Man
Jag rycker manen på Marquise ca varannan månad beroendes på hur långt den växt.

Jag rycker vid behov. Tycker ponnyn såg fin ut i kort man så jag tycker du kan rycka den, klipp den inte.

Okie, hur mycket? Jag har aldrig friserat en häst =)
Ville helst inte ha för kort..
Är den lagom nu eller ska ja rycka lite..`?

Jag tycker att det ser mest propert ut med en välfriserad väl ryckt man på ca 7 cm.
Vänligen/Linda

en handsbredd brukar jag korta den till. jag orkar inte ge mig i kast med calippos för den är otroligt lång…
jag brukar åxå ha lika lång som en handsbredd, men nu är den lite längre då jag legat på latsidan..

#8 jag tycker manen ser fin ut som den är :) kanske rycka den lite om du vill ha den kortare? 

#Mankniv tycker jag
Kiara - Mm, jag funderar på en uttunningssax, men jag vet inte?

mankniv absolut när man håller på med manarna…
Coralls man är ca 30cm lång nu! Men han passar i det. Foxen passar i man som är ca 10 cm så det får hon ha.

jag klipper endast vid nacken på araben. använder då sax. hade även sax när jag klippte fjordingens stubb.

Jag klipper inte manarna, tycker det är snyggast naturellt, # 0 om det är en foderponny du har, bör du fråga ägaren innan du gör något, jag hade blivit mkt besviken om någon klippt manen på min häst.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

inspirerad av denna tråd så började jag att rycka calippos man igår. den blev lite väl kort, men det växer ju ut snart… den är halvfärdig, längre på största delen. idag har jag inte velat göra ngt för han har varit jätteorolig.

Nämeeeen Lisa!!!! Vad fint det blev!!! Nu får jag komma upp å kolla! tihi! 

shirley

#25. Aa, det får du göra
hihi
mina arabflickor har lång man men vårt hbl är "
kortklippt"!
Ve och fasa… jag är urusel på att rycka manar.. fuskade med sax på mitt gamla sto.. hingsten ska vi inte snacka om!*ha ha ha* fråga miamaria…..
Om pållen har lite halvlång man, rycker ni då den till önskad längd? eller klipper ni först och sen rycker…eller??

när jag skulle ta tosans man (travare som sparat manen sen födsel) så klippte jag först en bra bit och sedan så ryckte jag.
men nackdelen med att göra det är ju att manen blir tjockare.

Jag har alltid föredragit en lång man. Har fått för mig att det hjälper till att skydda dem speciellt på sommaren. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars