Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterbilderfilmer
Läst 649 ggr
CBA
0

Bilder från tävling

Vi hade visst en paparazzi som smög runt med kameran :o)

Jag har nummer 101, den enda som red med solglajjer, lila ridbyxor, arabskimmel med lila nosludd och den enda med westerntyglar…nu har ni fått ledtrådar så det räcker om vem av alla på bilderna jag är Flört

Och ja, jag vet…jag har konstiga miner på bilderna…jag ber om ursäkt för det *skratt*

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

CBA
0

OK…mitt senila lilla pucko kanske ska sätta in länken oxå *suck*

http://medlem.spray.se/anderswittur/

Linda
0

Hi hi såg dig faktist:)

-Berätta hur gick det?

Spännande, ser ut som ni hade roligt=avundsjuk..

Linda
0

Hittade resultatet nu, vad kul och grattis till hjälmen!

CBA
0

Om du går in på mitt inlägg "I morgon smäller det" under tävlings fliken till vänster så kan du läsa mer om hur dagen var och hur det gick :o)

Mvh CBA

Anki113
0

Vilka härliga bilder! Man blir nästan sugen själv.

MalinE
0

Åh, vilka härliga bilder!! *avundsjuk*

elin
0

jätte fina bilder charlotte :)
Kanonväder hade ni oxå! vilken tur!

Blev kär i fjordingen !
http://medlem.spray.se/anderswittur/images/Berga/P4081000.JPG
hihi

/Elin

sandi
0

Det såg verkligen jättehärligt ut!

__iE
0

dt såg härligt ut att rida då, finfint väder med =)
skoj!

CBA
0

Vi hade otrolig tur med vädret med tanke på att det dagen innan ösregnade och dagen efter var det kallt och småregnigt. Vi hade strålande sol och runt 10 grader hela dagen….DET VAR UNDERBART ATT RIDA :o)

Mvh CBA

FummelFia
0

Måste bara få påpeka att dom där bilderna är tagna på min skola :P Så nu vet alla här att jag går på Berga NBG… haha

Hannapanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Jag har fina minnen från en hoppkurs på Berga, jag fick tre nya "favvohästar" där.,. :D

Känner du igen hästen på bilden?

Hannapanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

eller honom kanske? -->
Han blev min största favorit.. vi kämpade han å jag! ;)

lisette
0

vit häst, lila nosludd. det måste vara du som går först cba? ;)

Hannapanna
0

hihi jag trodde också det till en början.. *fniss*

Kiara
0

#14 Det måste detFlörtellerFundersam

CBA
0

*asg* ja ni…det är bara solglajjerna + sådär 20 år som skiljer oss åt….men ibland känner man sig som ett barn ;o)

Ni är roliga ni…..Skrattande

Jag såg det där ekipaget när vi red och dom var SÅ söta….ni vet sådär "gå-fram-och-nypa-i-kinden" söta !

*he he…fnissar fortfarande*

Mvh CBA

PimTheGreat
0

ni såg ut att ha riktigt skoj….. fina bilder. Grattis CBA för din placering

FummelFia
0

#12 När var du på kurs där? Känner igen hästen me är många hästar som är lika, tänkte om de va nyligen du var där…

Hannapanna
0

#19 Det var nog nått år sen vi var där.. :)
Den första är Svarten eller jag tror att han heter Dranac eller liknande på riktigt.. :)  Sen blev jag väldigt förtjust i Lionardo, fast fick ingen bild på honom..
Och nordisen är ju stora Trål! Heeeelt underbar! :D FAst mycket att ha i handen.. ;)

FummelFia
0

#20 Trål finns inte på skolan längre… därför jag inte kände igen honom.. Dranac har jag ridit många gånger =) riktigt rolig gammal gubbe :P Lionardo eller Leo som han kallas finns kvar men jag tycker inte riktigt om honom…

Hannapanna
0

Jag misstänkte att Trål inte fanns kvar.. =(.. han va underbart rolig..
Och ja Svarten va oxå rätt rolig.. *asg* Han hoppade iallafall mycket hellre än bra, fast ja gillar hästar som gillar att hoppa.. ;)
Leo hoppade jag bara och jag tror vi matchade varann rätt bra.. :D

Sen kommer jag ihåg en viss "dressyrhäst" som jag hoppade.. en Garlic.. Jag gillade inte alls att hoppa honom.. *asg* Så äckligt taktfast att man nästan blev rädd.. ;) Jag vill hellre ha nån som bjuder mot ett hinder än bara kommer i samma samma samma takt.. jag tyckte de kändes läskigt på honom.. :)

