Bete
När börjar ni planera för ute gång?
-Mina tåliga hästar får börja gå ute nu de nätter som är bra men äta lika mkt mat som innan.
-Undantag är ju sto med föl änn så länge är de bara ute ca 6 timmar per dag.
Mvh Linda

I slutet av maj/början av juni så tar jag pållarna hem till mig på bete. Längtas!!!

Förr om åren hade vi alltid utsläpp första veckan i maj.

Ja, mina får väl komma ut i slutet av maj. Men vi kommer att ta in dom nattetid iaf pga grisarna ute i skogen. Men någon vecka kanske dom kan stå hela tiden. Vi får väl se hur dom vänjer sig. Men först måste vi ju gödsla i sommarhagarna om det ska bli något att äta för hästarna.

Nu har jag bara hingstarna på stall på natten, alla stona äe på bete,släppte de sista i dag.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Dom enda stona som går kvar i vår vinterhage skall gå där i ca 14 dagar till, det är för blött i deras sommarhage ännu, men i dag fick dom sällskap av Blixten som skall sköta om dom i sommar, och han blev jättelycklig att äntligen få träffa dom i stället för att bara stå och sukta på andra sidan staketet, var tvungen att ta en bild på honom. En lycklig 22 åring.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Våra hästar fick gå ute i natt. Jag kan ju säga att jag blev väääldigt chockad när jag kom ut i morse och såg att hästarna inte stog i hagen, utan på andra sidan grusvägen PÅ ÅKERN. hahahah. dom hade plöjt igenom grinden. suck..

mina har börjat lämna hö kvar i hagen, de tycker väl mest om nygräset som börjar växa upp bland fjolårets gräs…
Vi släpper våra hästar i mitten av Juni för gräset ska hunnit ta sig ordentligt, och sen går dem ute dygnet runt sålänge vädret är okej. Brukar bli till början av september, men vi får såklart stödfodra den sista veckan, betet räcker ju inte hur länge som helst :P

#6: Vilken tur att de inte skadat sig.
Här lär det dröja innan det blir sommarbete. Det förbaskade gräset växer ju sååååå långsamt ju. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#8 vad mysigt det ser ut

Vi hoppas på att kunna ha våra ute om någon vecka.
De har just fått en ny hage med lite grönt i.

#12: haha, vilken lirare. Så häftigt nonchalant att ligga och vila utanför hagen när människorna dyker upp för att ta in dem. hihi
Audiatur et altera pars

#14. Ja, inte hade hon bråttom in i hagen inte =P Det var knappt så hon reste sig ens när de andra började röra på sig. Men men, slutet gott allting gott. 

#15# Har väl ätit länge av gräset. Var väl trött och mätt. *ler*
Eller är det något annat på åkern?
Haha, hästar är underbara djur! Smiter från hagen för att det är bekvämare att ligga utanför.
Min skötgrabb är redan utsparkad, 30 april fick han börja gå ut. Fodrar med hö än, men i början av juni hoppas vi att gräset vuxit till sig, så dom kan få byta till en av sommarhagarna… Vi är två stycken som har hästar på en seminstation som inte används längre, här finns gott och väl grönbete för bortåt 100 ston med föl, så vi har lite hagar att välja på 

Oh fy fasiken vad skönt slo.

#17: Inte synd om dig då. hihi
Audiatur et altera pars
Baksidan är väl att stället är halvt förfallet. Inte stallet, det är fint, men hagarna brydde sig den tidigare arrendaten (heter det så??) inte speciellt mycket om så dom hänger på trekvart… Ska övertala stalldrängen att lära mig hantera traktor och svets, så är det problemet snart ur världen 

arrendatorn heter det. he he
Där ser man, har jag lärt mig två nya ord idag! Det andra är Barrikadera, fast jag är fortfarande osäker på stavningen… Hade byggt in mig bland material när jag satt och jobbade idag för att slippa springa och serva dom andra, hihi.

hur byggde du då? kan du skicka ritningen till mig?

men jag tänkte på en sak, hur är det med bete? måste man ha skydd till hästarna då? hur många är det som har det egentligen?
har för mig jag har frågat det innan, men jag kommer inte ihåg svaret… :D

Tror inte att man måste ha skydd sommartid. Men jag kan ha fel. Och har jag fel så blir det inte några nätter alls för många hästar. För hur många har skydd? Inte jag iaf.

det var precis det jag tänkte på. sommaren är ju varm och skön, lite annorlunda än vintern…
Jag har för mig att man måste ha skydd mellan något datum på hösten och något på våren, och ännu lite senare på hösten/tidigare på våren ska det finnas tillgång till ligghall osv. Vi kör på skog och hoppas på att ingen inspektör kommer, även om jag fullt förstår tanken så är det skillnad på häst och häst…
#23, haha! Jag satt vid ett skrivbord vid väggen, hade en pall med kartonger bakom mig och två vagnar med saker som ska skruvas ihop på den sista sidan. Bygger elektronik-tjoffs, så det var diverse plåt- plast- och elektronikgrejer på dom vagnarna. Där satt jag och en kopp kaffe prima 
Men nu är det nog dags för sängen känner jag, varit i full gång sen i onsdags morse, tog en powernap på runt fyra timmar nånstans på mitten… Hehe.

Jag ska vara duktig och bygga skydd i min sommarhage i år. men ett som jag kan skruva ner om det är så att kärringarna på gatan klagar. hihi
Detta var ett tips från djurskyddet om jag nu promt skulle upp med ett skydd sa dom. Eller välj något billigt alternativ. hihi Exakt så sa hon. Och så tillade hon, att ja du vet ju hur dom är Åsa. hihi
Audiatur et altera pars

Men det är ju iaf djurskyddet som bestämmer om det ska sitta kvar. Då får väl dom gå till kärringarna och tala om för dom hur det ligger till. Att det är lag på detta. He he Så låt dom klaga.

# 27 det funkar nog inte hos mig det där. sitter mitt i hetluften… darn.

# 28 varför skulle dom klaga? se till att få bygglov innan du börjar. bor du utanför stadsplaneringen så ska det inte bli några problem. man kan göra jättebra skydd med lite stöttor, snedstöttor, presenning och plåttak. blir inte dyrt alls.

Fast hon på djurskyddet vet ju hur tanterna här är. Därför hennes bil nästan hittar till oss av sig själv nu.
Gubben håller på och dealar till sig ett jätte last felhyvlade bräder på sitt jobb, så här ska byggas i sommar. hihi
Audiatur et altera pars

jaja då blir det billigt ändå för er. alltid bra när man kan få tag i sånt.
mitt stall har kostat mig 2500 hittills. det är fan inte mkt alltså. o jag tycker det har blivit jättebra.

Japp, du har fått ett fint stall. Men visst hjälper det om man har kontakter. ;-)
Audiatur et altera pars
# 17 låter lyxigt värre!
Jag måste ta mig i kragen och åka iväg och köpa nya stolp, tråd mm, det börjar se lite skavankigt ut.
vi skulle nog släppa ut våra snart om det fanns mer gräs, men vi får nog vänta till juni.

nu har jag kollat med min granne om hennes bete. ska släppa mina hästar i hagen tvärs över vägen. väldigt skönt faktiskt.
hon tyckte jag skulle släppa hästarna redan nu, men jag vill först fixa ordning på hagen. dra nya trådar, ta bort taggtråden och stänga av så de inte kommer in i hagen <- edit, ska vara skogen!.
kerstin som min granne heter trodde att gräset kan växa från dom om jag inte släpper dom nu och hon kan nog har rätt. borde få tag på någon annan häst som kan gå tillsammans med dom och beta.
priset är inte bestämt än…

mina pålls me ute…. med full foderstat…. längtar efter gräset!!!!

Hur stort är betet då lisette? Man räknar med om en häst ska gå en hel sommar så behövs det ca 1-1,5 ha per häst. För stora hästar alltså. Men du har ju bara en liten shettis och en stor häst.

hmmm jag vet faktiskt inte hur stor det är gejsa. men förra sommaren gick där 2 travare hela sommaren + mina två stora i två månader och där var hur mkt gräs kvar som helst…
ska ta reda på hur stort det kan vara.

Ja, gick det 4 stora hästar där så räcker det ju gott åt dina två.

mm frågan är om det inte växer från dom som kerstin sa. sen vet jag ju inte hur det är med den lille. tänk om han får fång…
hur märker man av det förresten? att dom har varmare hovar än normalt va?

Ja, sedan står dom som en sågbock och vill inte röra sig. Men då har det gått långt. Visst är det fara för en shettis att få fång. Men han är ju så ung. Dom brukar inte få fång som unghästar har jag hört. Sedan är väl ditt bete naturbete? Du göder inte som jag tex. Då blir det bra mycket starkare. Släpp dom där så tidigt som möjligt du. Har du så mycket bete är det väl bara att tacka och ta emot. Skulle själv vilja släppa dom på gräs nu om jag hade möjlighet.

jag har ju absolut möjligheten till att göra det. måste bara se till att få bort taggtråden och shettissäkra den. tråden sitter lite högt på vissa ställen.

hur är de förresten med stenrösen? hästar brukar inte gå över dom va? förra sommaren så gjorde inte hästarna det, men dom kanske var ovanligt väl uppfostrade.

Ok! Lyllos där.

jobbet ska bara göras oxå. är ensam hemma imorgon så jag ska se om jag kan dra ut kerstin i solen.
sen ska hemma hagen ändras om i sommar. blir mkt jobb i sommar.

Ja, men det är ju jobb varje vår och höst hos alla. Man ska dra tråden och slå ner staketpinnar som har åkt upp pga tjälen. Ev byta tråden. Sedan mockar vi i hagen och tar bort pinnar osv.
mina sover ute nu…men fodras!

Mina sover också ute men de har fri tillgång på hö och tilläggsfodras. De är ju kvar i vinterhagen och där finns inget som är grönt.
Audiatur et altera pars

idag har jag faktiskt satt över hästarna i sin sommarhage. sitter o tittar på dom från datorn :D. de går dock bara på en liten del. vi ska fixa tråden senare i eftermiddag.
4-5 hektar mark för 1000:- hela säsongen. inte fy skam :D

Nej, fy fasiken det är jättebra. Blir bara mer och mer avundsjuk.

Förbete!!! Hur mycket bete har du eg? Det ser ju jättestort ut.

Vi har börjat låta våra gå med på promenader där de får börja äta lite gräs. Vill öka det sakta men säkert. Kanske är jag överdrivet fjantig, men så gör vi i alla fall.
Audiatur et altera pars
hm, läste en konstig insändare i tidningen här igår, nån avundsjuk människa hävdade att arlas reklam för betessläppet för korna var ett billigt pr-trick, och att korna hölls inne för länge, endast för att det skulle passa oss människor (??) och han passerade minnsan fleeeera hästar påvägen till jobbet, som går på bete redan, sen i mitten av april..
och hur i h-vete vet han om dom går på bete ? hästarna går ju ute på dagarna i vilket fall som helst, det gör ju inte korna ?
och som det låter på er, är det ju ingen som skulle släppt i mitten av april…? för då var det ju sååååå fint väder.
för finns det inte tillräckligt med gräs är det ju rätt onödigt…

Vi gör också så. Låter dom få gå och beta för hand i början. Sedan släpper vi in dom några timmar om några veckor i riktiga beteshagen. Så ökar vi på vartefter. Vi ska strax gå ner och göda i beteshagen så det kommer upp mycket gräs där. *ler* Så än dröjer det innan dom får gå in där.

Vas skojigt gejsa att det är fler än jag som gör på detta sättet. Började nästan misstänka att jag var överdrivet löjlig här hemma. De har varit ute i dag på förmiddagen och ska få gå ut en sväng med oss i kväll också och äte riktigt gräs. hihi
Audiatur et altera pars

Klart man ska vara försiktig. Det blir ju ett rent foderbyte sedan risk för fång.

idag har jag haft hjälp av svägerskan att ta bort all taggtråd och sätta nya trådar. vi böriade vid tolv tiden o blev klara för en halvtimme sen. helt färdiga är vi nu. tänkte låta hästarna gå ute idag och sen imorgon kommer hovis. sen ska dom över i den andra hagen på bete… :D
#54 vi har väl runt 4,5- 5 hektar tror jag… men då det är rent bete och ingen skog eller annat så blir det mkt mkt mat! Vi vill ju att de betar ner ordentligt så att det blir bättre tillväxt sedan… Annars är ju risken stor att det blir för högt! Den hagen de går i nu är dryga 1,5 hektar. Sen är den intilliggande 3,5 kanske… Sen är det ju bra att släppa nu så det inte är "en hel tomtearme´!!!! De fick gå på lite lite grönt innan samt släpptes ett par timmar ngr dar före….
#54 vi har väl runt 4,5- 5 hektar tror jag… men då det är rent bete och ingen skog eller annat så blir det mkt mkt mat! Vi vill ju att de betar ner ordentligt så att det blir bättre tillväxt sedan… Annars är ju risken stor att det blir för högt! Den hagen de går i nu är dryga 1,5 hektar. Sen är den intilliggande 3,5 kanske… Sen är det ju bra att släppa nu så det inte är "en hel tomtearme´!!!! De fick gå på lite lite grönt innan samt släpptes ett par timmar ngr dar före….
det blidde en dubblering!!!!
Nae! Nu har dom invaderat två av dom tre största hagarna med kossor! Så det finns en stor och två inte lika stora kvar till oss… Hehe. Jag har ingen aning om storlek, men det räcker garanterat till oss också. Ville bara berätta
Tänkte jag skulle höra mig för sen och se om man kan få valla kossorna, hihi