Läst nyaste Ridsport?
Fick nyaste Ridsport i brevlådan igår. Hann läsa lite innan jag måste åka till Lyrik.
Där stod det en artikel om Hästslakt i Mexiko. Att de lastar tusentals hästar i USA och kör över till Mexiko för att slakta dem där. De som inte dör eller blir allvarligt skadade under transporten dit, dör en vidrig och plågsam död på slakterierna i Mexiko. De bultas/skjuts inte hjäl, utan de blir huggna i nacken för att träffa ryggmärgen.
Flertal försök innan de "lyckas" att döda hästkrakarna. På den ställen hade de bultpistoler - som knappats funkade. Ska vara ännu vidrigare förhållande för hästarna där än slakttransporterna till Italien mm.
Det finns en länk i tidningen, men den vågar jag knappats att se på. De varnade för obehagliga bilder. Kan lägga in länken här om någon vill i em.
nej vad hemskt…..tråkigt att höra sånt här för det är ju sjukt.

usch, det låter äckligt hemskt ! stackar hästar :(
#1 Jag blev chockad när jag läste tidningen. Som tur var är det inga bilder i den.
Kan lägga in länken i em, när jag kommer hem från jobbet. Har tidningen hemma.
#2 Nu kommer jag inte ihåg exakt, men det var över 30.000 hästar från USA som går detta grymma öde till mötes i Mexiko.

Läste det…
Blir så helvetes, jäkla förbannad! (Nu måste det ju ändå vara tillåtet att svära)
#6 Tack. Ska inte kolla den.
Det där är helt sjukt!
Och nu till en fråga som inte hör hit riktigt, men stod det någonting om Älvsby Ryttarförening i den? =)

#6 länken funkade "tyvärr" inte… eller hur man ska formulera sig..

Provade att öppna länken nu å den fungerade inte för mig heller
Kan inte få den att fungera ifrån tidningen heller :/ hmm… Är inne å söker hos the Houston Chronicle nu istället, går trögt…
Nummrets ridskola är Äppelviken.
Står även lite på Ridsports hemsida. www.tidningenridsport.se sök på hästslakt.
Jag förstår helt enkelt inte varför alla i usa skickar sina hästar till mexiko ? , sedan det brutala sättet att avliva hästen , genom att hugga den i längryggen för att sedan kunna hänga upp den i bakbenet och skära upp halsen ?, Och jag tyckte vi i sverige var elaka mot hästen genom att skjuta med bultpistol så hästen dör på fläcken , sedan avbloda den , Då märker man ju iaf att vi i Sverige är "snälla" genom att avliva hästen så att den inte hinner känna något , Men sedan finns det ju flera andra sätt också , man kan ju välja mellan spryta och pistol.. Hemskt att läsa att det är såhär i världen,, ! åhh jag blir så j*vla arg och Ledsen på samma gång då jag tänker på alla dessa hästar om transporten dit, säkert inget vatten eller inge mat, sedan att dom säkert trängst flera stycken i dessa "transport lastbilar" och SEDAN PLÅGAS PÅ DETTA SÄTT sina sista minuter i livet!!!

de i USA skickar väl hästarna till mexico på samma sätt som vi skickar våra till Tyskland och Italien…

#13 "Vi" och "vi", det beror hur man definierar det ;) Jag gör det inte iaf. Men ska jag vara ärlig tror jag faktiskt att det är vanligare att amerikaner skickar iväg sina hästar an att vi svenskar gör det…
Och varför i hela fridens namn har man förbjudit kommersiel slakt av häst i USA. Är det inte uppenbart att det skulle få nåt sånt här till följd? Dessutom ser jag inte vad det är för fel med att slakta hästar, så länge det sker humant.
Men det som sker i Mexiko är helt vidrigt, låter det som.

#15# Ja, det är ju just det vidriga som det handlar om ju.
Har kollat upp lite mer information om lagändringen som resulterat i att allt fler hästar exporteras till slakterier i Mexiko och Kanada:
- Beslutet togs efter omfattande lobbande från djurrättsorginisationer
- Efter beslutet ständes USAs enda tre (!) slakterier för häst ner. Slakterierna var ägda av icke-amerikanska företag och inte heller då var förhållanderna för djuren nämnvärt goda.
- I lagändringen så förbjuds även import och export av hästkött, dvs man har förbjudit amerikanerna att äta hästkött.
- Men om man får tro det som står på flertal ställen så är detta inte ett problem, då amerikaner inte äter häst (bla för att de betytt så mycket för deras historia) Detta är dock ett påstående jag finner underligt eftersom rent logiskt så borde hästar tillhört föda i "Vilda Västern" För inte kunde man då när en häst dog låta så mycket kött gå till spillo?
Av det här drar jag slutsatsen att lagändringen var ett misstag, istället så tror jag man vunnit mer på att skärpa reglerna för hur djuren skulle hanteras (både under transport och på slakterierna)

har det inte funnits en länk till en film om just det här?? hästar som sticks i nacken och sånt? 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
En sak som slog mig när jag kollade på bilderna till artiklen här ovanför var… alltså, jag förstår inte hur de kan jobba där… hur de kan göra som de gör….jag hade ju mått så sjukligt dåligt av det… det är hemskt..
Håller med dej #19. Hur står dom ut med sej själva?
Det är ju svårt för oss hästmänniskor att tänka oss att vi skulle göra sådant, men dom är nog bara hjärtlösa människor.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
Fast å andra sidan, de kanske är fattiga mexikaner (ja nu har jag fått för mig att många mexikaner är fattiga och lidande) och de är derasd ändå sätt att få någon inkomst… att jobba på såna slakterier… där allt ska kosta så lite som möjligt…

Fattigdom är vanligt förekommande i mexico, du är absolut inte inne på fel spår Zadeira.
De ligger även efter rätt mkt i djurhållning utav olika slag i den generella populationen…
Mm, det var det jag hade för mig, att de är ett fattigt land med sämre djurhållning och för dem är det kanske inget konstigt eftersom det fungerar så där…
Visst är det hemskt att se på, men de ser ju inte på det på samma sätt som vi gör.. Här i Sverige (och även många andra länder runt om i världen) så har vi ett helt annat synsett på djuren och deras "värde".. Där är djur djur och människor är människor, vi är mycket mer värda än vad hästarna är.. De tycker inte att det är så konstigt, de har ju gjort sådär ett tag nu och det är som en helt naturlig sak för dem.. Tragiskt men sant..

Sedan är det ju krig kanske och många människor lider och dör framför deras ögon. Då är ju ett djur inte värt något för dom mer än mat. Men grymt är det iaf. Dom kunde väl åtminstonde slakta på ett värdigt sätt ändå. Varför måste djuren lida innan dom dör?

Är varken krig i USA eller Mexico även om USA deltar och driver krig just nu.

Jag pratar helt allmänt. Och krig har det ju varit i många länder. Och är fortfarande. I en del länder blir man stenad om man är otrogen tex. Hur kan man då tro att man är human i slakten med djur? Förstår du hur jag tänker nu kanske?

Jag brukar inte vara känslig, men nu mår jag illa… kollade på bildspelet…. fyyy