Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: beteende
Läst 1770 ggr
tessa
0

Hjälp, vad ska jag göra?!

Hej!

Måste ber er alla hästkunniga om råd.. det är nämligen så att det hände en liten olycka strax innan vi flyttade till det nya stallet. Jag gick med hästarna i grimma, båda två på framfartvägen på väg till hagen. Det var mörkt och det kom en bil. Föraren såg oss garanterat men ignorerade att sakta ner särskilt mycket, och när hon passerar oss kör hon nära, intill oss plus att bilhjulen kör ner i en av alla gropar i vägen och skvätter upp en stor vattenpuss mot hästarna - det skvätter och plaskar till rejält (pga bilens hastighet), hästarna blir rädda och tvärvänder galopperandes till stallet. Båda blev väldigt skärrade och "stissiga".

--> Nu har jag upptäckt att min Yrla är jätteskraj för bilar Gråter Tidigare har det inte varit några problem.Vi var ute och red idag, visst att hon hade lite extra överskottsenergi men hon blev istadig när en bil närmade sig, spände sig och när de t.o.m sakta körde förbi oss for hon en gång ut på åkern intill, en gång vände hon och galopperade iväg en bit samt slet sig från mig på väg hem då jag ledde henne. Som tur var hände det inget allvarligt, pållan gick att resonera med men jag blev rädd, bekymrad och undrar hur jag på bästa sätt kan få henne att känna förtroende i trafik och bland bilar igen?!? Jag håller mig gärna ifrån trafik så gott det går, men nu bor pållarna på landet, och där kör det en del trafik, även på de små grusvägarna.

Funderar på att be min snälle sambo att bilträna med oss imorgon, att jag leder Yrla och han får köra förbi oss ett flertal gånger, fram och tillbaka längs en väg, sakta och lugnt meda jag berömmer henne när hon tar det vackert… eller vad har ni för tips och råd? Jag blir förtvivlad, - Ridturen var hemsk - sådan här kan hon inte fortsätta att vara, det blir farligt för oss alla… Gråter

Hilfe?!

Mvh Tessa och en bilskrämd Yrla

Snuttan2
0

Eftersom du antagligen spänner dig med, har du någon bekant eller i stallet som är duktig hästmänniska som inte är emotinellt bekymrad i det hela som kan leda/rida henne istället för dig i början?
Kan hjälpa henne att komma över det och dig att se att det itne är så farligt som du kanske tror.

Prova att först jobba på att vara nära stillastående bil som inte är igång kanske även för att sedan försiktigt, dag för dag försvåra det hela.

Mangis
0

Jag håller med Snuttan helt. Det är nog lika mycket din upplevelse som hennes som gör det så mycket värre. Träna, förutom det Snuttan sa, också på att övervinna din egen rädsla.

Faxlin
0

Börja med stillastående bil. Låte henne gå fram och "hälsa" på bilen. Sedan kan ni fortsätta med att starta bilen. Låt henne hälsa även då. När det funkar utan problem för er båda så går ni vidare till att bilen rullar förbi er sakta. Sedan bara lugnt vidare till snabbare och snabbare. Och närmare och närmare. Det kan ta tid, men låt det ta tid så har du snart en häst som är som förrut.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

tessa
0

Tack för era råd! Tyvärr har jag lite svårt att dagligen träna detta då jag själv inte har körkort och inte alltid har skjuts till stallet, men jag ska försöka..!

Saken är den att jag inte hade någon aning om att Yrla hade fått sådana "men" efter den tråkiga händelsen, förrän idag, då det verkligen visade sig.. Så från början var jag lugn och cool som vanligt. Mötte först en traktor med kärra, vilket fick Yrla och mig att hamna på en stubbåker.. tyckte inte att det var så konstigt eftersom den skramlade så, men när hon reagerade likadant mot en bil med hästsläpp samt ett par helt vanliga bilar, så blev jag riktigt konfunderad.. och då blev jag föratåa mer spänd och orolig, är inte alls van vid sådant här =(

Men jag ska försöka följa era råd och låta henne bekanta sig ordentligt med "den röda faran" imorgon…

thilda-
0

Prova med en helt avstängd bil.. kanske din kille/make? :P sitter i åsså kan ni typ prata eller ngt ^^åsså då kanske hon får en chans att snusa på bilen lite ^^

tessa
0

Det äår säkert nyttigt… =) Fast Yrla är inte skraj på det sättet, det finns bilar parkerade på gården som hon passerar utan problem.. det är när de är igång och passerar oss, som hon antagligen associerar till den otäcka bilen som skrämde henne så mycket och sätter detta i samband med att bilar som passerar henne kommer att göra likadant = är farliga..?!

Snuttan2
0

Hur är det om bilarna kör förbi hagen, reagerar hon då?

tessa
0

Nej, inte vad jag sett… nu ligger hagen några meter från vägen, och jag upplevde att tösa blev stressad då vi gick på vägen..

