Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 3500 ggr
Kaninernasbästa
0

Vad behövs till att börja rida?

Hej! Jag är 13 år och ska börja rida nästa torsdag :) Vi har frågat ridskolan om utrustning men de har inte svarat ännu så vet inte om man kan låna första gångerna ;) 1. Vad tycker ni bör användas? 2. Vad tycker ni är bra att ha? 3. Något som är mindre bra att ha? 4. Eran favorit ridutrustning (på ryttaren) :)

Hoseok
0

Jag har aldrig varit med om en ridskola som inte hyr ut hjälm och ridväst. Men sen har jag ju inte besökt så många ridskolor liksom. 😂

Det här är det jag använder när jag rider vid denna årstid på min medryttarhäst:
Hjälm
Väst
Ridbyxor
Skor med lagom klack 
Ridstrumpor 
Handskar med bra fäste
Tjocktröja + Jacka

Känns som att jag glömt något, men det är väl det jag kommer på nu.

smellcaramell
0

sköna slittåliga byxor, skor med klack+chaps/stövlar med klack, sköna kläder upptill som inte får sitta för löst, inga luvor, hjälm, säkerhetsväst och handskar efter väder brukar vara rätt standard om man ska blanda min egen klädsel med det ridskolan brukar kräva. Är det kallt har jag alltid buff under hjälmen.

smellcaramell
0

täckbyxor kan också vara skönt, men tror inte det är så pass kallt någonstans i sverige än nästan ;) hade aldrig täckbyxor när jag red på ridskola men köpte direkt när jag började rida provat och spenderade mer tid avsuttet i stallet.

Kaninernasbästa
0

Okej tack så mycket :)

Valkyrija
0

Vad som bör användas är ju hjälm, säkerhetsväst och skor med stålhätta samt klack. Det är väldigt viktiga grejer. Sedan oömma byxor att rida i och en varm tröja + jacka samt ett par vantar, gärna med noppror så de inte glider. Ridbyxor och ridstrumpor etc är inte direkt det allra viktigaste så lägg inte stört fokus på det. Säkerheten är allra viktigast! Lycka till! 😃❤️

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

Kaninernasbästa
0

Okej :) tack så mycket! Red ni på eran första gång? :)

Valkyrija
0

Jag började med medryttarhäst då min mamma är hästkunnig men när jag sedan började på ridskola vid 7 års ålder så började vi varje lektion med 30 min teori som följdes av 30 min ridning 🙂 När jag sedan bytte ridskola så hade vi endast teori en gång per termin vilket jag tycker är alldeles för lite(även om man såklart hatade dessa få tillfällen då, haha). Jag tycker egentligen man ska börja på marken 🙂

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.

zemlathebunny
0

På min ridskola började vi från marken och lärde oss rykta hästarna och sadla och tränsa osv. Dom första 7 veckorna red vi inte.

surikatflicka
0

Jag gick först på hästis som var till största del på marken. Egentligen behövs det bara sköna, ganska tighta byxor, stövlar med klack, handskar och en bra jacka. Hjälm och väst kan man låna på ridskolan;)

Om jag inte svarat på något i en tråd får du gärna skicka iväg ett PMGlad

Kaninernasbästa
0

Okej tack :)

[134643]
0

Jag har aldrig varit på en ridlektion utan att rida, så ja, jag red på min första lektion. Det finns som de andra sagt antagligen hjälm och väst att låna. Då behöver du bara bekväma kläder och skor med lite klack. Hanskar kan vara bra men behövs oftast inte i början tycker jag :)

Lilja16
0

Jag red också på min första gång, tror jag iallafall 😃

Det brukar finnas hjälm och väst att låna,  iallafall på en "större" ridskola. Vissa ridskolor tar typ 10 kr i hyra, men oftast är det gratis. Det är bättre att låna i början, och så köper man eget sen när man vet om man vill fortsätta eller inte!

Det enda du behöver tänka på de första gångerna är att ha bekväma, helst lite tajta byxor och skor med lite klack på (vanliga gummistövlar brukar oftast vara ok)🙂

När du ska köpa egna skor/stövlar, köp inte sk. "gummiridstövlar" (googla så ser du hur de ser ut)! De är jättesvåra att trampa ner hälen i när man rider… Jag har sett många nybörjare som köper dessa för att de är billiga, men de är svåra för dem att rida i.