Wanilj
0

Såg dig me!!! Va roligt det sr ut!! Grattis till placeringen!Skrattande

FummelFia
0

#22 Garlic finns inte på skolan men jag red honom innan han blev pensionerad… Det va mycke häst att ha i handen när man red dressyr :P Han va ju iofs utbildad s:t george…Jag har aldrig hört talas om att Dranac skulle hoppa, han är den som brukar tvärstanna eller bryta ut när man ska hoppa =)

larry
0

Fina och härliga bilder !!  men måste bara få fråga ….. den ensama hästen som stod i hagen på bild ( hemsk tycker jag  ) và var det för nått ??? korsning av åsna och fjording ?? , jà grann var den inte , stackars häst eller .

Tinka
0

Vilka jätte fina bilder, blir nästa lite avis vill också! Generad

Hur lång var ritten?

CBA
0

#25 Om den var ensam eller ej i hagen kan jag inte uttala mig om då det inte är jag som var fotografen….det kanj u hända att polarna stog någon annanstans i hagen och inte kom med på bild ;o)

Ang. hästens utseende kan jag inte heller säga nått om då jag inte sett den live…det kan ju vara en knasig kameravnkel som ställer till det för den….för mig spelar det ingen roll, i mina ögon har alla hästar sin charm :o)

#26 Detta var en CR så den var bara på 40 km, den kortaste distansen i tävlingsklass är 50km. I början på juni ligger det en ritt i Uppsala som vi ska vara med på, Rönningeritten heter den och då blir det 50km för oss.

Man måste få en godkänd CR först för att få ställa upp i tävlingsklasserna. Jag har bara löst lokal licens för mig så vi kommer inte tävla i mer än 50km klasserna. Ägaren till Nasse tävlar i de högre klasserna och ska nu den 22/4 rida 160km på sin elithäst !!

Mvh CBA

sweet_candy_
0

är det svårt/jobbigt här hästen att ställa upp i distans-tävling? och måste man ha massa licenser o sånt krångel? o vart kan man hitta distansritter närma där man bor? blir lite sugen;)

CBA
0

#28 Alla hästar som är normalt tränade, dvs inte bara skrittade eller promenadridna, klarar av att gå en 50km distanstävling och bör komma runt inom maxtiden.

Men det gäller inte bara att komma in innan maxtiden gått ut, hästen måste även klara veterinärkontrollerna som görs innan tävling, under tävling och efter tävling, där dom bla kollar hästens puls. Pulsen får inte överstiga 60 slag/minut på en CR och 50km tävling, så har man en lättstressad häst som har svårt att koppla av och varva ner kan det bli problem vid pulskontrollerna.

På tex den CR jag red så red vi först 20km sen var det vet.kontroll med pulsning och efter det obligatoriska 30 minuter vila. När man kommer in så stoppas tiden (man får en "Intid") och man har 20 minuter på sig att pulsa hästen, då har man flera försök på sig i pulskontrollen om inte första försöket skulle lyckas.

När vi sen hade ridit våra sista 20 km och kommit i mål var det vet. kontroll och pulsning igen MEN den gången har man bara ett försök att klara pulsningen. Fixar man det inte på första försöket då blir man utesluten pga hög puls.

Det är inte bara hästen som behöver träna upp sin uthållighet, även ryttaren behöver träna upp sig för det ÄR jobbigt att rida lätt och stå i galoppen under 50 km med bara ett fåtal skritter.

För att få tävla måste man först ha fått en godkänd CR sen när man har det får man tävla 50km klasser. Man behöver Grönt Kort och Lokal licens för att få starta i både CR och 50km klasserna.

Eftervården av hästen är väldigt viktig !! Kyla benen, massage och stretching är jätteviktigt under dels själva tävlingen (de obligatoriska rasterna) men även hemma i stallet igen + att hästen får vila (skrittas för hand och massage + stretch) mellan 5-7 dagar efteråt, speciellt om den inte är van att gå längre sträckor.

Om du går in här http://www.distanslistan.se/ så har du årets alla ritter i en lista nere till höger på sidan.

Distansritt är väldigt roligt men det gäller att man känner sin häst och vet vart denns gränser går så man är lyhörd för hur hästen mår under hela ritten.