Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 4341 ggr
juliajuldurevaldsson
1

Svullen kotled

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, igår (torsdag) vaknade jag och när jag kom till stallet på morgonen var ena (från kotleden och 5-7cm upp) lite svullet, det var inte så varmt till skillnad från de andra benen. Så jag tog lite kylbalsam på men det hjälpte inte särskilt mycket. Jag gick lite med henne för att se om hon var halt men det var hon inte. Och hon är inte halt än idag. Hovslagaren skulle komma den morgonen så jag frågade honom om råd och han sa att jag kunde ta ut henne i hagen så länge hon inte var halt. Eller så kunde hon stå inne lite och ha ett stallbandage på. Och det har hon gjort idag. Vad tycker ni jag ska göra, har rådfrågat vetrinären och han tyckte att om hon inte var halt skulle jag avvakta och hon kunde vara ute. Men som sagt, vad tycker ni? :)

[RC1393]
0

Personligen hade jag låtit min häst gå ute. Det händer ibland att de får svullna ben, de kan ha sträckt sig, fått lite gallor eller så, och då är det oftast bättre att de får röra på sig än att vara stillastående. Verkar hon däremot inte som vanligt, t.ex. står stilla mycket, verkar hängig eller liknande så skulle jag kalla dit veterinären, men jag tycker det låter som att det inte ska vara något allvarligt, det brukar ofta reda ut sig själv på en eller ett par dagar.

Stallmima
1

Det är bättre att hästen är ute om den är haltfri. Om den haltar skulle jag nog ha den ute i en mindre hage ensam

smellcaramell
0

haltar hästen - låt den vara lindad i hage

haltar den mycket - låt den vara inne

markerar hästen inte alls - låt den vara ute

Det är min egen regel, tycker många idag är för fjåsiga med hästarna och tror de går sönder för minsta lilla, vet att det finns forskning/studier som visar att hästar på lösdrift inte är skadade lika mycket som uppstallade hästar till exempel, även om många, främst tävlingsryttare aldrig skulle ha sina hästar på lösdrift p.g.a. "skaderisken". Sedan beror det dock på orsaken till eventuell hälta, i vissa fall är ju boxvila bättre, om det till exempel är halt i hagen och hästen markerar är det kanske bättre att hästen står inne för då kan just halkan vara orsaken till att hästen har ont :)

Gladflicka
0

Hej, om hästen fortfarande är svullen hade jag ringt och rådfrågat veterinär, eller snarare Jag hade åkt till veterinären. Men ring och prata och se vad veterinären tycker? Vissa skador visar sig inte genom hälta men kan bli betydligt värre ändå om man väntar. Lycka till!

Cezanne
0

Jag skulle släppt ut hästen i hagen som vanligt om den inte haltar. Hästar kan iland vara lite svullna på morgonen men det går över när de rör på sig.

Skulle hästen bli halt eller ingen förändring ske med svullnaden på några dagar skulle jag ringa veterinär och rådfråga.