Har ett problem...
När jag rider dressyr med min foderhäst krabat så har jag ett problem. Min ridlärare säger att jag ska ha korta tyglar när jag rider dressyr, men då blir jag så himmla stel och det märker han av så han går inte ner på tygeln och blir svår att böja och ställa.
Men om jag har långa tyglar blir vi båda slarviga (mest jag) och hängiga. Så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Vill gärna ha mycket råd och åsikter.Jag vill ju inte att han ska bli dålig pga mig…
har ibland samma problem som du, ska bli spännande med råd o tips.
/Elin

Är det ingen som vet!!!???

Varför blir du stel? Man måste titta på ryttaren.
Helena

Läste på att annat forum om en ryttare med samma problem, där kom de fram till att hon hade dålig ballans och höll balansen i hästens mun när hon kortade tyglarna… Så, öva upp balansen och se om det går bättre

har lite samma sak med min häst, eller tja. i lite lägre form bär hon sig jättebra, jobbar jättebra i formen. sen när man kortar upp tygeln försvinner rörligheten, och hon börjar gå emot och tycka "fy va jobbigt!" var bara mjuk i handen och fortsätt rida. om hästen går emot för du inte hålla den i munnen, då blir den ännu mera spänd och låst. fråga din tränare, du betalar ju henne för att få hjälp ;)

okej tack, detta har länge retat mig.

#5 Jag har fråga henne men hon är extremt envis och hon säger att man ska ha korta tyglar. Bara för hennes häst är typ asfin och gör allt hon säger…

Vad har din tränare för utbildning? om hon inte är pedagogisk eller nog att säga varför, så vet jag inte.. funkar det bra med din tränare annars?

#8 Min ridlärae är utbildad och allt det där, men hon är mycket speciell. Det är inte så många som vågar rida för henne för att hon säger vad hon tycker och skäller åt alla, på ett bra sett så klart! Hon är inte en sån där ridlärare som säger att man är jätte duktig, när man igentligen suger.om ni fattar vad jag menar.Så jag tror inte att det är hon som är problemet, för det är hon som typ lärt mig att rida ordentligt.

#9Fast hon måste ju förklara för dig, du får vara envis tillbaka ;P

Säger som Loa.. Visst är det bra med stränga och ärliga ridlärare ibland, men dom ska kunnaförklara varför du ska göra som du ska, speciellt om det känns konstigt. känns det bra annars? har du sett ridläraren rida? tkr du att det hon säger/gör är bra annars? :)

Nu har jag löst det. Jag har blivit lat!Så nu blir det rida av i framtiden. Tack för hjälpen i alla fall.!:)