Omskolning av galoppör!
Hej mina hästälskande vänner ! hoppas allt är bra med er! :D
Det är så att jag fått ett erbjudande på en unghäst (3 år), fullblod , sto. som inte vill gå på galopp banan längre. Hon rids idags läget vad jag vet men är nyfiken om man ska börja om helt från början när man ska skola om henne till ridhäst ?
alltså jobba mycket från marken och longera osv?
Jag har aldrig skolat om en galoppör men har ridigt en ex. galoppör och hon är banan in till engelskt fullblod (rasen) för min del. Kommer så klart ta hjälp av tränare och så men tänkte höra runt lite här om ni som har skolat om har några smarta tips !
nån gång måste vara den första ;)
ett bra bett till en unghäst ? :)
och vad brukar ett engelskt fullblod ha i "sadel storlek"? fullblod överhuvudtaget :)
och gärna ett tips på några bra foder, kanske är det ett foder ni använder till era eller bara vet något bra foder, vill ju att hon ska bygga muskler men känner att jungeln av foder,bett och sadlar gör att jag river mitt blonda hår till så tussar ! ^^
(vill inte ha elaka kommentarer om något här tack på förhand)
Tackar på förhand! <3
åå, tycker det är såå coolt med fullblod! ang omskolning har jag ingen aning, beror ju på hur hon är nu, om hon är riden osv. men känn av vilken nivå hon ligger på och ta det därifrån. Har hon blivit riden innan, så testa att logera lite, rid lite och se vid vilken punkt du tycker att hon behöver tas från, om du förstår hur jag menar.
Jag gillar att rida på tredelat med fasta ringar och på min förra unghäst red jag med ett sånär som är tredelat och de två yttersta delarna är svarta och den i mitten typ koppar, funkade bra, hon gillade att arbeta med det bettet.
Har hästen svårt att svänga eller har dåligt balans så testa full cheek bett.
I sadelväg så finns det inte en viss storlek passar en viss typ av häst. Det finns tusentals (känns det som) olika märken, olika storlekar, olika utformningar, olika färger, olika i allt. ingen sadel är den andra lik och det är samma med hästryggar. Ta ut en sadelutrpovare om du inte är erfaren och låt den prova ut en sadel som passar. Fel sadel kan i bästa fall bara förstöra en del av din ridning och i värsta fall förstöra hela din häst. Säger det igen bara för att få det tydligt. Rätt sadel är det viktigaste enligt mig.
och sist så ang foder, jag gillar grov 125/90 (finns några olika minns inte vilka som är för vad) för hästar som behöver sätta muskler, funkat alldeles utmärkt för mig. Fodret är från granngården.
Stort lycka till!
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Okej tack så mycket för svaret ! :D
Jag tog hem en unghäst i sommras som dom sa vad grundutbildad men hon kunde ingenting, verkligen ingenting. Så jag fick börja om frn början med henne :)
»♛❣❣Hälsningar❣♛«
Jag har aldrig haft en häst själv så jag är inte expert. Men jag har ridit galopphästar och dom börjar ridas redan vid 1års ålder oftast. Så om hon är 3 år ska du nog fortsätta rida henne, känn av lite så det inte går för fort fram och prova lite vad hon kan. Sen ska du nog jobba mycket på marken med henne, då galoppörer i regel är stirriga då dom kommer direkt från banan. Så du och hästen får ett starkt band på marken, för annars är det svårt att få det från ryggen.
Så mycket jobb ifrån marken tror jag på. Men också från ryggen :)
Har heller aldrig jobbat med en galopphäst men jag skulle tro att hon vill vara häst ett tag, känna in omgivningen lite och njuta av tillvaron. De flesta hästar (vad jag har fattat det som) som har haft mycket banträning är väldigt inne i det och vill prestera, de kan vara stirriga och kännas som att de är på väg hela tiden.
Först och främst skulle jag knutit band med henne, jobbat från marken mycket och känt av läget. Provat mig fram i ridningen och tränat hjärnan mycket, fått henne intresserad av mig och vad jag vill genom olika träningsformer - både på marken och på ryggen.
Angående foder, jag är för stråfoder, helt klart, hitta så bra hö som du bara kan och ge gärna lusern hackad strå. Det är naturligt för hästen och de får i sig det dem behöver, de håller vikten lätt och de blir inte överenergiska, det stoppar huvudet lite, behöver man mer go i sin häst så kan man ju prova att ge kompletteringsfoder. Till min gamla har jag fått ge komplement eftersom han inte är så lättfödd men nu när han är pensionär så får han bara stråfoder och han är fin i hullet året om trots sin höga ålder.
Vad roligt att få en ny häst!

Fråga vad den får för foder och ta bort typ alla kraft. Gortsätter rida den som den är van ett tag och börja sen lära den dressyr, gå över bommar osv. En del galopperar kan en del dressyr, andra kan inte ens gå i form så det är svårt att ge tips på förhand. Dom brukar vara rätt lätta att skola om. Tänk bara på att inte sitta och hålla ett ordentligt, stadigt tryck i handen hela tiden. Det blir lätt så på heta hästar. Gör du så så laddar den och när du släpper minsta lilla så sätter den iväg. Ta och ge med mjuk kontakt.
Skynda långsamt så går det fortare.
Tyvärr så blev det ingen galoppör då livet sket sig lite .. Är så sjukt sugen på häst speciellt ett projekt som jag får jobba med och ta fram men som ska vara snäll så klart .. Men det kanske kommer senare i livet .. :/
Tråkigt att höra. Det kommer fler chanser i livet 🙂
Jag har börjat sätta igång ett fullblod från lång vila, och igår flög jag på huvet, om de kan trösta dig, så får du tänka på allt dåligt med hästar för en stund och sen när det passar ditt liv så kommer du säkert hitta en perfekt häst för dig, haha 😛
Haha ah de var nog en tröst ;D har inte ridigt sen i sommras så det börjar klia i fingrarna xD