Rida På Idrotten?
Hejsan, Jag och min bästa kompis är båda helt hästgalna och har varsin ponny. Vi är inte så förtjusta i skolidrotten så vi kom på att man kanske skulle kunna åka och rida någon gång på idrotten eller så. Man får ju ändå göra typ alla andra sporter som, skridskor, skidåkning, fotboll m.m så varför skulle man inte kunna åka och rida? Jag vet ju att det antagligen skulle kosta pengar men hur mycket då ungefär? Och har någon av er någonsin åkt och ridit på idrotten i skolan? För vi frågade vår idrottslärare om vi kunde göra det någon dag och då sa hon att hon inte visste hur man fixade så ja, Har ni någon ide?
När jag gick i gymnasiet så åkte alla till en ridskola på idrottslektion där alla fick rida. Men man måste ha kontakt med en ridskola på någon sätt. Min idrottslärare (och jag för den delen) red på den klubben vi åkte till. Men ring en ridskola i närheten och fråga om det går och vad det skulle kosta.
Sen måste man ju se till att de inte finns några allergier för hästar i klassen.
Vi åkte också och red med klassen i nian (eller åttan kanske det var?). En tjej i klassen red och hade egen häst på ridskolan, så hon ordnade så att vi fick låna två hästar och turas om med. Tror det var rätt många klasser som hade fått göra det tidigare år också. :-)
Hälsningar,
Ninni :-)
När jag började högstadiet hade vi "elevensval" där man bland annat kunde välja ridning, var ju inte "bara" ridning utan vi fick i allmänhet hjälpa till i stallet och packa hö, fodra o.s.v.
Kan tänka mig att det är svårt att hinna rida med en hel klass på en "vanlig" idrottslektion, häromkring har man iallafall bara idrott en timme vilket är rätt lite tid om en klass på 25 personer ska rida..
Däremot hade vi friluftsdag på lågstadiet då vi också fick prova på att rida lite.
på våran skola har vi idrottsdagar/ friluftsdagar. Vi har massa olika sporter att välja mellan, som allt mellan fiska, rida, skridskor, skidor. Att rida kostar 200kr & även skidor & några saker, men för de som inte vill betala något för att hitta på något denna dag kan välja något av de sporterna som inte kostar något denna dag. ex, gå promenad, åka skridskor, fiska, simning osv :)