Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1493 ggr
Carolinefvs
0

Den eviga bettfrågan

Precis som rubriken lyder så har jag beslutsångest om vad jag ska använda för bett. Min häst rids just nu på ett gummiklätt babypelham, vilket hon verkligen trivs superbra på! Med pelhamet tuggar hon verkligen på bettet, har ett jämnt sug och jag får en väldigt fin känsla. Dock vill jag gärna ha ett bett att variera med, men vet inte vad som kan passa. Tredelat är ingen hitt, har peovat olika typer och upplever att hon biter sig fast och blir spänd. Har även provat ett waterford, vilket hon trivdes helt okej med men det var inte optimalt. Vad skulle ni testa? Ett vanligt rakt bett? Tvådelat kanske? Alla förslag mottages gärna! :)

ElisabethB
0

Varför byta om hon trivs med bettet och du tycker hon fungerar?

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Carolinefvs
0

För att variera trycket i munnen samt på tungan :)

ElisabethB
0

Ok. 🙂Kanske ett delat D-bett skulle kunna vara något? Tror iaf att ett massivt bett skulle vara bra för din häst..

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Zelmabus
0

Min hästs favorit är tvådelat lock up från bombers, det kanske skulle kunna va något ?

Tusen
0

vad som helst utom tvådelat ka vara värt att prova. Varför inte ett bettlöst?

Carolinefvs
0

Rider på bettlöst emellanåt men funkar dessvärre inte när det är kallt och hon har överskottsenergi - trots att hon är lydig och väluppfostrad händer det att hon får fnatt ;) Har provat ett D-ringsbett, ingen hitt. Funderar på att prova ett kimblewick med tungfrihet, samt ett tredelat sötmalmsbett - hon kanske gillar något av det ;) någon som har erfarenhet av dessa? :)

smellcaramell
0

Jag har ridit på alla möjliga bett, kiblewick har funkat på första medryttarhästen som gick super på det medan nästa avskydde det (främst tungfriheten tror jag dock). Är hästen het föredrar jag att rida på dubbla tyglar och pelham, helst tredelat. Är hästen lugn vill jag gärna ha ett vanligt tredelat eller detta :

http://www.hooks.se/produkt/d-ringsbett-horsepowerr/45981/45982/

Men det bästa är väl att prova massor av olika bett för alla hästar passar inte med alla bett heller som sagt, låna av folk du känner, fråga i hästgrupper på fb och liknande om någon har bett att låna ut så du kan prova utan att behöva köpa massor av bett för en förmögenhet och du sedan bara kan rida just din häst på ett av dem. 

Kan dock säga att jag föredrar ledade bett när jag rider dressyr då man kan påverka  de olika sidorna separat på ett annat sätt än med ett rakt bett, speciellt på känsligare hästar och absolut om bettet har någon form av hävstångseffekt så som kimblewick(hade det endast på uteritt och i hoppning på fd medryttarhästarna)

Carolinefvs
0

Provade ett tredelar med koopar och sötmalm igår, värsta bettet jag någonsin ridit på! Hon fullkomligt avskydde det, så tredelat kommer nog inte funka alls. Jaja, jag får väl prova vidare då ;)