Gymnasium; Hästhållning
Hejsan,
jag skulle behöva lite tips om olika Naturbruksgymnasium med inriktning Hästhållning runt om i landet. Just nu lutar jag mest åt Lilleruds Naturbruksgymn, men även Vreta och Bollerup ligger inom intresseområdet. Så om någon har några erfarenheter av olika Naturbruksgymnasium så skulle jag vara väldigt tacksam om ni ville dela med er av dem :)
Vill även ha synpunkter på hur det är att bo på internat på olika Naturbruksgymnasium, kostnader mm, och om ni fått internatbidrag eller inte & varför/varför inte? Väldigt Tacksam för svar och tips! :)
Har aldrig gått där själv, men känner flera som går/gått på Lillerud och trivts bra. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Finns en hel del som har gått på Plönninge där det finns i princip alla linjer förutom islandshäst. Finns hästhållning, trav, monté, galopp, hoppning, dressyr och fälttävlan. Och alla trivs bra, har 4 kompisar som går där!

#2 - Okej, vet du vad de har för hemsida ? :)

Halland, halland, kan inte placera det på kartan :P
raderat

Jag gick ut i våras från Nytorps naturbruksgymnasie - med inrikt. hästhållning. Älskade den skolan o hade lugnt kunnat gå flera år till :)
Internatboende kan vara hur roligt som helst ibland, och ibland så otroligt jobbigt. Man bor ju inpå människor man oftast inte känner från början ens o det brukar vara väldigt livat ^^, "Hyran" låg på ca. 500 i veckan (487kr om man ska vara petig.) Sista året bodde vi i egen lägenhet 2km från skolan, då var det lite lugnare - man kunde bestämma om man ville vara själv eller inte.
Jag fick drygt 2000 kr i inackorderingbidrag varje månad - envägs tar det 1½-2 timmar att bila hemmifrån till skolan.

#7 - Okej! Det låter bra, var ligger den? Finns det någon hemsida ? :)

#9 - Okej, det verkar ligga jättefint och så, dock så tycker jag inte riktigt att det fanns så mycket valbara kurser att välja på om man går hästhållning, jag vill tex även plugga minst MatteB och EngB.
vad kan man bli när man går på natur gymnasium?

åååh gud va svårt det bli. Nu har jag ju ännu mer att lägga till min lista, Plönninge verkar jättebra det med.
Just nu står det emellan:
Lillerud, Bollerup, Vreta & Plönninge…
Fler synpunker på dessa gymniasier uppskattas! :)

#10 Det bästa jag gjort i mitt liv, var att gå där ;-P
De kurserna finns att lägga till - står inte det någonstans? Går tillomed att läsa C har jag för mig.. Finns massa olika kurser att ha på valbart - dock gjorde jag det lätt för mig själv o valde häst därmed, så de andra kurserna har jag inte så stor koll på ^^,

#13 - Jaha okej, nej det stod mest praktiska ämnen på valbara kurser.
…Sen finns ju Uddetorp och Sötåsen med ;) Och Strömsholm :)

#15 - åh herregud, det finns så mycket, jag kommer aldrig kunna välja.. Strömsholm har jag redan valt bort.

jah har gått lillerud=) tre bra, eller super roliga år!!

#17 - Åh! Du har inte lust att berätta lite mer om hur det var att gå där ? :) Bodde du på interatet?

De jag vet/hört talas om: Dingle, Bräcke, Kungsbacka och några fler som jag inte kommer ihåg namnet på + de som står ovanför.

18# nej jag bodde inne i karlstad. Men internatet är superskönt att bo på. Spec kanske om du har hästen med dej, å mkt träningsmöjligheter med den. Nu har ju Lillerud utvecklats mkt sen jag gick där.. blivit riksintag friskola fått en ny naturinriktning. När jag gick där var det mer "bönder" och hyss om du förstår vad jag menar=)
Men det var tre fantastiska år, va med om mkt som man inte skulle annars, en bred hästkunskap inom olika områden. Bra instruktörer. Träffa mkt kunnigt folk.

#20 - Okej, tack för infon :)

Bollerup är ett bra Naturbruks men jag tror inte de har trav inriktning där.Men Ridnig och Körning har de.Har för mig att de hade bra valbara kurser.De har även hästuppfödning där.
Skolan ligger vackert och boendet är bra.Har haft en dotter som gått där.
Grans naturbruksskola i Öjebyn finns, om du vill upp till Norrland ;D

jag läste på Rättviks naturbruksgymnasium. en mysig och trevlig liten skola med härliga lärare. där kan man läsa NV med hästinrikting eller bara häst om man vill det.

glömde säga att om man vill ha med NV biten heter det NP-NV (ifal du går in på sidan å kikar)