Lycka till! ❤️

Kaninernasbästa
0

Okej:) tack :)

jagga-ewe
1

Jag red på min första lektion, men det var mer än trettio år sen…

Du ska ha hjälm och väst. Det bör finnas att låna. Det är det allra viktigaste. Sen ska du ha VARMA stövlar. Det är kallt som attans i hela landet just nu, så du kommer bli kall om fötterna. Även om det är i ridhus. Ridhus brukar inte vara uppvärmda. Stålet i stigbygeln runt foten kyler när det är minus i luften. Så varmt om fossingarna och givetvis klack. Handskar eller vantar är bra. Det finns oxo ofta att låna, men ta det inte för givet. Tänk även där på värmen, man blir stel om man fryser. Tänk på att ha en rymlig jacka, så du får plats med väst under jackan. Dels gör västen mer nytta om den sitter innanför jackan, dels blir västarna lite smidigare av kroppsvärmen. En kall väst blir stel och då blir hela du stel. Inte bra när du rider. Så ta inte den där figursydda jackan utan en som är lite vidare. :)

Byxor… Ja, jeans är inte skönt att rida i, men på första lektionen kan det funka. Men återigen, det är kallt nu. Ha långkallingar under. Att rida i termobyxor är frestande, men de kan vara halkiga. Termobrallor i sadel kan kännas som smörklick i varm panna. Bättre isf med långkallingar under joggingbrallor, det är inte lika kanigt. Med tiden kanske du skaffar dig ridtermobyxor, iaf om du ska rida utomhus på vintern. Det, och även ridoverallen jag fick i julas, är mina bästa plagg så här års. Men jag rider bara utomhus, vi har inget ridhus.

Rent generellt har jag alltid försökt klä mig efter "lager på lager"modellen när jag rider på vintern. Det är bättre att kunna ta av ett lager eller två medan jag jobbar i stallet, och sen ta på det igen när jag ska rida. Skulle det bli för varmt medan jag rider kan jag ta av nåt då. Tänk bara på att aldrig ta av jacka eller liknande medan du sitter i sadeln, om inte nån håller i hästen. Du kan ju ge dig attans på att hästen passar på att bli skrämt för nåt precis medan du försöker krångla ur armen ur ena ärmen. Då sitter man inte så stadigt. Och, måste du ta av hjälmen för att ta av dig så sitter du självklart av. (Fast det är inte så självklart för alla, tyvärr.)

Om du nu fastnar för det här med ridning så kom ihåg att ridutrustning är perfekta saker att ha på önskelistan till födelsedag/jul/andra tillfällen. Det blir dyrt om du ska köpa in allt på en gång, men samtidigt är det ofta lätta saker för nån i familjen att köpa. Ett tips är att besöka den lokala ridsportsbutiken innan födelsedagen o prova vad som är rätt storlek. Då kan man skriva det på sin önskelista och slipper byta efteråt.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Kaninernasbästa
0

Jo, fick i julklapp att jag skulle få en grundutrustning om jag fortsatte och så (stod i kö då) Vad tycker ni jag ska ha första gången? Ska jag chansa på att man får låna och köpa till t.ex. Veckan efter? Eller ska jag köpa t.ex väst, hjälm och skor?

Valkyrija
0

Hjälm och väst finns garanterat att låna på ridskolan. Jag skulle dock verkligen rekommendera dig att köpa BRA skor. Alltså jodhpurs med stålhätta. Stålhätta är jätteviktigt. Om du blir trampad och skadad täcker inte försäkringen om du ej använt stålhätta. Det gör dessutom jäkligt ont att bli trampad, speciellt när det är kallt ute så skor med stålhätta är nog det jag hade satsat på om jag var du 🙂

Kaninernasbästa
0

Okej! Så vi ska satsa på bra skor, så kan vi höra med ridskolan vad de tycker man ska ha :)

[ellenhellstrom]
0

Viktigaste är hjälm, säkerhetsväst och skor med klack. Som alla andra också säger :)

Ville bara tillägga att du inte behöver massa annan dyr utrustining om du precis börjat rida. Inom ridsporten är allt väldigt dyrt och du bör kanske prova på några gånger innan du köper dyra ridbyxor, strumpor, jackor osv. Det går lika bra med jeans och tjocktröja. Jag har ridit i 10 år och rider i jeans, tycker det är skönast. Kläderna ska vara varma och bekväma.

Lycka till!! :)

Kaninernasbästa
0

ridläraren svarade, vi skulle ha oömma kläder första gången. hon skulle prata om vad som behövs då :)

vissel93
0

Det viktigaste att ha är skor med en klack, annars kan du fastna med foten och då blir det INTE bra. Ha inte "halkiga" byxor. Handskar är viktigt ifall hästen drar ned huvudet osv. du kan få brännskador