Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: avel
Läst 6094 ggr
kacka
0

sto som går över tiden...

Ni som varit med om att ston går över tiden… vad gör ni då? Vad har ni för erfarenheter? Hur länge låter ni stoet gå över utan att tillkalla veterinär? Vad kan det bli för komplikationer? Hur motverkar man det?

Rissla
0

Man kan ju sätta igång ston, men det är inte så vanligt tror jag. Det är inte bra om de går över FÖÖÖR länge, för då kan fostret dö i magen. Grannen råkade ut för det härom veckan och fick stycka fölungen. Som tur var klarade sig märren.

Ring veterinären om du är orolig, så kanske han/hon kan komma ut och känna på märren och fölungen.

kacka
0

Det har bara gått 10 dagar än så länge så det är ju inte så akut än för vad jag har hört så är väl 14 dagar åt ena eller andra hållet helt normalt.

Mitt första föl (NF på 80-talet) gick över tiden tre veckor. Två veckor sov i stallet jag och grannen men det hjälpte ju inte… Glad

Mitt 3:e föl (shettis) kom också sent, ca 10 dagar.

Mitt 5:e föl gick också över tiden… hm… det verkar bli varannat föl!! HIHI

Mitt 6:e kom för tidigt 2v…

Nu väntar jag mitt sjunde föl så det "borde" gå över tiden om man nu ser det som varannanfölsyndromet… hihi…

Linda
0

När vi har så kall vår som vi har nu e det rätt vanligt tydligen med att stona håller lite till på sig, min styvsyster fick glatt vänta 2 veckor.

Pst på lördag e hbl beräknat..

bebbe
0

Det är inte ovanlig att ston "går över tiden" dom kan som sagt va hålla igen en heldel i väntan på lämpligare väder.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

kacka
0

Det sjunde fölet klarade inte fölningen. Stoet gick över 3 v.

Nu väntar jag på mitt 8:onde föl och det bryter mot "regeln"… För den är också försenad. Än så länge 10 dagar.

Någon som har tips att påskynda fölningen?

CBA
0

När vi männsiskor går över tiden så kan det hjälpa med en rask promenad….men jag vet inte om det i praktiken fungerar för barnet/fölet kommer inte förräns det är redo.

Uppfödaren till mitt föl säger att börjar en föla så brukar de andra komma som på ett pärlband. Hon har ett sto till som är beräknad 2 veckor efter "min" mamma häst men dom tror att så fort hon släpper mitt föl kommer det andra stot oxå göra det. Mitt föl är nu 9 dagar över tiden.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

kacka
0

Årets första föl kom då mitt andra föl skulle egentligen kommit… Men det hjälpte inte… Promenader får de varje dag och de till och med springer självmant.

När det väl sätter igång… Fölningen alltså. Går det att förstärka värkarna på något sätt då? På hudnar ger man ju modern kalk. fungerar det på hästar med?

bebbe
0

Låt fölningsarbetet ha sin tid, experimentera inte

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Linda
0

Håller med.

kacka
0

Men om saken upprepas… att andra stoet går över lika länge och också får döfött? Ska jag även "tillåta" att mitt tredje sto går över och kanske får döfött?

CBA
0

#10 Ring veterinären + gå på vad din egen magkänsla säger känns rätt för dig…det skulle jag har gjort tveklöst.

Vi är så många här och alla har vi olika hög stresströskel och vad vad man uppfattar som rimlig tid att avvakta :o)

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

kacka
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra fölningen gick mycket bättre. Igår fick jag ett hingstföl.

Kiara
0

#12 vad vacker han ser ur som en Dumbo, men han har nog redan ett namn eller så stämmer det inte med dina planer, fin var hanSkrattande

Ps det var ögonen inte öronen