Hon reagerade inte förrän fordonet närmade sig och kom rätt nära. Då kände jag att hon fick en känsla av panik och bara ville bort från det otäcka.. dock utan att skena iväg men ändå ta sig en bit bort utan riktig kontroll =(

LinaN
0

Vill du ha hjälp Tessa är det bara att höra av sig. jag har sambo med bil o vi ska ändå snart ut på det hållet o börja ställa iordning harrys box…. hästarna ska ju snart in så vi är ändå på det hållet till.

jag kan ju både rida o leda yrla så dina nerver itne smittar av sig (sånt kan ju vara undermedvetet vet du…. så även om du inte är medvetet nervös kan det ändå vara kruxigt)

Hur gick det med Enaldo då? hur är han mot trafik nu då?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Snuttan2
0

Har ni provat något mer? Hur har det gått?

tessa
0

Snuttan: Det har inte hänt någonting sedan jag skrev tråden.. jag har tyvärr inte haft någon möjlighet att bilträna, då min sambo jobbar borta under vardagarna, men denna helgen ska vi minsann träna. Men jag tror att tösa har taggat ner några hekton, men tyvärr verkar det inte hjälpa att hon går intill bilvägen då hon betar i hagen.. tror att hon ballar ur just när bilarna passerar henne, eftersom det var så den tråkiga händelsen skedde…

Lina:  Om du har tid och lust får du mer än gärna komma ut till oss och hjälpa mig! Om du har svårt att ta dig ut, kanske du kan åka med oss, om det är på helgen - vardagar brukar jag åka buss =) fast du får kanske mycket nog att göra om du ska flytta snart… vi kan hjälpa varandra =)

tessa
0

ja just det… Lina: Jag har inte testat Eneldo i trafik sedan det tråkiga skedde, men han är otroligt cool och stallägaren och jag ska rida ut tillsammans i helgen, så jag tänkte pröva honom då, - känns tryggt om man rider med någon mer. Eneldo brukar följa den andre hästens exempel, så är den lugn, är Eneldo lugn..

Men ni kan ju tänka hur snabbt det bvar iväg då Yrla blev skrämd av bilen, Eneldo var inte långt efter en sprinter till Yrla… Ibland tror jag inte att han förstår varför han gör vissa saker, bara att han gör det för att Yrla gör det…. ;) Synd att hästen med lite nerver bestämmer, men så är ju pållarna flockdjur också..

LinaN
0

Om du bara ser till att det går att få tag pådig Tessa så ska det nog gå att ordna!

Det är itne så mycket att ordna inför flytten, det löser sig relativt lätt den dagen vi väl flyttar honom (vilket ser ut till o bli tisdagen den näst sista oktober.) jag ska bara åka o hämta mina grejor på hednaheim o sen är vi "färdiga" med avarandra….

o sen hämta hästen från betet.

tessa
0

jag ska försöka vara kontaktbar.. ;) Fast igår tror jag att jag tappade min mobil på fältet dät vi red… typiskt! ;)

Men hojta när det närmar sig, så hänger jag på er! Men ni trivdes borta vid Hednaheim? Undrar fortfarande vart Calle tar vägen..? ;) Skönt om flytten går smidigt, själv hade jag sjukt mycket saker, det tog liksom aldrig slut…. hästarna var den lättaste biten ;D

gejsa
0

#14# Men åk dit och ring efter din mobil så hör du väl var den ligger. :) OM du inte hade ljudlöst på förstås.

tessa
0

#15: det gjorde jag igår men hörde inget… =( Fast klockan var nio på kvällen och becksvart så jag gick inte runt så länge, får leta vidare idag, då det fortfarande är ljust..

LinaN
0

Tessa, har ni drag på er bil?

vi vill flytta innan månadsskiftet nu, vill ha hem hästen.

Men vi har problem o hitta bil med drag.o jag ahr itne råd o hyra….

tessa
0

Tyvärr inte, annars hade ni gärna fått låna den!

Vi hade själva jättebekymmer med att just hitta en bil med drag att låna då vi skulle flytta, har inte heller råd att hyra… det hela löste sig till slut då vi fick låna en bil av en hygglig familj i stallet.

LinaN
0

aha :D vad snällt!

Men kunde du hjälpa till o flytta Harry? Behöver en vuxen till, ev hjälper bägge hästskötarna till, men vill ändå ha en till vuxen med.

ska försöka få tag på bil o sen få harry til ltegen så sanrt som möjligt.

tessa
0

Hoppas det löser sig med bil!

Jajjemän, bara du hojtar så fort du vet när, så att jag kan planera in det hela - har ju pållarna mina att sköta varje dag ;) Men jag hjälper gärna till! "Mitt" stall ligger väl på vägen till Harry så en idé är kanske att plocka upp mig på vägen sas? Lånar du fredriks transport tro?

LinaN
0

jo det är fredriks transport jag kommer använda ^^

o vi kan ju plcoak up pdig på vägen…. bara ajg har nr o så så du kan göra dig iornding o vara beredd… vi komemr ju då köra så harry kommer på kvällen, typ så vi är på tegen vid 18-19 snåret.

tessa
0

Kommer hästskötarna att sköta harry nu när ni är tillbaka i vbg?

tessa
0

Men den funkar ju bra.. =) Ja, det skulle ju funka jättesmidigt, så har jag "gjort" hästarna när ni kommer.. har du mitt nummer? kan messa dig det annars.. vilken dag tror du att det skulle kunna bli? =)

LinaN
0

Jepp, får tillbaka bägge tjejerna :D

Både Elin o Siri, Siri hjälper till på helgerna o Elin har måndagar o onsdagar. Så det är perfekt :D

Ska bort til ltegen nu om en liten stund o hämta nyckeln till sadelkammaren.

tessa
0

Vad skönt för dig…

Detta blir säkert bra, håll kidsen i stallet på plats bara.. ;)

Hälsa Fredrik från oss! Vill prata med honom, men lär väl träffa honom vid flytten om inget annat.

Vad är det för häst/ägare till den andra boxen?