Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 394 ggr
Sussi
0

Varför gör hon så?

Igår åkte eksemtäcket och medel på på issikkan eftersom hon hade börjat klia sig. När jag släppte ut henne i hagen igen så började andra hästen att jaga bort henne. När issikkan försökte komma och äta fick hon sig en spark, hon gav tillbaka och så var striden igång.

Jag fick lägga ut tre högar med hösilage så att hon skulle överhuvudtaget våga sig på att äta. Idag var det likadant.

Visserligen ser islänningen ut som ett rymdmonster i sitt täcke men nog sjutton måst ju den andra hästen känna igen henne.

Varför gör hon så? Tycker synd om henne som först måste ha täcke en varm dag och sen ännu bli helt utfryst.

gejsa
0

Kanske lukten. Du har ju satt på ett medel som luktar starkt. Det är det enda jag kan komma på.

Sussi
0

Jo fast medlet har hon haft tidigare på utan täcket och då gick det hur bra som helst. Det måste bero på täcket på nåt vis, kanske huvan.

Idag stred de igen, hoppas att det går över snart. Tur så har de inga broddar nu iaf!!

gejsa
0

Verkar konstigt faktist. Hur tycker du att det verkar annars medlet? Började att smörja för några dagar sedan på Fille. Men bara kvällstid. Har inte känt några knott än. Tror att dom är värst för min häst.

Sussi
0

Ja det är underligt, fattar ingenting. Hon hugger efter isisen i stallet också, öronen i nacken så fort hon får syn på henne om täcket är på! Suck.

Än så länge är det svårt att säga om medlets verkan eftersom det är ganska tidigt på sommaren än. Jag sätter på med en svamp på hela henne varje morgon sen sätter jag ännu täcket på. det doftar starkt så sku jag vara ett knott skulle jag nog flyga förbi isisenFlört Jag har bara svårt att få bort lukten från händerna efteråt!

Tror du annars att jag har spätt ut det för mycket, jag har en halv flaska medel blandat i ett vanligt ämbar som är halvfullt. Alltså ca 5l vatten och en halv liter medel.

Masserar du in medlet eller duttar du bara på Fille?

Igen kommer jag med frågor…

gejsa
0

Just nu så duttar jag eller masserar det är väl nästan samma sak med svampen över manen, luggen, svansen, skapet och längs under magen. Jag tar ca 1 dl och 3 dl vatten. Skaka väl vid användning. Jo, jag vet att det är svårt att få bort på händerna. Men köp engångshandskar och använd eller diskhandskar. Fast diskhandskarna blir himla äckliga efter en månads användning.

Nej, jag bara tänkte att många isisar brukar ju börja att klia sig på en gång när knott och mygg kommer. Och då tänkte jag om du hade medlet då så kanske du hade märkt skillnaden redan nu.

Sussi
0

Jag började tidigt med medlet, vet inte om det ens fanns knott då jag började ännu så när knotten kom hade hon redan medel på. Vem vet, kanske hon skulle ha börjat klia sig annars om jag inte hade haft medlet. Nu finns här ju mycket mådd men hon har inte börjat klia sig ännu.Skrattande Visserligen såg jag henne klia sig i hagen och då åkte täcket på, hon kan ju ha kliat sig för någon annan orsak än knott men här tas inga risker.

Hmm, jag har mitt tre gånger mera utspätt. Borde kanske hälla i resten av flaskan. Jag är bara rädd att medlet inte kommer att räcka hela sommaren, jag msåt ju sätta medlet på hela henne, precis överallt, utom benen då.

Jepp, engångshandskar ska inhandlas snarast!

gejsa
0

Ja, om du måste sätta på det överallt så går det ju åt mycket. Jag använder mest där jag skrev förut. Men så använder jag det på dom andra hästarna när dom får sår eller om det är mycket mygg för dom. För det är ju ett bra myggmedel även för hästar som inte har eksem.