Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettavel
Läst 1844 ggr
Mandysan
0

Skimmel+Skimmel=?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!
Jag har lite färg frågor när det gäller avel. Jag har ett brunskimmel sto som inte ska betäckas i år men i framtiden.

1. Vilken färg blir fölet om hingsten är avblekbar skimmel?
2. Vilken färg blir fölet om hingsten är isabell?
3. Vilken färg blir fölet om hingsten är skäck?
4. Vilken färg blir fölet om hingsten är tigrerad? (Tänker på knabstrupper hingsten Zeb)
5. Vilken färg blir fölet om hingsten är fux?
6. Vilken färg blir fölet om hingsten är svart?

MVH
Mandysan

paparatzi
0

Tips! Ta kontakt med Dan-Axel på Svenska hästavelsförbundet, han är jätte duktig med färger, mvh Carola

hjullan
0

störst chans att hästen blir den mörkaste färgen, men det är inte nödvändigt. sen kan mor/farföräldrarnas färger spela en roll också.

Kiara
0

#2 öööööööööööööööööööööööööööö, varför då? skimmel är det en mörk färg den är ju dominant? fux, kan ju ligga dolt i generationer? Min new forest har en svart pappa och en mörkbrun mamma själv är hon fux, är fux en mörk färgFundersam

hjullan
0

skimmel är inte dominant färg.

är det en brun o skimmel som får föl är chansen större att den blir brun. eller nåt åt det hållet. MEN det behöver inte vara så.

Det jag säger är att sannolikheten är större inte att det alltid blir så.

Kiara
0

Jag föreslår att du läser boken hästens färger innan du skriver mer, skimmel är domnat det krävs bara ett anlag för att fölet ska bli skimmel = dominant.

Det kravs två anlag för att en häst ska bli svart, min svarta leopard tigrerade unghäst har en fux till mamma och en brun homozygot leopard tigrerad pappa. Om det var så enkelt som du skrev då skulle alla hästar idag vara svarta. Hingsten som jag ska betäcka mitt sto med han är svart med två skimmel föräldrar men han bär inte skimmel anlag. Men med mitt heterozygota leopardtigrerade mörkbruna sto kan han mycket väl ge fux men aldrig skimmel

Believer
0

#5. ööööööööööööö Kiara. Du behöver inte klanka ner så mycket. Elina (hjullan) skrev SANNOLIKHETEN. Ifall du tycker hon ska läsa nån bok innan hon yttrar sig här, tycker jag att du ska slå upp ordet sannolikhet i ordboken!! Inget illa ment, men hur skulle det vara här inne på forumet om man bara fick skriva inlägg om man kan och vet allt?? Fundersam Och även fast detta är ett diskussionsforum, med många olika tankar och åsikter, så tycker jag att man ska skriva på ett vuxet sätt och inte sparka bakut så fort någon skriver ett par rader.

Kiara
0

Sannolikhet.

OK, när min häst blev till så var mamma mörk brun och pappa svart

Sannolikheten för fux var 50% för att hästen skulle bli mörkbrun 25-50% och svart 0-25%.

Hur kan man då skriva att sannolikheten för att hästen blir den mörkaste färgen är störst. Betyder inte sannolikhet störts möjlighet och det var den ljusaste färgen. Snälla tala om för mig i vilken ordbok sannolikhet betyder minst trolig.

sweet_candy_
0

ska du betäcka foxen:S när då? hur har du tid/råd/plats att ha två hästar? och vem ska rida in fölet sen?

Mandysan
0

#8 Ja, om typ 5-6 år;) Va lite nyfiken bara….

sweet_candy_
0

:S aha,, okej . hur gammal är hon då?

Mandysan
0

11 i år…..

hjullan
0

Kiara! jag har aldrig sagt att det skulle vara så enkelt. o nu har inte jag sagt nånting om fuxar eller vilken nyans av brunt. för det vet jag ingenting om.

det jag ville komma fram till var att det var mycket som spelade in o att det kan bli nästan vad som helst, men det är större risk för att det blir en viss färg, än en annan. vilket du inte verkade fatta. förvräng inte det jag säger. är du ute för att tjafsa inne på ridsport för att du aldrig får säga din mening annars, känner du dig viktig nu?

jag skiter fullständigt i vilket resultatet blir av den här diskussionen , men alla har väl rätt o säga sin mening. sen är det väl upp till den som skriver inlägget att använda sina svar som hon vill.

får man inte svara på inlägg om man inte är expert här, så lär inte speciellt många få delta i diskussionerna här.

Kiara
0

#12 du har så rätt om man ska hålla sig till sanningen och följa direkta vedertagna sanningar då skulle inte många skriva här. Det är tydligen helt OK att hitta på hur man vill att det ska var på en sådan här sida, trots att det finns många år av forskning bakom ärftlighetsläran av färger, eftersom du tycker annorlunda så måste forskarna ha fel och du rätt. Att jag inte förstod det du skriver ju här, då behövs ingen vetenskap då skapar man sina ena regler för hur färger ärvs. Det var ju dumt av mig att tro något annatGråter

Men vetenskapligt sätt har du fel men om man tolkar yttrande friheten så har du rätt att ändra vetenskapen, gud vad braSkrattande

Då bestämmer jag att min nästa fölunge ska bli rosa, yttrandefrihetens namn Flört

Faxlin
0

Suck och min grediskär med lila prickar. Nej, men allvarligt. Nu blev det lite otrevligt tycker jag. Måste gå att skriva utan att få det otrevligt. ;-)

Le mor världen och du får ett leende tillbaka. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

[slo]
0

Hihi, en rosa liten rackare… Det skulle jag vilja se Skrattande Men när det handlar om en sån här sak som det finns ett visst sätt som det är på, så känns det väl lite konstigt att folk kommer med gissningar och kansken. Det är bara så jag känner, tänker inte lägga mig i vad sannolikheten för att det ska bli en viss färg på fölet eftersom jag inte har en aning om hur det hänger ihop.

Faxlin
0

*Asg* Ja visst vore det något att se slo, en rosa häst.
Annars säger jag som dig. När det gäller färger på hästar tänker jag inte lägga mig i, har absolut ingen erfarenhet och kunskap inom det området. ;-)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars