då mina misstag (som jag vet att jag kommer göra som blåbär (beror på okunskap eller missförstånd)
Såg att du hade trevlig "solbränna" på en bild:O) Vart en sväng i den grekiska övärlden pippa?

Jag tycker det naturligtvis är ok att man blir tillrättavisad om man gör något uppenbart fel. Man vill ju det bästa för sin häst. Men kritiken ska koma på ett sakligt sätt så man blir emottaglig för den.
Allt "ojas" o "vojas" väcker bara irritation hos läsaren, varför inte förklara sakligt istället och kanske fråga först innan man gör förhastade slutsatser?

#56 Hihihi grekiska övärlden?? nu är jag inte me… :/ =)
Tack alla!! Såklart vill jag lära mej mer och tar åt mej det som låter bra! :D

Måste bara fråga…ni säger att det ligger för mkt vikt i skaklarna…hur ser man det???? Vill gärna titta och se själv me =)

Jahaaaaaaaaa nu fattar jag Mrs-Dibs!!!!! *asg*
#48 HAHA ;D
Ja men de kanske funkar :) men inte på min då, Hon börjar bara och hoppa runt åsså råkar hon kliva lite på skalmen och då får hon rå panik och studsar framåt :P vilket som gör att hon oxå kliver på andra sidan med.. de va inte så kul att backa tycker mig :) så jag lyfter alltid upp skalmarna

#61 Men då är det bra att träna på det! ;) Ska prova göra som du me! =)
#60 hihihi
ja tonen är rätt viktig om man vill att folk ska lyssna på en…
vill också lära mer om körning men som Pippa_ säger: -vem ska man lyssna på när mga säger olika!?! Samt gärna kritik men på ett trevligt sätt!

Ni undrar vem man skall lyssna på… Lyssna på alla, men man behöver inte tro på det man hör. Gör en egen bedömning, som ni tycker verkar vettigast. Det kanske är lite från alla, som blir det bästa. Man kan ha väldigt bestämda åsikter om olika saker, men man kan också tvingas revidera sina åsikter. Ju mer man lär sig, dessto mer inser man hur lite man kan. Och det är inte bara från de mycket erfarna man lär sig, utan att lyssna på alla, för alla har olika erfarenheter, oavsett om man hållit på med hästar i 100 år eller 1 år. Öppna era sinnen, och tänk själv.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#65# Fast du kan nog hjälpa dom rätt så mycket i sina frågor eftersom du ju gör selen och har hållit på så länge i ditt liv. :)
Jag ser det eftersom i vissa bilder så lutar skaklarna helt enkelt nedåt istället för uppåt. Skaklarna är dessutom i det längsta laget för en shettis. Inget som skadar hästen dock, men det blir en jäkla stor svängradie.
Har du vägarna förbi Bjuv utanför Hbg så får du gärna komma förbi och lära dig mer. Du kan ta hästen med dig.
Njaa så långa var dom ju inte! kanske på gränsen.. men det finns dom som kör med ännu längre vagnar med! :)
#68 50 cm mellan svängel (i detta fallet vagnen) och hasen är mer än tillräckligt för en shettis. Skulle inte rekommendera mer, just pga svängradien och att vagnen i detta fall, blir framtung.

#69 men vet du? jag har frågat ang storlek på rockard/sulky. och jag fick till svar att det inte har ngn betydelse hur lång den är.
o vad har det för betydelse att vändradien blir större?
#70 Vem har du frågat detta?
Det har ingen betydelse att svängradien blir större - jag skrev faktiskt att det är inget som skadar hästen att ha långa skaklar, men i detta fallet blir vagnen framtung.