Mat, hur vet jag!?
Hej! Behöver seriös hjälp!
Jag ska möjligtvis köpa 6 årig nordsvensk travare. Vad behöver han för kraftfoder/ om han behöver nått alls!? Han kommer ju få hö och saltsten. Det vill säga, det klassiska. Men kommer han att behöva någonting mer? Och i så fall hur vet jag vad han behöver? Det finns Såååååååå mycket! Jag må vara erfaren men här har jag i princip bara lärt mig en sak… att jag fodrar hästarna det deras ägare säger till mig och alla mina jag tagit hand om har bara behövt hö.
Vad är bäst till min häst, denna ras vad behöver dem osv. Som ni förstår behöver jag verkligen hjäälp!😭 Snälla hjälp! ❤️
Ta det lugnt! Så länge han får så mycket strå att han är mätt och glad så har du tid att finlira med detaljerna
.
Börja med att fråga den nuvarande ägaren vad han äter, så kan du börja med att ge samma sak. Huruvida han behöver kraftfoder beror på många faktorer, framför allt kvaliteten på höet och hur mycket han arbetar, men sannolikheten är stor att han inte behöver något sådant alls. Se till att få en analys på det hö/hösilage du tänker ge, så kan du räkna ut hur mycket han ska ha och om du behöver ge något tillskott. Med tiden ser du om han går upp eller ned i vikt och kan öka eller minska givan.
ah! tack så jättemycket! Vart får man en analys gjord?
#1 menade du lusen?
strå haha, har bara hört det i lusen sammanhang
#3 om du menar där Gronstedt skriver "strå" i första stycket så misstänker jag att denne syftat till grovfoder(hö/hösilage eventuellt halm om det inte går att ha hästen på fri tillgång till hö/hösilage)
Själv hade jag börjad med samma foderstat som förra ägaren haft, skaffa analyserat hö och se om hästen kan gå på fri tillgång, blir hästen tjock, skaffa hönät så hästen kan äta jämt men ändå inte jättemycket, blir hästen ändå fet så ge en fast mängd hö/dag och fri tillgång till halm, tycker det är superviktigt att hästar alltid har något att tugga på! Samma sak om hästen går ned i vikt, börja lägga till lite kraft+fri tillgång på grovfoder, öka kraftfodermängden tills hästen håller en bra vikt.
Analysen på grovfodret görs endast så man får veta om hästen behöver tillskott av något (mineraler,proteiner o.s.v.)
#3: Precis som #4 skriver menar jag strå = stråfoder = grovfoder = hö, hösilage, halm …
Det finns företag som gör foderanalyser, du kan läsa mer på t.ex.
Tack!