Halt häst vid besiktning
Skulle ha besiktar en häst+röntgen men hästen hann bara trava ett varv i lina och visade sig att den var halt. Har provridit för 2 veckor sedan och då var den inte halt och den har ridits efter det. Vad gör man? Backar? Avvaktar och bokar ny besiktning?
EDIT: Gick inte besiktningen vidare med ledbedövning och röntgen, när du nu ändå hade bokat det?
Ja, det kan ju vara att den bara halkat i snön i hagen.. Där har varit flera tränare inblandade bär jag provred så då skulle dom ha sett det. Nej, avbokade allt och planen är att låta den vila någon dag, kolla den och är den ok boka ny tid. Men man får ju lite "kalla fötter" när sånt händer mitt i allt..
Jag skulle ha avvaktat och låtit ombesiktiga om jag gärna velat ha just den hästen. Precis som människor kan även hästar göra sig illa ibland och alla hältor beror inte på att hästen är livslångt skadad.
Jag köpte min ena häst trots hälta vid besiktningen, fick reservation på den nytecknade försäkringen som jag sedan besiktigade bort senare. Han var dock röntgad UA på det benet han var halt på och hade inte haltat vid tidigare tillfällen där jag sett honom longerad och riden.
Inget jag rekommenderar, men i mitt fall gick det bra. Han har inte varit halt sedan dess - förutom den gången då han fick en pinne i benet, men det säger ju sig självt…
http://hastinspiration.blogspot.com/
https://www.facebook.com/Fotografagneswadenback
Om du verkligen gillar hästen så vänta lite och gör en ombesiktning . Är den fortf halt då hade jag backat
Är det en liten hälta hade jag också gjort en ombesiktning lite senare bara, det är inget ovanligt att det är nån liten vrickning eller så som påverkar dem lite nån enstaka dag och att de går igenom felfritt någon vecka senare.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst