Hur körde du in din shettis?
Hur körde du in din shettis?
Vi vilken ålder satte ni på kärran?
Några bra tips vid inkörning?
Min var redan inkörd… : P

Han va 2 år in när ja körde in honom..
Hur jag körde in honom.. jag började me o tömköra så att han kunde d ordentligt innan ja vågade på mig vagnen. Sen fick han börja me o dra ett par grímskaft och sen hade ja ett gäng medhjälpare..
En som lede honom, en på varje sida vid vagnen där man fäster den i selen och sen en som gick bakom vagnen o höll i den lite i nerförsbackar och så om d skumpade på vägen så höll hon ner den lite så den inte skulle låta för mycket och sen gick ja själv och höll i tömmarna..
Mitt tipe väl att inte hålla på för länge så hästen blir trött.. sluta när d går som bäst och hästen e glad o positiv!

lotta var redan inkörd när vi köpte henne =P
pappa är trav tränare så det var ingen konst=))

börjar vid ca 1,5 - 2 år..
1. dom lukta på seldonet och huvudlaget..
2. provar att lägga på seldonet på ryggen kanske spänner den ett hål. åsså sätter jag på tränset… och då låter jag den få ha det på sig en stund.. sen tar jag av de igen.. åsså håller man på så ett tag…
3. går på en promenad med alla prylar på (seldon och huvudlag + tömmar)
osv osv
när jag hade min shettis för väldigt många år sen så tömkörde vi honom först.sen fick han dra skaklar efter sig.sen kärra när han hade vant sig.han var väldigt lugn och trygg och hade lätt för att lära sig och han tyckte om att jobba.han hjälpte även pappa att dra hem ved ifrån skogen på vintern.wn jul så hade mamma och pappa fixat en släde så han fick dra julklapparna i den:)nu är han såld till en familj 10 mil härifrån och tävlar i hoppning,dressyr och körning.en duktig kille!

Vi köpte våran shettis som precis kastrerad 5 åring. då var han helt ohanterad, hade bara blivit ledd i grimma några gånger. När vi hade hållt på med honom ett tag började vi tömköra honom. När han sedan kunde det så gick vi med kärran bakom så han lärde känna ljudet. när han kändes trygg med det så satte vi fast kärran och gick med honom. Efter några gånger så satte sig en i kärran och en gick fortfarande vid huvudet. Sen var det inga problem, bara ut o köra ^^
MVH Fredrika
jag tömkörde Nilla som 1.5-2 åring o sen när hon kunde det ordentligt så satte jag henne bara för sulkyn…
har en lätt travsulky, gick bakom henne ett par gånger, o sen var det klart… ska tillägga att hon är väldigt orädd för allt, så jag tvekade aldrig att göra på det viset….det beror ju på hur du är och på hur hästen är, o på mycket runt om.
har sett många som håller på med hästen o benhåller den i tömmar eller tyglar, och "talar om" för hästen att det här är JÄTTEfarligt och då blir ju hästen ännu mer nervös.
Men Nilla känner ju mig o är trygg så det var inga problem, jag kan sätta vem som helst bakom henne o köra. hon är stensäker! 
Måste det gälla shettisar? Jag håller ju på och kör in min tinker nu, har hittils tömkört i skritt och lite trav, halt, svänga och sånna grejer. Ska få låna en loka om den passar, så det blir väl att börja släpa saker efter henne, har ingen brådska (eller vagn :P) så jag tar det lugnt :)

Kör in mitt russ nu, hon är två. Vi har tömkört, dragit lite pinnar och däck och skulle sätta på vagn i helgen som var men hon har dragit på sig någon skada.. misstänker starkt att hon ramlat i hagen så vi avvaktar och ska ta ut en kiropraktor. Har haft turen att hitta en gudasnäll och lättlärd häst som fullkomligt äälskar när man ger henne uppmärksamhet så just nu går det som en dans på rosor :)
//Mickan